Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudspåren försvinner!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Katastrof! Var tar mina inspelningar vägen? När jag sparat ett Garageband-projekt och öppnar det igen så hittar den inte ljudinspelningarna!

Jag sparar som man skall. När jag öppnar filen senare får jag felmeddelanden i stil med "Ljudfilen "Recordning#13" hittades inte!"

Detta verkar inte alls ha diskuterats här, men jag hittade nåt här:

http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t22382.html

Detta är ju en totalkatastrof! Ett program som inte sparar det allra viktigaste när man gör "Spara"! Är alla ljudfilerna bara borta? Det finns ingenting sparat i nåt hörn?

Morsan råkade ut för det en gång i tiden. Vill minnas att det var under version 2 och att jag kom fram till att det var om filnamnet innehöll å,ä eller ö som det gick åt skogen.

Ursprungligen av ohennig:

Morsan råkade ut för det en gång i tiden. Vill minnas att det var under version 2 och att jag kom fram till att det var om filnamnet innehöll å,ä eller ö som det gick åt skogen.

Det skulle kunna vara det, ja, för vi höll på med "Änglamark" och "Låt mig värma din frusna själ". Men det är faktiskt horribelt att ett program är så dåligt testat och hanterar det allra viktigaste så illa. Jag accepterar att program har buggar, men när "spara" inte kollar om det blir fel, fy!

Idag skall jag testa alternativa program. Huvudplanen är att Garageband skall ut. Det var slöseri med tid att lära sig använda det.

Mer fakta i ämnet:

Det verkar som om problemet enbart gäller Panther, som är systemet jag kört på en Powerbook G4. Jag har också kört Garageband på min Pismo med Tiger, och där uppträder inte problemet. Samma version på Garageband!

Det kanske inte är nån som använder Garageband, men jag lägger till fortsättningen i alla fall:

Det var inte systemversionen. Efter uppdatering av PBG4'an till Tiger så kvarstår problemet. Och exakt samma Garageband, samma version, samma system, funkar på Pismon!

När man har spelat in ett spår med Garageband så finns inspelningen som AIFF-fil inne i projekt-bundeln. När man sparar försvinner den! Men inte alltid, bara ibland. Jag har inte lyckats räkna ut när det händer eller inte händer, men det händer klart ofta nog.

Så ett "bra" sätt att jobba med Garageband verkar vara detta:

1) Spela in - "spara" INTE!
2) Lyft ut (eller kopiera ut) de inspelade spåren ur projektbundeln.
3) Importera sedan dessa som externa filer.

eller (om man råkar spara)

1) Spela in ("spara" gör inget så länge man inte avslutar)
2) Exportera till iTunes
3) Gräv ut filen ur iTunes-mappen
4) Importera som extern fil

Inte är det bra men man får i alla fall behålla sina inspelningar!

1
Bevaka tråden