Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iMac (aug -07)'

Tråden skapades och har fått 579 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Yay, nu skickades min dator!

Den verkar komma om knappt två veckor (CTO, så den skickas från Shanghai)

min är standard och tog 8 dagar.. men då hade jag först beställt en touch MED gravering, tog bort den kanske 1-2 dagar efter.. kan ha varit tack vare det..!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-10 08:56

Stör mig att min är skickad men att det inte går att se alls vart den befinner sig

Ursprungligen av iggy:

Stör mig att min är skickad men att det inte går att se alls vart den befinner sig

Då är jag inte ensam om det i alla fall.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-10 20:57
Ursprungligen av Blomqvist:

Då är jag inte ensam om det i alla fall.

Stör mig mer på att de nu dragit pengarna, jag som hoppades på en gratis dator

Pengarna drogs först från kontot, nu är de dock tillbaka av någon anledning. I listan för transaktioner står det ingenting vilket är lite märkligt.

  • Medlem
  • 2007-11-11 17:46

Pengarna drogs förmodligen inte utan reserverades bara.
Anledningen till att de ser ut som de har kommit tillbaka är att man kan bara reservera ett belopp i en vecka.

Fick nyss mail om en andra försening från Apple. Nu ska den tydligen komma den 16:e november.

Och Apples egna Order Status-sidor har inte uppdaterats sedan den 6:e.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-12 13:17
Ursprungligen av thurfjell:

Fick nyss mail om en andra försening från Apple. Nu ska den tydligen komma den 16:e november. Och Apples egna Order Status-sidor har inte uppdaterats sedan den 6:e.

Min har haft EstimatedDeliveryDate "16 Nov 2007 (Subject to change)" sedan en tid tillbaka.
CurrentDeliveryStatus har varit typ "In Transit to Customer - On Schedule" el. liknande.
Inte uppdaterats sedan den 7:e.

Men nyss (under min lunch idag) har status ändrats till: "In Transit to Customer - Shipment Delayed". Låter surt, men de har inte ändrat leveransdatumet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-12 14:03
Ursprungligen av hego99:

Låter surt, men de har inte ändrat leveransdatumet.

Ringde AppleStore.
Tydligen stormar det på haven (nähä...) och en båt är lite försenad, dock inte såpass att min slutleverans ska påverkas. Min iMac är nu i Holland. De kommer maila när UPS/TNT gett dem ett Carrier Tracking Number.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-12 20:32

Även på min beställning ändrades leveransdatumet till 16 november...

Jag har idag pratat med Apple och det verkar som om att det både "troligtvis och sannolikt" blir på fredag våra iMacar kommer. Ett tips: när ni fått era (i några fall två gånger) försenade iMacar, ring och be om kompensation. Det verkar som om Apple inte är alltför ovilliga att kompensera med en lite mojäng (typ Radio Remote) eller Store Credits.

Från början var leveransen av min iMac planerad till 12-15 nov (beställde 30 okt) men ändrades för några dagar sedan till den 19 nov. Tjugo dagar tycker jag känns lite overkill. Hoppas verkligen att jag kan få den på fredag så jag slipper vänta hela helgen, det vore döden. Jag har dock inga förväntningar då det inte synts till några tecken på att paketet ens rört sig en meter.

då har man änteligen fått ett carrier tracking number. Men det framgår inte med vilket företag den ska komma.

Nummerserien börjar med 00xxxxxxxxxxxxxxxxxx (alltså 20 siffror)

Hur ska man veta vilket företag som den skickas med från holland?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-14 08:22
Ursprungligen av mediavetare:

då har man änteligen fått ett carrier tracking number. Men det framgår inte med vilket företag den ska komma.

Nummerserien börjar med 00xxxxxxxxxxxxxxxxxx (alltså 20 siffror)

Hur ska man veta vilket företag som den skickas med från holland?

Det vet man inte.
Sök paketet på både TNT och UPS hemsida.
Eller ring AppleStore, de vet vilket företag.

Jag är sotis, inget har hänt med mitt paket, ser allt mindre troligt ut att mitt paket kommer opå fredag.

  • Medlem
  • 2007-11-14 17:42
Ursprungligen av mediavetare:

då har man änteligen fått ett carrier tracking number. Men det framgår inte med vilket företag den ska komma.

Nummerserien börjar med 00xxxxxxxxxxxxxxxxxx (alltså 20 siffror)

Hur ska man veta vilket företag som den skickas med från holland?

Om du istället för att kolla order status i den svenska Apple Store kollar i den amerikanska, då ser du vilket företag det är. Det borde stå något i stil med " Shipped on: Nov 9, 2007 via ups" eller " Shipped on: Nov 9, 2007 via TNT Nederland B.V."

Alltså: http://www.apple.com/ -> Store -> Account -> Order Status

Ursprungligen av capu:

Om du istället för att kolla order status i den svenska Apple Store kollar i den amerikanska, då ser du vilket företag det är. Det borde stå något i stil med " Shipped on: Nov 9, 2007 via ups" eller " Shipped on: Nov 9, 2007 via TNT Nederland B.V."

Alltså: http://www.apple.com/ -> Store -> Account -> Order Status

Eller: https://store.apple.com/Apple/WebObjects/OrderStatus.woa

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-14 22:25

Nu har även min leverans fått ett Carrier Tracking Number.
Får ingen träff på varken UPS eller TNT dock.
Och festligt nog så har Estimated Delivery Date ändrats från 16/11 (fredag) till 13/11 (tisdag - igår alltså!!).

Nu har TNT fått mitt paket. Ett tips är att logga in på Apples amerikanska Order Status-sida: https://store.apple.com/Apple/WebObjects/OrderStatus.woa

Där fick jag information tidigare än på den svenska (https://store.apple.com/Apple/WebObjects/OrderStatusSE.woa)

Carrier tracking-numret jag fått fungerar nu på TNTs tracking-sida, dock står det inte mer än att de fått paketet.

Jag kommer att köpa en när som helst nu, en 20". Blir dock inte från Apple store, jag gillar att stödja de Mac-butiker som finns, och gillar framförallt inLife på Sveavägen!

Det enda jag inte har bestämt mig för än är om jag skall ha 2 eller 3 Gb ram från början, åsikter?

Köp minnesstickor löst och pula in själv, mycket billigare än att låta Apple göra det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-14 17:20
Ursprungligen av Blomqvist:

Köp minnesstickor löst och pula in själv, mycket billigare än att låta Apple göra det.

Han skulle ju inte köpa datorn av Apple, så den butik han handlar den i har nog billiga(re) minnen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-14 16:30

..Och minne får man aldrig nog av :] 3 GB eller 4 om du vill!

Festligt var ordet sa Bull, min Estimated Delivery Date ändrades nyss från 19/11 (uppskjuten leveransdag) till 14/11, vilket är idag. Vad säger man?

Ursprungligen av Blomqvist:

Festligt var ordet sa Bull, min Estimated Delivery Date ändrades nyss från 19/11 (uppskjuten leveransdag) till 14/11, vilket är idag. Vad säger man?

"Good luck"?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-15 10:45

Under förmiddagen har det hänt grejer.
Trots ett mail från AppleStore att det blir försenad leverans 19/11 (måndag) så har sidan med Shipment Status fått leveransdatum ändrat från omöjliga 13/11 till 16/11 (fredag).
Dessutom har Assigned Carrier satts till "TNT" och det 20-siffriga CarrierTrackingNumber har bytts ut mot ett 9-siffrigt som ger träff hos www.tnt.se, men ingen detaljerad info om leverans.
Tror inte direkt på leverans 16/11, men det sista som överger människan... ...och nu handlar det om en iMac

Min status är som följer:
Datum Tid Ställe Status
15 nov 2007 14:41 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
15 nov 2007 14:40 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Finns det något teoritisk chans att paketet kan dyka upp i Stockholm så tidigt som imorgon fredag, vad tror ni som har koll?

Om man inte är student är det ofta bättre att köpa hos återförsäljare... samma pris, men de brukar ha maskiner i lager!

Ursprungligen av Blomqvist:

Min status är som följer:
Datum Tid Ställe Status
15 nov 2007 14:41 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
15 nov 2007 14:40 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Finns det något teoritisk chans att paketet kan dyka upp i Stockholm så tidigt som imorgon fredag, vad tror ni som har koll?

Med mycket tur. Min iMac lämnade Eindhoven (nästa "hållplats" efter Arnhem) strax före midnatt den 14:e och den ska köras ut i Uppsala i morgon den 16:e.

Bevaka tråden