Att det skulle vara för att man ska få se hela sina bilder som bakgrunder är ju bara dumt. Bilderna beskärs ju ändå för det mesta ganska rejält för att passa skärmproportionerna.
Det kanske fungerar när skrivbordet är tomt, som det är på de flesta bilder man har sett. Men när man har fönster som ligger kant-i-kant med menyraden (vilket man oftast har), ser det verkligen dumt ut att menyraden är genomskinlig. Det känns ju som att något genomskinligt går att dra saker genom eller att det går att ta bort, men menyraden är ju ett definitivt stopp när man flyttar fönster och den är ju helt orubblig. En felaktig gränssnittsdesign enligt mig.
Titta t.ex. på iCal-bilderna på http://worldofapple.com/photos/Leopard/9A499 , så ser ni vad jag menar.
Detsamma tycker jag gäller för Dock. Inte nog med att den nya designen är ful (det kan man ju diskutera). Den kräver också mer plats på skärmen, mer uppmärksamhet av ögonen och ger inte heller längre någon känsla för var gränsen på den går.
Jag var bombsäker på att det skulle finnas en inbyggd inställning för att stänga av menyradens genomskinlighet. Det är ju en typisk sak som det finns inställningar för. Och om det inte hade funnits hade jag förväntat mig att betatestarna hade krävt en sådan inställning - man betatestar ju trots allt för att rapportera vad som inte fungerar och komma med förslag till ändringar.