Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq EPS, värme problem???

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 21:40

Hallå!

Jag har nyss köpt en EPS och jag är lite orolig pga att kylflänsen blir mycket varm. Den fungerar hur bra som helst förövrigt.
Jag hade EPS:en igång ca 1,5h och den blev jävligt varm och jag undrar om det ska vara så eller om den kan pajja av hettan??? Använder en annan strömkabel än den som följde med, men det ska väl inte spela någon roll eftersom det är standard?

Jag kanske ska tillägga att jag aldrig ägt något gammalt åbäke som denna, men det kanske är vanligt att gamla grejjor blir rätt varma?

/Daniel

Om kylflänsen blir varm så tyder det ju på att den fungerar. Om kylflänsen är kall och resten av enheten kokar - då har du problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 22:16

He he har nog rätt i, men den blev jävligt het och jag började bli nojig :). Resten av samplern var ju inte speciellt varm... Du tror alltså det är ok? Borde man inte kunna expandera kylflänsen och öka värmeavledningen ytterligare om det skulle behövas??

Daniel

Du kan ju alltid modda ihop nån vattenkylningslösning

Näe, så länge du har bra ventilation runt maskinen skall det inte vara någon fara. Som sagt - kylflänsens uppgift är ju att leda värmen utanför chassit.

Jag har ingen EPS själv men jag har bränt mig mer än en gång på äldre prylar när jag varit och kopplat i studios. De funkade också.

/Rob

Jag googlade lite i ämnet.

Det verkar som om alla EPS:er blir snorvarma. En del har en fläkt riktad mot flänsen för att öka avkylningen. Googla på "Ensoniq EPS very hot" så hittar du en del.

Fast det lär nog fungera bra ändå.

Hoj!
/Rob

SKulle tro att den börjar uppföra sig konstigt på grund av värmen långt innan den tar skada.

Ha, det var säkert 10 år sen jag startade min EPS senast men jag minns ändå hur jäkla varm den blev. Kylflänsen kunde man bränna sig på!

Helt normalt med grilljärnet baktill. Kör så det ryker!
Daglig användare av ENSONIQ EPS16+ sedan 1993.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 16:55

Tack för era svar nu kan jag känna mig lugn... Får väl slänga på en korv eller nått medan jag lattjar med samplern

Daniel

Det är ändå bra att få ner temperaturen med en fläkt. Även om samplern ska klara temperaturen så håller den längre ju kallare den är. I första hand är det nätagget som värmer kylflänsen men givetvis sprider sig värmen en del inne i maskinen.

Att reparera trasiga Ensoniq-prylar är dyrt och svårt, ibland omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:40

Man kan koka ägg på kylflänsen på JP:an.

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden