Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på konsertfoto!?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Imorgon kväll ska jag genomföra min första riktiga konsertfotografering, stå framför scenen och gå backstage och fota.

Kommer ni på något jag ska tänka mig?

Jag skulle vilja ha liknande bilder som dessa: http://www.rockfoto.nu/band/Laakso/spelning/20070804/bild/34175

Jag känner mig redo för att kunna ta denna sortens bilder, kvalitétsmässigt, men är inte hundra på vad jag ska använda mig av.

Min utrustning: D80, 18-50 2.8, 50 1.4, 90 2.8, 160 2.8

Och sedan är det också problemet med vad man ska dra ned på för att få bäta bilden allmänt. Tiden ska ju försöka hållas över optikens mm tal för att vara "skak"skarp.

Men några spontana tips och idéer?

Sök på konsertfoto på www.fotosidan.se så får du MÄNGDER av tips. Och vill du inte kolla där så kan du skruva upp iso till massor (nej förresten, du kör ju Nikon, skruva upp så mycket du tycker är ok) kort tid om de skuttar runt. Testa olika inställningar och ta många bilder så blir säkert några ok. Lycka till!

Där fanns det verkligen mycket matnyttigt!

Lusläste inte alla "Konsertfoto"trådar, men kollade runt lite i varje.
Jag har inte direkt lärt mig någon revolutionerande superkunskap av det, men känner mig allmänt säkrare på vad jag ska göra. Det finns ju ingen klart svar, bara massa olika vägar att gå.

Saker jag inte visste var att man tydligen, nästan alltid, endast får fotografera i de första låtarna.
Visste heller inte att nästan alla som fotar på konserter har minst ISO 800, ofta 1600 för att få till bra tider.

Om lite mindre än ett dygn blir det upp till bevis.

Själv gör jag aldrig några misstag, men jag hörde talas om någon som glatt använde för lång slutartid en hel (hel=första tre låtarna när man fick fota) spelning. Alla bilder såg snygga ut i kameran men på datorn=rörelseoskärpa=värdelösa.
Sensmoral, håll koll på slutartiden, det mesta andra går att fixa i PS men inte den.

Enbenstativ, oumbärligt när man plåtar konserter.

Mvh

Nikolaj

Det är inte kameran som tar kort - det är fotografen.
Det finns olika typer av konsertbilder som är snygga. Man kan bygga in rörelseoskarpan i kompositionen.

Var beredd på att anpassa dig efter omständigheterna.
Även världens bästa plan om superskarpa närporträtter på sångare går upp i rök om bandet lirar i motljus utan nån belysning framifrån.
Eller finns det inget dike så man får trängas med publiken: det kan vara ytterst svårt att flytta runt till en annan vinkel eller att rentav trängas så långt fram att man har "clear line of sight".
Sen är det bra att ha fotopass. Antigen söka hos skivbolaget eller höras med arrangörerna på plats. Det brukar vara första tre låtar som man får fota från diket, och oftast (99%) utan blixt. Men man lyssnar alltid på vad de säger. Det är samma vakter nästa gång också!
Det är sant att den lilla skärmen på kameran är för smickrande för bilderna: de ser inte likadant ut på en riktig skärm! Särskilt skarpan! Det löner sig att öva på hållningen: att ha bra balans, att hålla andan när man trycker av, att hålla armbågen nära kroppen. Alla smådetaljer bidrar till bättre skarpa. Det är ovanligt att ha stativ eller monopod med. Man hinner inte med det, helt enkelt. Jag brukar lyssna på låten och utforska om ljuset följer låten: då kan man fokusera i mörkret, ställa in kompositionen och man vet att vid 4:e takten i refrängen kommar trummisen att slå hårt och då går ljuset upp... Man väntar och tar en serie då.

Det löner sig att visa respekt för andra fotografer också: man hoppar inte framför en annan fotografs glugg.

Man får inte heller glömma att det finns mer att fota än bara sångaren. Kablar på scenen (om man ser de), ljus, instrument, set list: mycket. Det går att bygga in i kompositionen.

Men det allra viktigaste (tycker jag) är att "make the most of it"! Om det inte går att ta kort man tänker från början så är det att ta kort hur det går. Ha kul och om du är inte nöjd med dina bilder: det går flera tåg!

1
Bevaka tråden