Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mac på finansiering

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är medveten om att detta inte är rätt plats för diskussionen men jag skulle vilja höra många kommentarer

Denna fråga gäller bara dig som privatperson - ej företag

Det finns en hel del företag som erbjuder finansiering för privatpersoner i formen av hyra eller avbetalning. Jag undrar om någon av er har köpt en dator privat med finansiering och vad era synpunkter på den betalningsformen är.

Om du INTE valt privatfinansiering av någon annan anledning av att du har gott om pengar så vore det intressant att höra varför.

Jag tänkte jag skulle klargöra skillnaden mellan hyra och avbetalning:

Avbetalning

  • Du äger datorn ifrån första dagen

  • 12-36 månaders avbetalningstid

  • Allriskförsäkring

Hyra

  • Fri service

  • Fri hemkörning

  • Fri installation

  • Allriskförsäkring

  • Minimum 12 mån hyra

  • Köp-loss-rabatt efter 12,24 eller 36 månader

Vissa företag som erbjuder hyra låter dig även byta dator hur ofta du vill under hyrestiden. Kör iMac på våren och iBook på sommaren...

Kommentera! Bra/dåligt?

[ 17 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Jag skulle aldrig hyra något. Exempelvis en tv hos Thorn.

Att hyra en Sony widescreen tv kostar 649:-/mån. Minsta avtalstiden är 12 månader. Det blir alltså 7780:-/år. Då är det dags att lämna tillbaka tv eller köpa loss den. På Thorn får man 30% priset om man har hyrt den ett år. Det är ingen billig tv.

Det finns väl de som erbjuder räntefriavbetalning. Det kan vara intressant men då måste man innan veta att man har de pengarna. Inte hoppas eller tro att man ska få in dem under avbetalningstiden.

Själv har jag bara lån på bilen. Men det är av mamma jag har lånat. Räntefritt såklart. Det är bättre att lägga undan pengar och köpa när man har råd.

Jag har köpt båda mina Macar av de ÅF som Martin har varit VD på.

PowerMac G3/350 128/12/CD/Zip + 17" Apple-skärm + 64 MB RAM + SCSI-kort köpte jag för 33-34 000 kronor (ink moms) ungefär om jag minns någorlunda rätt i januari 1999. Jag var en av de första i Sverige som fick leverans av G3/350 Zip-modellen *skryta*

Sen var det februari 2000 som jag köpte min PowerBook G3/500 med extra RAM för ca 41 000 kr ink moms.

Finansiering? Troget aktiesparande under många år. Köpte burkar kontant och utan avbetalning.

Avbetalning är nog för att ÅF vill säkerställa att dom får ett jämnt kassaflöde kan jag tänka mig. Köper alla kontant (dvs betalar 100% på en och samma dag) så blir det antagligen ett ganska ojämnt kassaflöde.

En Mac-ÅF bör känna till dessa datum:
• 31 dec - sista dagen på ett räkenskapsår efter kalenderåret. Bra tillfälle för företag iallafall att storhandla innan nyår av skatteskäl för att minska deras vinst ifall året gått väldigt bra. Utöver 31 dec finns datum som sista juni. Det är väl de vanligaste datumen. Det beror på när det nya räkenskapsåret slutar alltså.

• mitten av juli - Macworld Expo New York. Folk kan vänta på att Apple släpper nya Macar till dess. Det kan bli tal om dålig försäljning av vissa Mac-modeller innan.

• början av januari - MW Expo SF. Folk väntar att köpa Macar efter då det oftast släpps nya modeller här.

• sedan finns det ytterligare datum som Apple kanske släpper nyheter på. T.ex. september på Seybold eller AppleExpo.

Som man kan förstå med detta köpbeteende för vissa kunder så kommer detta att påvera en ÅFs kassaflöde. Ett jämnt kassaflöde är ju viktigt för ÅF att kunna betala ut löner till sina anställda och om det inte går får ÅF antingen avskeda personal, göra nyemission, ta lån, eller göra en konkursansökan i sista hand.

Mot denna bakgrund kan man förstå ÅF att dom gärna vill göra avbetalningsaffärer. Men man kan även tänka sig kunderna - alla (privatpersoner) har ju kanske inte möjligheten att hosta fram 20-50 tusen kronor kontant..

Personligen föredrar jag att köpa loss en dator och känna när jag kånkar hem den att "nu jäklar - det här är verkligen MIN DATOR"

För jag vet ju inte hur mitt privata kassaflöde kommer att se ut om t.ex. 20 månader... Trist om jag är arbetslös eller sysslolös då....

Om det inte hade vart för jobbet skulle jag nog köpt på avbetalning

Men nu slapp jag det, "kritar" istället på jobbet, räntefritt och jag kan betala av i min egen takt

Brukar endå inte dra ut på det, men det är skönt att man inte behöver punga ut med tiotusentals kronor direkt eller följa något speciellt avbetalnings schema.

Brukar endå aldrig bli bara själva datorn, utan det tillkommer alltid RAM m.m.
När jag köpte min iBook passade jag på att inhandla en iPod också (som är värd varenda krona).

Om man nu endå ska köpa på avbetalning så ska det vara räntefritt, annars flyger priset upp i skyarna, speciellt när det gäller Macar som redan är dyra.

Jag har köpt min förra dator på avbetalning.

Apple studentfinansiering via Ikano.

Det har fungerat mycket bra och jag är nöjd. Den stora fördelen är att jag får datorn på en gång och betalar av den under en tid (i mitt fall upp till 36 månader). Men skulle jag ha sparat ihop pengarna så kan jag köpa datorn först när jag har fått ihop alla pengar, dvs. om 36 månader.

Det är ganska låga räntor på de flesta avbetalningarna, ibland tom 0% ränta, vilket såklart är förmånligt.

Avbetalning är en mycket bra betalningsform för privatpersoner. Jag kan rekommendera det för alla som planerar att skaffa en ny dator, men inte riktigt kan hosta upp de pengar som krävs. Se bara till att ha planerat in alla månadsbetalningar och kontrollerat att din ekonomi klarar det.

CJE: Finansiering? Troget aktiesparande under många år. Köpte burkar kontant och utan avbetalning.

Jag skrev så här i mitt inledande inlägg: Om du INTE valt privatfinansiering av någon annan anledning av att du har gott om pengar så vore det intressant att höra varför.

CJE: Avbetalning är nog för att ÅF vill säkerställa att dom får ett jämnt kassaflöde kan jag tänka mig. Köper alla kontant (dvs betalar 100% på en och samma dag) så blir det antagligen ett ganska ojämnt kassaflöde.

När kunder köper på finansiering eller leasing så är det inte återförsäljaren som står för själva avbetalningsplanen osv. Det är alltid en tredje part inblandad, kanske GE Capital, Resonia eller Ikano. Återförsäljaren har pengarna för köpet på sitt konto samma sekund som kunden skriver på pappret...

Jag tror att avbetalning kommer att bli ännu vanligare tack vare de fördelaktiga avtal som finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-17 12:06

Jag har både hyrt och köpt maskiner på avbetalning. För- och nackdelarna fördelar sig ungefär lika... Hyr man så kan man ju alltid hävda att slutsumman efter t.ex. 36 månader blir väldigt hög, men för de pengarna så är möjligheten till fri service och modellbyte värt rätt mycket - tänk på att dessa apparater har ganska dåligt andrahandsvärde trotsallt så redan efter en eller ett par modellbyten har du redan tjänat in merkostnaden för att hyra jämfört med att betala kontant.

Avbetalning är också ett bra sätt att finansiera sin dator. Själv valde jag dock för många år sedan att ta ett lån på min bank istället, då det visade sig mycket billigare. Har man fast inkomst och inga betalningsanmärkningar så är det inga somhelst problem med att låna till datorutrustning - planera bara in det i hushållsekonomin ordentligt och försätt dig aldrig i en situation med små marginaler!

Argumenten mot dessa finansieringsformer brukar ju vara att de är dyra (läs - andra tjänar pengar på dig) och att det är roligare / bättre att ÄGA det man köper...
Jag har tänkt om på dessa punkter av följande skäl -
Eftersom andrahandsvärdet är dåligt och maskinerna i princip förlorar stora delar av sitt värde redan från första stunden du äger dom så är det på ett sätt ekonomiskt självmord att köpa dom om du själv lever på små marginaler och har relativt låg inkomst.

Att äga, i bemärkelsen att du har betalat för hela varan på en och samma gång, känns inte viktigt längre då vi lever ett liv där vi i slutändan ändå förlorar allt materiellt vi äger. Jag tror snarare att det handlar om prestige och status - att kunna visa upp vad man har råd att betala för. Är du däremot snuskigt rik så spelar det ju ingen roll (å andra sidan kan man ju då för att vara bekväm hyra ändå för att kunna byta modell ofta och enkelt).
Vi som på det här forumet är riktiga Macfreaks tycker ju VÄLDIGT mycket om det senaste och det är orimligt att vi i alla lägen skulle betala kontant för detta.

En annan aspekt som spelar roll är ju också vad man använder datorerna till - kanske du kan göra någon form av inkomst på dem i slutändan och då har man ju råd att satsa högre från början. Är du å andra sidan bara student eller vill ha en maskin privat och leka med bör man tänka sig för mer än en gång.

Så sammanfattningsvis skulle jag som konsument uppskatta möjligheterna att både hyra och delfinansiera (via avbetalning) högre än möjligheten att köpa "billigt" kontant i t.ex. en kommande Applebutik i Stockholm (se annan tråd). Och som återförsäljare tror jag det finns mycket att vinna i form av fler (och mer nöjda) kunder samt bättre och jämnare cashflow genom företaget.

Tycker ja´ då, liksom, va´ ba´ !

Köpte min förra dator, en iMac 400 DV SE, på avbetalning. Finansieringen var ränte fri på 24 månader via Den Danske Bank.
Jag tyckte det fungerade aldeles utmärkt. Man kunde, om man ville, välja att ha en betalningsfri månad. Själv lade jag det på autogiro så pengarna drogs direkt vid löneinbetalning. På slutet ville jag betala av resten och det var heller inga problem. Jag kan inte se några direkta nackdelar med denna betalnings form.
T-son

En annan aspekt som spelar roll är ju också vad man använder datorerna till - kanske du kan göra någon form av inkomst på dem i slutändan och då har man ju råd att satsa högre från början. Är du å andra sidan bara student eller vill ha en maskin privat och leka med bör man tänka sig för mer än en gång.

Detta anser jag är en väldigt viktig aspekt!

Macintosh datorer används oftare till kreativa saker: olika typer av mediaproduktion till exempel.

För en person som är duktig layoutare (som ett exempel) som har ett par intresserade kunder vore det snarare ekonomiskt självmord att INTE ha råd med den utrustning som behövs för att tjäna in extrapengar eller levebrödet. Jag skulle tro att många aktiva inom kreativa branscher fakturerar minst minst 500kr i timmen exkl moms, ofta betydligt mer. Då har man betalt utrustningen på en timme i månaden...

  • Medlem
  • 2002-02-17 18:51

Fördelen för ett företag att hyra, är ju att man helt okomplicerat kan dra det som en utgift. Full support m.m. är ju ett plus också. Dessutom kan man lugnt kosta på sig att byta datorer ofta.

Fördelen för privatpersoner, är väl mest att man slipper punga ut med allt genast.

Jag vet inte vad det kostar att hyra en dator, men om vi antar att den ska betala sig på två år så blir det typ 2000 för en ny G4 i månaden. Det kan det ju vara värt, för att kunna byta när man känner för det...

Om man fortsätter att ha samma dator, minskar hyran efter ett tag? Värstingdatorn är ju värd hälften så mycket, efter något år.

Köpte min iMac DV 400 på Applestore med avbetalning via IKANO. Helt suveränt. Det bästa är att man kan ta avbetalningstid på upp till 48 månader, detta innebär att man får en låg månadskostnad jämfört med om man tar avbetalningstiden på kortare tid. MEN man kan betala av snabbar om man vill och har möjlighet. På detta sättet behöver man inte hosta upp så mycket varje månad utan kan välja själv hur mycket man har råd med. Jag hade på 48 månader men betalade av på 14. Lite extra blir det ju med ränta och aviavgift. Men har man inte cash så har man inte, och börsen är ju inte att lita på idag.

Sedan att TNT eller vilka det var Apple anlitade i Sverige var helt urkassa som transportörer är ju en helt annan diskussion. Sämre får man ju leta efter.

Vad gäller hyra så har jag inte stött på ett företag som hyr ut för vettiga priser. De riktar sig ju uteslutande till företag.

Vad gäller hyra så har jag inte stött på ett företag som hyr ut för vettiga priser. De riktar sig ju uteslutande till företag.

Om du tänker på t ex MacRent osv så vänder dom sig till mässarrangörer osv och hyr ut per timme med extremt bra service. Där har du en tekniker på plats inom en timme och jobbar osv osv.

När vi snackar hyra här så är det avtal med minsta bindningstid på 12 månader.

  • Medlem
  • 2002-02-17 22:27

Vilka företag finns det som hyr ut Macar på lång tid, a la Thorn eller nåt, till privatpersoner? Säljer på avbetalning? Alltså "riktiga" Mac-återförsäljare, inte On-Off och liknande.

Alla Mac-företag som finns verkar vända sig till kontankunder på privatsidan medan företag får alla valmöjligheterna. Hos vissa återförsäljare får man en känsla av att man *stör* som privatkund. Jag förstår självklart att företag är större kunder, men många bäckar små...

Jag inser att marginalerna på burkarna inte är stor, återförsäljare ska inte behöva ta nåt slags socialt ansvar; yada, yada, yada.

Tänk om det fanns kundvänliga alternativ för enstaka strökunder! Eller har jag inte upptäckt dem?

[ 17 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: tott ]

Att avbetalning finns som alternativ är ju helt underbart tycker jag. Speciellt eftersom man, hos de flesta bolag, får betala så mycket man vill varje månad - dock alltid ett min belopp såklart.

Expert har ett eget bolag ( expert konto ) där du kan välja 12, 24 mån räntefritt - det är ingen ränta däremot så är det en uppläggnings avgift och en avi kostnad varje månad - och om man inte fixar att betala av allting på 24 månader så får man börja pröjsa ränta varje månad vilket man så klart skall undvika... men dock.

Dessutom så tror jag Expert Fridhemsplan har börjat sälja mac !!!

[ 17 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Johan Hagert ]

Någon frågade om butiker som säljer Macar avbetalning.

1. Applestore, där man till och med får studentrabatt

2. Macoteket, som har hög ränta

3. Stora kedjor (typ Onoff), de har ganska bra villkor, men dålig service och gamla Macar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Någon frågade om butiker som säljer Macar avbetalning.

1. Applestore, där man till och med får studentrabatt

2. Macoteket, som har hög ränta

3. Stora kedjor (typ Onoff), de har ganska bra villkor, men dålig service och gamla Macar.

Men är det inte så att Apples erbjudande med avbetalning för studenter endast gäller iMac och iBook? Eller så var det tidigare vill jag minnas, det kanske är ändrat nu.

Jag tog en checkkredit på min kortkonto för att köpa min mac. Skulle jag istället sparat för att köpa den kontant skulle jag inte ha den än.

Applestore har tidigare bara tillåtit studentköp av iMac och iBook. Men jag ringde dit före jul och då fick jag beskedet att man kunde köpa saker för ett värde av maximalt 35 000 kr och att dessa saker kunde vara precis vad som helst som finns på Applestore.

Visst, jag köpte en DV kamera på studentköp. Däremot är det väl bara studentrabatt som är på datorerna. Andra prylar kostar lika mycket som i den vanliga storen, men man kan ta de på avbetalning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-18 21:58

jag har förvisso inte köpt min dator på avbetalning eller hyrt den, jag har min Mac som Hem-PC men jag har i andra sammanhang (audio) köpt på avbetalning. det finns upplägg som är väldigt bra som man aldrig ser bland återförsäljare av datorer av någon anledning. Jag har köpt en del audioutrustning av dyrare slag där min handlare använt Handelsbankens avbetalningsmodell som innebär att man har räntefri avbetalning med endast en aviseringskostnad per månad en uppläggningskostnda på någon hundralapp. Sen kan man välja 6,12, 18 eller 34 månaders avbetalningstid. Vill man betala i förtid (öka avbetalningsmängden) går det också bra. Jag tycker det är ett mycket bra sätt att sprida kostnaden för en ny Mac övertiden (om modellen funnits för Macar).

Min fru hyrde en PowerBook någonting för länge sen en sommar i Göteborg för dryga tusenlappen per månad. Men så gick det i princip bara attt skriva på den.

Visst kan man hyra som på thorn t ex med köploss rabatt, men det blir oftat oskäligt dyrt. Någonting som saknas är seriösa företag som hyr ut till privatpersoner till vettiga priser.

Jag skulle t ex vara intresserad av att hyra en iBook från 1 mars till 1 juni. Det skulle jag tycka va bra.

1
Bevaka tråden