Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,33 C2D klarar inte under några omständigheter en 1080HD mkv film.

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

VLC har arbetats om och fixar även det 1080p .mkv på många Intelburkar (Går bra på MBP CD 2,0 GHz med Mobility Radeon X1600 och mindre bra på brors C2D 2,0 GHz med GMA950 och G5 Quad med GeForce 6600).

Min gissning är att mkv formatet i vlc mestadels kräver mycket minne och mycket processorkraft för att flyta bra. Just minnet tror jag är en viktigare faktor. Jag ska ta och kolla lite i källkoden och se om jag får några svar (mest av eget intresse)

Har man t.ex. en helt okomprimerad film så är systemkraven mindre för att spela upp det i 1080p (då är det viktigare med grafikkortet). Men i och med att mkv formatet först måste demuxas och decodas så måste processorn jobba lite och då kommer det ske en del dynamiska minnesallokeringar som säkert är snabbare om man har mycket minne att jobba med (i och med att man kan allokera större block att arbeta med).

Men som sagt så är detta mer en kvalificerad gissning eftersom jag har inte tittat hur VLC funkar under huven.

Bevaka tråden