Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac kontra PC i tidningsvärlden.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sen 95 jobbat med Photoshop och mac. Att det passar en redaktion i alla dess led är självklart. Men på senare tid har jag hört flera tidningar som gått över till PC.

Mariestads-Tidningen har haft mac förut- Gått över till PC
Helsingborgs-Dagblad är på väg med den processen trots fotografernas icke så stora intresse. Hoppas de vinner mot pc-gurus. Vad är på gång i tidningsvärlden? Är det nya OS? Quark Express kanske?

Tidningen jag vikarierar på nu kör oxå PC. Alltid gjort. Endast 2 st macar finns och de står på annonsavdelningen för att ta emot annonser gjorda på mac. Var nere och letade upp dem, så jag iallafall fick se en mac. Synd bara man inte sitter vid en!! Min lilla bärbara HP i dockstation som jag fick ha, höll i några dagar. Den är iväg på rep.

Vi har fått nya servrar. De tog lite mer än en vecka att fixa in. De jobbade sista helgen 17 timmar, jag tror de var minst 4-5 man.
Datanissarna här bara skakar på huvudet när jag nämner mac.
Men det är klart! De ska ju oxå ha ngt att göra. Utan problem och de blev väl utan jobb. Det vore ju inga problem att få in ett par macar i nätverket. Men de är bångstyriga. Tänk om apple kunde skicka hit en mac för visning..Så kanske jag fick med mig de övriga fotograferna.

Ja, och sen över till min flickvän. Hon har pc hemma. Vi bor inte ihop. När jag var hemma över påskledigheten, och hon kom hem till mig, så sa hon att hon saknat min mac. T.om när vi gick upp en morgon, så var det hon som snabbt sätte på den och öpnnade itunes. Hon har gjort sig en egen lista och inte får jag lyssna så mkt på min musik här inte. Jag tror jag värvat ngn över till rätt sida. Så fort hennes pc har gjort sitt så..

Men här på tidningen har jag lite svårt att få gehör för mina visioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 13:46

Märkligt att Apple Sverige är så tama. Det där måste de ju ta sig an omedelbart!

Ja, i Helsingborg på HD måste de gör a ngt. Min mor jobbar där och de vill strida för mac. Vet att minst en på dataavdelningen är för mac, men de kommer nog bli överkörda av ledningen tror jag. De ser bara till inköp. Service och underhåll då? Det kostar ju skjortan på pc-sidan. Det har vi ju läst om i flera diskussioner här.

I deras hem-pc i vintras fanns både mac och pc som val. Man fick oxå sätta ihop ett egna paket. Så på den sidan är de ju helt rätt. Min mors hyrköp-mac står hemma hos mig. Det var för övrigt enda chansen för mig att kunna ha mac hemma. Tack mamma! Stå på dig på jobbet!!

• Medlem
  • 2003-04-28 14:03

jag jobbar på HD, (inte fast men ändå...) och kan meddela att det verkar gå åt pcfiering snarare än tvärt om. Nu ska de lokalredaktioner som fortfarande kör mac antiswitcha, med snara pcutbildningar att vänta. Foto kör på båda plattformarna, nattredakttionen där jag huserar kör pc, centralred har båda tror jag. Övergången känns som en politisk gest för att inte köra över NST-folket eftersom de hade pc före sammanslagningen med HD.
Uff...

Som en av nattcheferna på HD lär ha sagt efter sammanslagningen med NST/LP:
"Östtyskarna fick med sig Trabanterna."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 14:08

Alltså, skriva kan man väl göra på vilken datorhoj som helst, men layouta? På en Windows-burk? Det går väl inte?

• Medlem
  • 2003-04-28 14:17

en fördel är faktiskt att det går att byta fönster i QXP med tangentbordet. Llways look on the bright side of life.

Om man nu inte vill köra över NST som hade PC innan fusionen. Vilka kör man inte över nu då? Jo , HD´s personal. Men å andra sidan så är väl inte det svårare att man kan jobba i båda.

Fotografer och äver övriga jobbar väl på alla redaktioner. Ha skärmar stånde med tangentbord till de som vill jobba med PC. Sen kan väl de ta med sig sina krångelmaskiner till bärbara vart de än kommer, och logga in. Problemet löst.

Hoppas JP och de övriga står på sig. De har ju oss 99mac-medlemmar på sin sida.

• Medlem
  • 2003-04-28 16:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pierre/M-stad
Om man nu inte vill köra över NST som hade PC innan fusionen. Vilka kör man inte över nu då? Jo , HD´s personal.

NST-folket fick ge sig på så många andra punkter tror jag. Datormiljön verkar vara en av få saker de fått... Synd att det ska vara så laddat, men ledningen gjorde väl bedömningen att det var bättre med pc för arbetsklimatets skull. Jag fick även höra det gamla vanliga, att det är billigare med pc, och att mac snart är ute ur dagstidningsproduktionen över hela linjen, alla dagstidningar. Jag brydde mig inte om att argumentera. Det skulle handla om en period på sex år uppskattade han. Suck...:rolleyes:

1
Bevaka tråden