Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Weird sound generator

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-03 22:23

Jag har ägnat en mulen eftermiddag i veckan åt att bygga en "Weird sound generator". Schema och all info finns att hämta från Music from outer space

En rätt kul liten pryl som låter förvånansvärt kul för att vara så pass enkel. Den består av tre oscillatorer och ett filter. Två av oscillatorerna modulerar den tredje på olika sätt. Jag har byggt filterdelen också, men den verkar inte funka riktigt som den ska, så det som hörs på ljudexemplet är bara oscillatorerna. Nästa steg blir att bygga tre oscillatorer till och använda dem för att styra frekvensen på de första tre. Sen ska den ju in i en snygg liten låda också förstås.

Ljudexempel
Bild

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 14:14

Jag sprang precis på den här på internet. Och det slog mig att det här blir nog nästa byggprojekt! Ser sjukt roligt ut. Även om det kanske inte är speciellt användbart..?

Ska lyssna på ditt ljudexempel när jag kommer hem!

Hur som helst så måste jag laga hela min sound lab mini synth först (När jag nu har fått rätsida på ENV och LFO så har oscillatorerna och filtret börjat skeva. Aldrig får man vara nöjd).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 14:17
Citat:

Because Zwaloo is low pass filtered and inverted, combining it with Zwo creates a high pass response of sorts when the cross fade is within a certain range - so its higher frequencies fade in first over the top of low passed Zwaloo. All the way CW, you have Zwaloo, all the CCW you have ZWO, and throughout the middle you have a crossfaded, quasi-high passed mixture of Zwaloo and Zwo. Note that Goofy is only included with Zwaloo, so the more Zwo, the less Goofy. Make sense? If it does, you are either in need of some serious help or have earned an honorary degree of Wackology =-D.

Det var nog den bästa byggbeskrivning jag har läst!

Haha. Helt galen beskrivning.

Breadboard byggen är alltid underhållande. Har sagt hur länge som helst att jag ska sätta igång och bygga lite prylar för underhållning. Men det blir aldrig av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 14:45

Det är jäkligt bra när det finns sånna här bilder - underlättar ju en hel del!

• Medlem
  • 2007-08-07 18:19

Ah, nu ser jag att det finns en vidareutvecklad version uppe! Kul! Fast jag tror att jag fortsätter med egna moddar i stället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 18:24

Mario, Jag ska nog beställa PCB för både den vidareutvecklade WSG och hans phaser. Eller så bygger jag den enklare WSGn på en exprimentplatta och tutar på. Vi får se..

Har beställt en kit nu. Behöver lite uppbyggligt kvällspyssel och med en sån här pryl kan jag fylla upp ljudbilden med. Brukar bli lite väl strippat ibland. Ska också bli roligt att få lite koll på elektronik.

Kommer nog bygga in en egen mod direkt. Ser att det saknas en push-button. Alltså. Jag ska sätta in en tre-läges-switch med off-on-push. Push är för att jag ska kunna "spela" på den o göra kortare ljudstötar. Tror att den kommer kunna gå fint ihop med mitt Kent-eko. Rördist o bandeko på WSG borde kunna bli hur skönt som helst

Nu är den hemma. Ska bli otroligt spännande att sätta igång med mitt första DIY-projekt. Men det är nog bäst att öva upp sig med ett Clas Ohlson RobotVoice-kit först

• Medlem
  • 2008-03-11 17:09

Hmm, det här kanske skulle vara en bra dubtuta?

Ja, jag kan tänka mig att jag sällan kommer använda min framtida WSG utan att den går via bandekot eller skickas till fjädern...

Har nästan fått dit alla komponenter på kretskortet. (Gillar känslan av att man bygger en liten ministad till elektronerna ) Men innan jag går vidare tänkte jag fråga er om vad ni rekommenderar som nästa steg. Ska jag skruva fast potar o switchar i frontpanelen först, sedan löda dit sladdarna och sist löda fast sladdarna i kretskortet, eller är det smidigare att göra det i motsatt ordning? För mig känns det som att det förstnämnda borde vara smidigast. Men vad vet jag? Roligt är det iaf.

Förresten. De rekommenderar att man kopplar frontpanelen till jord. Hur har ni löst det? Eller sker det automatiskt när man kopplar in den i en stärkare? Känner mig så nollad...:">

• Medlem
  • 2008-03-15 10:25

Har du en färrdig frontpanel? I så fall är det smartast att skruva fast potarna först så att du kan göra kablarna lagom långa för att nå till kortet. Jag gjorde tvärt om och monterade potarna i någon dm kabel först så jag kunde testa innan jag började leta efter en lämplig låda.

Har du en frontpanel som går att jorda? (Av metall?) I så fall borde du kanske koppla den till skyddsjord om du kopplar in apparaten till elnätet, men det är väl knappast aktuellt i det här fallet?

Ja, jag köpte deras färdigborrade o uppmärkta frontpanel i aluminium så jag kommer ju koppla jord från potar o sånt till den. Helt enligt ritningen på deras hemsida. Men eftersom WSGn drivs av ett 9V-batteri går det ju inte att jorda den vägen. Men jag tänkte att kanske en av "polerna" i output-telejacket går vidare till jord via förstärkaren. Har ingen koll på det, det var mest en tanke.

Har dessutom funderat på hur och var jag ska fästa kortet. Känner mig lite lost där också...:">

• Medlem
  • 2008-03-15 12:34

Aha, då förstår jag. Hade inte kollat upp vad kitet innehåller.

Är det här ett lagom första DIY-projekt? Löda kan jag, men inget om elektronik. Är mest galet sugen på att designa en låda till vad det nu blir.

@zthee: Vad är PCB? och vad är det för phaser du nämner?

mvh

En minut gick och nu vet jag vad PCB är.

Har nyss fyllt ut lite luft (som alltid "blir över") i en remix som ska till mastring snart. Och jag måste säga att en WSG var PRECIS vad jag behövde. Jätteskönt att komma ifrån Reason-sjukan (i mitt fall ett alldeles för kontrollerat musikskapande) där det bara blir tydliga instrument som gör sitt utstakade jobb. Lite sprak o rymdljud blev ju helt perfekt.

Babyarrogant: Kan verkligen rekommendera den som första projekt. Har hittills bara lött sladdar o en kabeltestare. Allt kickade igång utan poblem. Gick lite för fort att bygga den bara . Tycker det är asskönt att sitta o greja o lyssna på radion. Nu väntar nog en Sub-Commander...

http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth/GUITARSYNTHAUG2007/GUITARSYNTHAUG2007.html

...så jag inte glömmer av min stackars gitarr. Känns bra att leta komponenter som nästa steg i min DIY-utbildning.

Sen är jag sjukt sugen på att bygga en SSL mixbuss, men det är ju lite mer att bita i.

Kretsar

Jo när det gäller alla komponenter för WSG:n finns de att tillgå på elfa tror ni?
Potar o dylikt så som motstånd är ju inga problem, men resten ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 11:25

Allt borde finnas på Elfa.

tummen upp, en fråga till angående distar, jag hade isär en gammal marshal dist igår där en av de 4 potarna är avbruten, denna skall givetvis bytas, men är det någon som har koll på var man kan få infromation eller liknande om hur man hackar modar pedalen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 11:45

Goolga på pedalens namn + schema?

Om inte annat så borde det stå på potten vad det är för något. typ 10K Lin (eller log)

1
Bevaka tråden