Hej!
Jag exporterade mitt Telia e-leg från min BootCamp installation och importerade den i Firefox egna certifikathanterare.
Inloggning funkar iaf fint med Telias e-leg på både CSN och FK.
På CSN är det bara att klicka på "Telia/SEB" länken men för FK så funkar inte det men det går bra att klicka på "Nordea" istället.
Signering har jag inte gjort men där är jag tveksam om det funkar med ovanstående.
Signering med Telias variant involverar ju själva klienten så där behöver man nog installera klienten. Tydligen kräver den Rosetta av någon anledning så jag vill inte ha den.
De få gånger jag signerar kör jag via VMWare Fusion.
Länken till uppgradering är här: https://cve.trust.telia.com/TeliaElegUpgrade
Har som sagt ingen aning om det funkar...
Du kör Firefox på en Macintosh med Intel-processor. För att Telia e-legitimation ska fungera så måste du aktivera "Rosetta".
Gör så här:
- Markera Firefox-ikonen
- välj "Visa info" (äpple-i).
- Klicka i "Open using Rosetta"
Nu ska programvara installeras som sedan ska användas för att du ska kunna erhålla Telia e-legitimation.
Programvara för Linux måste laddas ner och installeras för hand.
1. Ladda ner programvaran Net iD till skrivbordet.
2. Öppna filen iidsetup.pkg.tar.gz genom att dubbelklicka på den. En ny fil vid namn iidsetup.pkg dyker upp på skrivbordet.
3. Starta installationen genom att dubbelklikca på filen iidsetup.pkg. Följ instruktionerna på skärmen för att installera Net iD.
4. När du har installerat programvaran, klicka på "Nästa" för att koppla Firefox till Net iD. Svara "Ok" på frågan om du vill installera en säkerhetsmodul.
5. Starta om Firefox.
När du klickar på "Nästa" så ska du få upp en ruta om du vill installera programvara på din maskin. Svara "Ja" på samtliga säkerhetsvarningar.