Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Gato EyeTV

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-07-02 10:21
Citat:

EyeTV 400 fungerar i Sverige. Vi har haft problem med mottagningen pga den lilla antennen - den är känslig som tusan. Men när man har bild är den "perfekt" faktiskt.

Kan man inte koppla ur den lilla antennen, och ansluta en extern?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 12:52
Ursprungligen av Larsal:

Kan man inte koppla ur den lilla antennen, och ansluta en extern?

Jo, fungerar perfekt!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 21:37

EyeTV 400 problem

Jag har en EyetTV 400. Den fungerar brautom i ett avseende.På SVT1 och SVT2 får jag ingen text. Till övriga kanaler fungerar även texten. Det ger ju iofs en god språkträning men kan bli lite övermäktigt ibland. Är det någon annan som råkat ut för samma? Var sitter felet och vad kan man göra åt detta?

Håller med om att antennen är alldeles för dålig, men vad krävs av en antenn för digitalsändningar? Vill ha så kompakt som möjligt för att lätt ta med.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 21:52

FRÅN INLÄGG 95:Jag har en EyetTV 400. Den fungerar bra utom i ett avseende.På SVT1 och SVT2 får jag ingen textning. Till övriga kanaler fungerar även texten. Det ger ju iofs en god språkträning men kan bli lite övermäktigt ibland. Är det någon annan som råkat ut för samma? Var sitter felet och vad kan man göra åt detta?
__________________________
Hej igen!
Svarar nu på mitt eget inlägg nr 95 då jag rotat vidare i det här med att textningen saknas.
Teracom svarar inte, ej heller SVT. Elgato har givit detta svaret:

Currently, EyeTV cannot generate subtitles present in the television broadcasts. That is why you're not seeing subtitles on some channels.

The channels that have subtitles now are channels that "burn" those subtitles into the video image. EyeTV is not creating them.

EyeTV will have subtitle support in a few months.

Nick Freeman
Customer Support
Elgato Systems LLC

900 Kearny Street Suite 750 San Francisco CA 94133-5145
T (415)391-0310 F (415)391-0329 www.elgato.com

Ursprungligen av Per S:

Currently, EyeTV cannot generate subtitles present in the television broadcasts. That is why you're not seeing subtitles on some channels.

The channels that have subtitles now are channels that "burn" those subtitles into the video image. EyeTV is not creating them.

EyeTV will have subtitle support in a few months.

Är detta med "mjuktextning" löst i EyeTV 410 etc nu?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 01:27

Textningen i Eyetv 400

[QUOTE="Johan Sölve"]Är detta med "mjuktextning" löst i EyeTV 410 etc nu?

Nej, jag frågade på Elgato hur det gick med subtitle supporten för ett par veckor sedan men de skrev bara att de jobbar på det.

Jag har en EyeTV 200 och en EyeHome. Båda fungerar riktigt bra. Inspelade TV-program håller betydligt bättre kvalitet än VHS.

EyeTv 400

Jag har en EyeTv 400 för marksänd digital tv.
Kvaliteten är utmärkt i de flesta fall. Dock är det inte fullt så bra när man tittar på tex en fotbollsmatch
där det är snabba rörelser. Det blir en eftersläpning av bilden och upplevs inte lika skarpt som på en vanlig tv. På något sätt upplevs det som det är färre bilder per sekund än på en vanlig tv.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-05 22:34

Här i London får jag 14 perfekta kanaler med den lilla antennen. Men det funkar också bra med en 'vanlig' TV-antenn. Problemen med text på SVT1 & 2 beror troligen på SVT. Det finns tyvärr flera DVB-T (DigitalVideoBroadcasting-Terrestial)-dialekter och jag vet inte om SVT kör med dom nyaste. Kolla event. om det finns ny mjukvara på eyeTV's hemsida.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-05 23:08

StÖld!?

Var det någon mer än jag som reagerade över låten i blöjreklamen?

Den är totalsnodd från min gamla barndomsfavorit "Kalles Klätterträd".

Lyssna: http://hem.passagen.se/vendela75/arkiv/kalle.wav

...och ring polisen!!!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-05 23:09
Ursprungligen av UNI-KRYSS:

Här i London får jag 14 perfekta kanaler med den lilla antennen. Men det funkar också bra med en 'vanlig' TV-antenn. Problemen med text på SVT1 & 2 beror troligen på SVT. Det finns tyvärr flera DVB-T (DigitalVideoBroadcasting-Terrestial)-dialekter och jag vet inte om SVT kör med dom nyaste. Kolla event. om det finns ny mjukvara på eyeTV's hemsida.

Det finns inte flera DVB-T "dialekter", DVB-T är alltid DVB-T. Det som dock kan skillja mellan olika kanaler är upplösning och bitrate.
Jag har ett DVB-T PCI kort i min PC och får inte heller någon text på svt, Nu vet jag inte säkert men jag skulle tro att SVT skickar texten separat istället lägga den på filmen och förmodligen har de program för DVB-T tittande som finns inte stöd för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-06 00:33
Ursprungligen av drutten:

Det finns inte flera DVB-T "dialekter", DVB-T är alltid DVB-T. Det som dock kan skillja mellan olika kanaler är upplösning och bitrate.
Jag har ett DVB-T PCI kort i min PC och får inte heller någon text på svt, Nu vet jag inte säkert men jag skulle tro att SVT skickar texten separat istället lägga den på filmen och förmodligen har de program för DVB-T tittande som finns inte stöd för det.

OK, dialekter var kanske fel uttryck. Men fakta är att om flyttar runt med en set top box i Europa så måste man ladda ner olika mjukvara i mojengen beroende vilket landet man befinner sig i! Jag vet dock ej om detta också gäller för Elgatos produkter. Min EyeTV-burk har inte lika många funktioner som min 2 andra set top boxar ('Röd knapp-funktion' funkar t.x. inte på min eyeTV-box här i England)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-06 08:52

(har ingen aning om hur man citerar så jag tar det "old school")
Citat:
"...Men fakta är att om man flyttar runt med en set top box i Europa så måste man ladda ner olika mjukvara i mojängen beroende vilket land man befinner sig i!"
/Uni-Kryss

Fråga:
Så om man väljer att inte installera den nya mjukvaran för det nya landet, betyder det att den inte kommer att fungera eller att man kan se på svenska kanaler i England om man väljer att inte installera Engelsk programvara?

Om det inte fungerar, finns det något sätt att få in svenska kanaler i utlandet på en eyeTV400?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-06 09:37
Ursprungligen av diddi:

(har ingen aning om hur man citerar så jag tar det "old school")
Citat:
"...Men fakta är att om man flyttar runt med en set top box i Europa så måste man ladda ner olika mjukvara i mojängen beroende vilket land man befinner sig i!"
/Uni-Kryss

Fråga:
Så om man väljer att inte installera den nya mjukvaran för det nya landet, betyder det att den inte kommer att fungera eller att man kan se på svenska kanaler i England om man väljer att inte installera Engelsk programvara?

Om det inte fungerar, finns det något sätt att få in svenska kanaler i utlandet på en eyeTV400?

Med en Eyetv 400 får du in de fria kanaler som sänds på den platsen du befinner dej på, befinner du dej i sverge så får du in svenska kanaler, befeinner du dej i england får du engelska kanaler osv.

DVB-T produkter som köps till en dator (Mac eller PC) funkar i alla länder som använder DVB-T, om man däremot köper en box för TVn på tex onoff så kan jag tänka mej att den är laddad med boxer-programvara som måste bytas om man vill använda den i utlandet.

  • Medlem
  • 2004-07-18 03:29

Kan någon vara så snäll och ta ett kort på baksidan på eyetv 400, det vore så snällt

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 09:35

Om du laddar ner manualen från Elgatos hemsida så finns det bild i den...

Är jättesugen på en Elgato nu
Men när jag tittar in på Macotekets sida blir jag lite förvirrad, finns ju flera olika typer.
Vilken är det man ska köpa?
Den för 2119:- med ATI fjärrkontroll verkar ju inte så dum.

Men vad är det jag kan göra med den dyraste, som jag inte kan göra på den billigare?
Nån som kortfattat kan reda ut skillnaden på de olika modellerna?
Försökt läsa vad det står på de olika varianterna, men fattar tydligen trögt

Ursprungligen av Pocahontas:

Är jättesugen på en Elgato nu
Men när jag tittar in på Macotekets sida blir jag lite förvirrad, finns ju flera olika typer.
Vilken är det man ska köpa?
Den för 2119:- med ATI fjärrkontroll verkar ju inte så dum.

Men vad är det jag kan göra med den dyraste, som jag inte kan göra på den billigare?
Nån som kortfattat kan reda ut skillnaden på de olika modellerna?
Försökt läsa vad det står på de olika varianterna, men fattar tydligen trögt

Den billigaste EyeTV USB ansluts via USB till macen , har ingång för vanlig analog TV-antenn och för video (RCA-kontakter). Videoströmmen är komprimerad med viss kvalitetsförlust för att klara usb-farten.

Sen kommer det modeller som ansluts med FireWire och kör högkvalitets mpeg-2-ström, de har alla video-in men olika mottagare

EyeTV 200, som usb-modellen med ång-tv-mottagare men med högre bildkvalitet pga mindre komprimerad videoström

EyeTV 300/310, har digital satellitmottagare med ingång för parabolantenn, dess mpeg-2 ström går oförstörd bit för bit till macen

Eye TV 400 har digital mottagare för markssänd digital-tv, typ Boxer, i övrigt som 300

EyeTV 500 som 400 fast för HDTV i USA

Se http://elgato.com/index.php?file=products_eyetvmain

Jag har en EyeTV USB (köpt veckan innan Firewiremodellerna kom naturligtvis ) och är nöjd med den, brukar oftast spela in via videoingången från satellitmottagaren i högkvalitetsläget och tycker då att bild och ljudkvaliten blir helt ok.

Stooor hårddisk rekommenderas för videon blir inte mycket använd sen utan man bränner DVD av det man vill spara

Tack för det utförliga svaret.

Skaffade idag en trådlös ljud och bildöverförare hos Netonnet, som nu gör att jag kan se Satellit-TV på andra TV-apparater i huset. (Avant WT200 RF-Link) Funkar kanonfint.
(Har ju inte min dator i närheten av TV-n)
Borde ju kunna kopplas ihop med en Elgato EyeTV. Det är tre RCA kontakter (röd/vit/gul) alternativt Scart jag ansluter till TV:n, så det borde ju gå lika bra in i Eye-TV.

Blir spännande, måste bestämma mig för vad jag ska köpa, men USB stryper alltså lite....

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 12:58

Jag har en EyeTV USB men på sista tiden har jag bara fått den första lampan att lysa, den fungerar alltså inte. Vet att jag tidigare har fått dra ut sladden och stoppa i den igen för att den ska fungera. Jag vet även att jag flyttat runt den en del och att den kan ha skadats.

Är det någon som har tips på hur man kan laga den? Är det bara att skrota, eller är det nån som vill ha den och pröva? Känns ganska bittert måste jag säga, måste nog köpa en ny i så fall... Hur går det med testandet egentligen?

Ger 400-modellen fullständig läppsynk eller diffar det någon frame ?? OM man som jag har PB 12# ( 1 GHz ) dvs. då med bara 1 FW-port, orkar då datorn med att skyffla alla byten genom en FW-hubb för att sparas ned på en större extern FW-disk än den interna, eller mountas den externa disken via Elagto EyeTV ??? Har 512 + 256 MB minne. Hur var det sedan, tar den strömmen från FW-porten eller är det extern ström som gäller då ??

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 21:55

Är så att SVT i så fall tar bort den vanliga textningen i de digitala sändningarna?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-22 18:31
Ursprungligen av jakob:

Är så att SVT i så fall tar bort den vanliga textningen i de digitala sändningarna?

Det är digitalboxen som normalt textar sändningarna i digitala sändningar (mark och satellit).
Texten ligger med i dataströmen = det går att texta på fler språk i samma sändning.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 01:09

Ang Eyetv400 händer det ibland att inslag på t ex nyheterna eller UR-program har textning. Uppenbart kan de köra sk bränd text också, men antagligen kommer den andra varianden ta över allt mer. Enligt mailet från Elgao ska de stödja "subtitles" om några månader. Hoppas bara att det är helt en fråga om mjukvara så att vi som köpt redan kan hänga på.
Jag hittade nyss en antenn som kan ersätta den mycket enkla som följer med Eyetv400.
Det är OneForAll SV-9210, en aktiv innomhusantenn för marksänd digital-TV (både VHF och UHF). Det är en tunn grå plastskiva på 33 x 33 cm och kan vikas till 33x16cm när den inte används. Perfekt att packa med sin powerbook. Den förstärker upp till 38dB, men jag har använt den även utan förstärkning (om man inte har tillgång till ström). Den behöver inte riktas in som man måste för analog sändning där man annars får skuggor. Ev reflexer stärker bara signalen. Funkat fint hittills. 395:- på Expert.
Per S

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-23 06:08
Ursprungligen av Per S:

Jag hittade nyss en antenn som kan ersätta den mycket enkla som följer med Eyetv400.
Det är OneForAll SV-9210, en aktiv innomhusantenn för marksänd digital-TV (både VHF och UHF). Det är en tunn grå plastskiva på 33 x 33 cm och kan vikas till 33x16cm när den inte används. Perfekt att packa med sin powerbook.

Betyder det att det "enda" man behöver för att kunna se digital-TV varsomhelst är en PB, en EyeTV (vilken av dem?) och denna antenn? Jag har inte följt utvecklingen av digital-TV så jag vet inget om det.

/ Terhi - som letar efter skäl till att skaffa en bärbar :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 22:30
Ursprungligen av Terhi:

Betyder det att det "enda" man behöver för att kunna se digital-TV varsomhelst är en PB, en EyeTV (vilken av dem?) och denna antenn? Jag har inte följt utvecklingen av digital-TV så jag vet inget om det.

/ Terhi - som letar efter skäl till att skaffa en bärbar :rolleyes:

Ja, en bärbar plus 400-modellen som tar de fria markkanalerna är vad som behövs för att se och även spela in tvprogrammen. Finns modell för satelitkanaler men det blir nog mycket värre med antenn om man ska vara mobil. Kolla bara på teracoms hemsida om mottagningen duger där du tänkt vara.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-23 23:27

EyeTV 400 mm, lite förtydliganden

Har inte varit på 99mac på ett tag och fick syn på ett forum om EyeTV. Har själv ett par sådana så jag tänkte ge lite info.

VIDEO INGÅNG, UTGÅNG
EyeTV 400 har inte video-ingång som påstods tidigare. Endast antenn-ingång (och utgång/vidarekoppling).
EyeTV 400 har heller inte Video-ut vilket är lite synd. Man kan alltså inte koppla in sin vanliga TV till boxen direkt. Måste göras via grafikkort eller anna box som Elgato har.

KVALITET
EyeTV USB och EyeTV 200/400 skiljer sig MYCKET i kvalitet.
EyeTV USB har bara halva upplösningen åt båda håll, dvs c:a 4 gånger mindre information
Sämre ljus och bild också. Kvaliteten är inte ens video-kvalitet. Har både EyeTV USB och EyeTV 400.
Eftersom upplösningen är sämre på EyeTV USB så blir också filerna mindre. Den funkar helt okay för att kolla på nyheter, dokumenträrer och Plus och sådana program. Filmer blir lite "trökigt".

ANTENN
Den medföljande antennen kräver i princip fri sikt till sändarmasten.

TEXTNING
Angående textning på SVT1/2 så fungerar det på samma sätt som för DVD-textning. De ligger som ett "lager" på filmen som kan sättas på eller av. Elgato har lovar stödja detta senare. Engelska filmera kan man väl klara, men franska och spanska osv blir ju lite knivigt för den normalspråkande.

FORMAT
Formatet som sänds ut i det digitala marknätet/satellit är samma som det som används för DVD Video, dvs MPEG2. Kvaliteten på signalen beror på den som sänder, dvs SVT, TV3, TV4 osv. Dom verkar hålla ner kvaliteten på vissa program och upp på andra (min uppfattning, ingen vetenskap). Ju mer dom kan hålla ner kvaliteten ju mer program får dom väl plats med samtidigt i luften.
Någon påpekade att kvaliteten blir dålig i snabba rörelser. Detta beror på MPG2 och DVD Video har samma problem. Problemet märks mer eller mindre, förmodligen beroende på komprimeringsgrad.

INSPELNING
Till EyeTV200/400 behöver man också Toast 6. Då kan man lägga filmer på DVD. Det fina här är att det äs samma format som DVD. Det betyder INGEN KONVERTERING. Detta kan annars ta många timmar vilket man slipper. Funkar bra, men inte helt perfekt.
Gäller endast EyeTV 200/400.

JÄMFÖRELSE MED VANLIGA BURKAR
Det finns "vanliga" burkar till TVn som man kan har för att spela in film på DVD. Om man skall jämföra med t.ex EyeTV400 blir det då en Mottagare-Hårddisk-DVDbrännare, t.ex Pioneer. Kostade runt 15.000 för ett tag sedan. Tror de krupit ner en bit. Problemet är också att de inte har DigitalTV-mottagare så vitt jag vet. Det betyder att man måste slänga ut burken om några år. Vanliga analog sändning kommer nämligen att upphöra inom några år påstås det.

TIPS
EyeTV 400 är en grymt bra burk. Jag använder den dagligen och kollar nästan aldrig på TV direkt. Spelar in det jag vill se. Bokar allt 1 vecka innan m.h.a dagenstv.com. Inget slötittanade. Bränner de filmer jag vill spara på DVD (med Toast 6).
Elgato är också mycket lyhörda för påpekande av förbättringar och buggar.

Ursprungligen av bod:

VIDEO INGÅNG, UTGÅNG
EyeTV 400 har inte video-ingång som påstods tidigare. Endast antenn-ingång (och utgång/vidarekoppling).
EyeTV 400 har heller inte Video-ut vilket är lite synd. Man kan alltså inte koppla in sin vanliga TV till boxen direkt. Måste göras via grafikkort eller anna box som Elgato har.

Har du något namn på en sådan box eller finns de inte än?


Michael

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-03 00:31
Ursprungligen av Michael Nord:

Har du något namn på en sådan box eller finns de inte än?


Michael

EyeHome som Micke W nämnde. Det är en burk som kopplar sig till din dator och läser av vilka program du spelat in med EyeTV, samt ditt iTunes- och iPhoto-bibliotek mm. Man kan tyvärr inte titta i realtid med denna burk, man måste spela in, sedan titta. Men det är en fräck burk som funkar i nätverk.

Annars kan man ju också köpa en burk som gör om VGA till TV-signal. Den kopplas mellan dator och skärm. Kan försämra skärmbild något (i alla fall förr, vet inte hur det är nu). Det finns en som klarar 1600x1200. TVn klarar ju inte så mycket men adaptern gör om till TV-signal. Fördelen är att man kan köra 1600 på sin skärm. Kostar 695:- exkl moms. Dustin - Info Grandtec Ultimate Pro. Både för Mac och PC.

Senast redigerat 2004-09-03 00:43
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-03 00:51

EyeTV 310 och 410

För er som tänkt köpa EyeTV 300/400, vänta lite och kolla in EyeTV 310 och EyeTV 410. EyeTV 310 är en 300 med kortläsare för att kunna kolla betal-TV med om man nu vill det. 400 och 410 dito.

Bevaka tråden