På tisdag lanserar Apple förhoppningsvis en rad nya iMacs och alla är spända över hur de kommer se ut. Jag kan dock gå steget längre och tala om för er ungefär hur tangentborden till modellen efter det kommer se ut. (4-5 år in i framtiden, alltså).
Macintosh förändrade datorindustrin, iMac förändrade den igen, iPod förändrade musikindustrin och iPhone är på väg att förändra hur telefoner fungerar. Jag är övertygad om att vi kommer få flera iPhone-teknologier in i våra macar i framtiden, samt att Apple kommer vara först med dessa innovationer eller åtminstonde det företag som slår igenom med det.
Jag pratar såklart om det knapplösa tangentbordet! Det har länge pratats om tangentbordet Optimus Maximus, ett tangentbord vars knappar byter utseende beroende på applikationerna. Idén är fantastisk men är i praktiken värdelös eftersom nästintill inga program stödjer tangentbordet. Vidare är man alltid låst till tangentbordets knapplayout. Här har Apples unika marknadsposition som utvecklare både till hårdvara, operativsystem och mjukvara potentialen att få den här tekniken att slå igenom på riktigt. Lägg därtill Steve Jobs knapp-hat och vi får det knapplösa tangentbordet.
Detta är framtiden. Ett tangentbord som är en gigantisk touchscreen, som ändrar utseende dynamiskt beroende vilket program som används, som kan användas som precis vad som helst, reglage i musikprogram, ritplatta (Wacom), miniräknare rakt på tangentbordet, osv. Så snälla Apple, ge oss detta...
PS. Självklart är det också sensory feedback, så att man hör eller känner när man tryckt på någonting. Det ska vara en njutning att använda. Sen får man så klart en stöt när man stavar fel. DS.