Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att öppna SoundEdit 16-ljudfiler?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag kollade igenom gamla filer hittade jag några ljudfiler i SoundEdit 16-format. SoundEdit var ju ett höjdarprogram för ljudredigering, men Macromedia slutade utveckla det och det har aldrig funnits för Mac OS X. Nu letar jag ett program för att konvertera dessa ljudfiler.

Jag trodde först det var AIFF-filer, så jag lade bara till .aiff till filnamnet, men fullt så enkelt var det inte. Filerna har type "jB1 " vilket ska betyda "SoundEdit Sound File" enligt den här sidan ("Nqst" är creator, dvs SoundEdit 16).

Jag hittade en tråd hos MacRumors som frågade samma sak som jag och där tipsades det om SoundConverter men det programmet verkar inte ta dessa filer.

Så min fråga är: Känner någon här till ett program för Mac OS X som kan öppna SoundEdit 16-ljudfiler?

(Min enda utväg nu verkar annars att sparka igång min gamla PM 8600 som fortfarande kör OS 9, men jag hade hoppats på en enklare lösning.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 14:33

Omöjligt att hitta info hos Adobe men borde du inte åtminstone kunna öppna filerna och spara om i demon av Soundbooth CS3 1.0?

Tillägg: Hittade den här tråden hos Adobe. Ser mörkt ut.

Ursprungligen av acke:

Tillägg: Hittade den här tråden hos Adobe. Ser mörkt ut.

Ah, tackar, mitt letande hade inte tagit mig dit ännu. Men då kan man nog utgå ifrån att det helt enkelt inte finns något program som klarar av det. Dags att dra igång den gamla trotjänaren alltså (och hoppas på att den fortfarande startar ).

Ah, jag sökte innan jag postade - förstås! - men bara på "SoundEdit 16" och i din tråd fanns inte det fullständiga namnet på programmet.

Hursomhelst har jag redan kollat in listan på filformat som Sound Studio stödjer (scrolla ner) och SoundEdit-filer är inte med där, tyvärr.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-10 01:35

Vet inte om detta fortfarande är aktuellt för er, men jag hittade just gamla kompositioner från början av nittiotalet. I SE16-format. Grymt kul att höra vad man gjorde då.

Med nedanstående program kan ni importera SE16-filer i råformat och sedan exportera till AIFF, WAV osv:

Audacity: Mac OS X

Tack för tipset. Jag minns inte ens vilka filer det var jag försökte öppna, men de finns nog kvar i något hörn så tids nog blir det aktuellt att testa detta.

1
Bevaka tråden