40Mbit kan ju inte vara normalt.
Jag köpte Extreme routern av den enkla anledningen att ja vill ha snabbare än 108Mbit som i min gamla trådlösa router. Om den bara kan leverea 40Mbit så de ju rena skiten. Den har varken antenn eller ett webbaserat gränssnitt. och nu får jag reda på att 300Mbit routern endast klarar 40Mbit. Rena skiten skulle jag säja.
En 108M router leverar inte 108M, den levererar 54M teoretiskt max i full-duplex, vilket innebär att den kan tala 54M (TEORETISKT) i båda riktningarna samtidigt som en telefon, normal Wifi är halv-duplex (som en kom-radio). Dessutom, eftersom det är teroretiskt max som det handlar om har det inget med verkligheten att göra det som du kan förvänta dig som reelt max är 40-50% av det teoretiska.
11b, 11M ger dig en 3-4Mbit reelt.
11g, 54M (och fusk 108M) ger dig en 25Mbit reelt.
11n, 300M som dessutom inte är en standard ännu ger inte 300Mbit utan ger runt 100-140Mbit i verkligheten med saker som verkligen kan leverarea den hastigheten.
sen sist men inte alls på något sätt minst, hur testar du hastigheten? ftp/smb/http går alla bort som tester då dessa inte är representativa (för att inte tala om ev. tptest).
ladda ner ttcp eller liknande testprogram för att testa hastigheten mellan 2 maskiner en ansluten med sladd och en med wifi.
dessutom eventuella nät i närheten som går på 11b/g stör 11n nät, dessa behöver oftast inte ens vara anslutna till ditt nät de behöver bara vara inom signalavstånd och sända för att jävlas med dig. 11n nät har dessutom för att krånga till det mer, ett rent -n läge och ett mixat b/g/n som stödjer 11n men inte ger samma hastighet som ett rent 11n nät