Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver/nordlead eller....

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gått och jagat upp mig över hårdvarusyntar den senaste tiden. Jag kollade in Creamwares asp serie och blev helt svulstig i magen tills jag fick reda på att dom gått i konkan. Sedan blev jag inne på DSI Evolver (desktop modellen) som verkar helt kul och nu senast Clavias Nordlead 2 (rack modellen).

Jag producerar progressiv/tech/electro house.

Jag har krånglat med mjukispluggar och tycker att dom låter bra och är lättjobbade men jag tror det är roligare och framförallt tror jag myntet ramlar ner så jag på riktigt förstår hur dom fungerar så att jag sedan får en bättre förståelse för mjukispluggarna och kan arbeta bättre med dom.

Det jag är ute efter är som många andra att kunna känna på vad jag gör. Kunna ändra flera inställningar samtidigt.
Som att lyssna på vinyl (gentemot cd eller för den delen mp3or i burken), inget man bara gör i förbifarten utan man sätter sig ner och lyssnar i lugn och ro.

Vad jag vill ha är en enkel och överskådlig synt som är grym på framförallt basljud men even pads och små snärtiga rytmljud och gärna en arpegiator men det sistnämda absolut inget måste. Pris mellan 5-7000 kr
Någon som vet vad jag letar efter?

Jag älskar minimoog upplägget. Helt fantastiskt. Har även pysslat 1/2 timme med en Korg Ms-20, också den fantastisk.
Jag har även kollat lite auktioner men jag vet så lite om syntarna och jag hittar inte så många.

/ Karl Johan

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-09 21:32

En virus kanske? Nu har jag förvisso ingen koll vad dom kostar, men är en bra synt som enligt utsago ska vara mycket bra för dansmusik.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-09 21:49

virus a-c funkar alltid

evolver är som att måla in sig i ett hörn på något sätt.

måla in sig i hörn
- evolver e allstå som att lira på en harpa eller gitarr?

som sagt innan kan jag tänka mig att hårdtesta en evolver i hemmamiljö\dammfritt - ett BFS67-piano e inte lika aktuellt här ;]

Om du är ute efter att lära dig lite om hur syntar funkar så tycker jag att du skall satsa på en synt som är upplagt på gamalt klassiskt vis. Du gillade ju Korg MS20. Kolla in Korg MS2000 då. Den är väldigt prisvärd och har många rattat och spakar. Och så låter den bra också. Runt 3500 får du ge för en MS2000 med klaviatur. DÅ får du pengar över till något annat ball ocksp, till exempel en Yamaha AN1x eller en Virus A desktop. Eller kanske en novation Nova? De brukar ligga på runt 2000 spänn. Då får du pengar över till en schyst mixer eller en Korg ER-1 till trummor.

Vart köper man begagnade gamla syntar? Finns det något samlat ställe där man kan söka på fler som ä pålitlig?
Ms-2000 verkar ju lovande. Trummaskiner tycker jag är enklast i mjukvara men jag kanske kommer på andra tankar om jag lär mig "dom riktiga"?
Men vad tror ni om Clavias nordlead 2 då?

Om du ändå är datorbaserad så är Korg Legacy en perfekt hybrid. Hårdvarucontroller och några fantastiska mjuksynthar i ett busbilligt paket. Det hittills bästa äktenskapet mellan hårdvara och mjukvara jag sett.

Skulle inte heller rekommendera Evolvern. Den är en fantastisk synth, men absolut inte överskådlig och nybörjarvänlig.

NordLead är väl just det motsatta; lättrattad och med ett bra upplägg. Om den sedan har ett sound som passar dig kan nog bara du avgöra.

www.vendolin.se är väl standardstället för att köpa begagnade instrument, men det finns även på t.ex. musikmarknaden.se och blocket.se

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-10 10:43

Korg Legacy säljs inte längre med USB-controllern tyvärr, skandal, men den har inte funnits på nästan 2 år nu.

Roland SH-201 är en kul och bra synt som jag har för mig att du kan köpa ny för runt 5000:- från t ex Musicstore eller Thomann.

Ursprungligen av PF:

Roland SH-201 är en kul och bra synt som jag har för mig att du kan köpa ny för runt 5000:- från t ex Musicstore eller Thomann.

tom i sverige för det priset inkl. bag :http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=21747&artno=168643

...och editorn och Jarre-ljud:en är kul.

Mvh

Tack för alla svar!!!

1. MS-2000r + Virus a/b eller någon novation nova variant.
2. Roland sh-201

Det står mellan dom 2 alternativen. Alla dessa val

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-08-10 10:59

Grabben ska ha en Virus...:)

Skulle tro att alternativ 1 käkar alternativ 2 till frukost...

Känns så
Då behöver jag fixa nytt ljudkort också för min gamla Mbox`s latency tror jag inte är kul. Ska testa.

Trodde detta med CW konkurs var avhandlat för länge sedan...
EJ KK!!
http://www.soniccore.com/ASB.htm

Ursprungligen av imported_Karl Johan:

Jag har gått och jagat upp mig över hårdvarusyntar den senaste tiden. Jag kollade in Creamwares asp serie och blev helt svulstig i magen tills jag fick reda på att dom gått i konkan. Sedan blev jag inne på DSI Evolver (desktop modellen) som verkar helt kul och nu senast Clavias Nordlead 2 (rack modellen).

Jag producerar progressiv/tech/electro house.

Jag har krånglat med mjukispluggar och tycker att dom låter bra och är lättjobbade men jag tror det är roligare och framförallt tror jag myntet ramlar ner så jag på riktigt förstår hur dom fungerar så att jag sedan får en bättre förståelse för mjukispluggarna och kan arbeta bättre med dom.

Det jag är ute efter är som många andra att kunna känna på vad jag gör. Kunna ändra flera inställningar samtidigt.
Som att lyssna på vinyl (gentemot cd eller för den delen mp3or i burken), inget man bara gör i förbifarten utan man sätter sig ner och lyssnar i lugn och ro.

Vad jag vill ha är en enkel och överskådlig synt som är grym på framförallt basljud men even pads och små snärtiga rytmljud och gärna en arpegiator men det sistnämda absolut inget måste. Pris mellan 5-7000 kr
Någon som vet vad jag letar efter?

Jag älskar minimoog upplägget. Helt fantastiskt. Har även pysslat 1/2 timme med en Korg Ms-20, också den fantastisk.
Jag har även kollat lite auktioner men jag vet så lite om syntarna och jag hittar inte så många.

/ Karl Johan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-14 10:30
Ursprungligen av synthetic:

EJ KK!!

System 1200

Bizarr!

Ursprungligen av synthetic:

EJ KK!!

Nu körde jag vilse. Vad menar du?

Ursprungligen av imported_Karl Johan:

Nu körde jag vilse. Vad menar du?

Finns en hel tråd om CW och KK, de blev uppköpta av Soniccore som fortsätter att utveckla
pluggar o dyl till CW prylar. Tror tom John Bowen är med i det gänget, innan var han 3e part.
Hans Solaris finns ju att köpa till CW korten, men när HW synthen kommer vet man aldrig...
John Bowen : http://www.zargmusic.com/

Påsåvis

1
Bevaka tråden