Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är jag less på windows...welcome ubuntu...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit datorägare sen urminnes tider första 8088 införskaffades på 80 talet, men NU har mina nerver fått nog. Senaste veckan har fsecure som jag har via Felia skrikit rakt ut MINST en gång om dagen om trojaner och annat otyg.Det känns som om trenden att virushelvetet i windowsmiljö har ökat senaste tiden. stämmer det? Fler än jag som har problem med virushelvetet i windows???

blev en installation av ubuntu i maskinen istället. Verkar ju iaf FUNGERA utan nervsammanbrott...

//Dúnadan

jag kör [blag] → blagblagblag.org och e typ lika nöjd
\\ - snor från radio med streamtuner och gör egen muzak av mp3or ;]

Senast redigerat 2007-08-13 04:27

Hmm, jag har inget antivirusprogram alls på min musikdator och har vad jag vet aldrig haft något virus heller. Har en hyfsat hårdkonfad router, kör Firefox och är försiktig med vad jag laddar ned/klickar på på nätet. Works just fine!

Största problemet med Linux som OS i musiksammanhang är ju bristen på program. Jag skulle gärna köra något annat OS om Ableton Live fanns för t.ex. Linux.

Ursprungligen av dynamo:

Hmm, jag har inget antivirusprogram alls på min musikdator och har vad jag vet aldrig haft något virus heller. .

Kanske skulle avinstallera linux och antivirusprogrammet i windows... då märker man ju inte av helvetet.

//Dúnadan

man kör linux + hårdvara - funkar skitbra ;]

dynamo: Ableton Live finns till OSX

Host host, nu ska vi inte ha plattformskrig här inte... Det råder religionsfrihet i Sverige

Jag har inte heller något antivirusprogramm. Det räcker ju med en brandvägg (windows inbyggda har alltid fungerat bra för mig) och lite kunskap om vad man inte ska klicka på, då slipper man alla virus.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-13 15:07

Men om man absolut vill ha ett antivirusprogram tycks gratisprogrammet AVG fungera hur bra som helst. Det hittar uppdateringar titt som tätt. Kör man laptop kan man ju stänga av AVG när man startat upp och sedan inte starta om datorn utan köra viloläge, så kollas virussmittorna av de gånger då man bootar om datorn bara, slipper man ha något som tuggar CPU i bakgrunden.

Uh!

Jag har, sedan jag tvingades ur äppelträdet för en miljon år sedan, kafflat runt i PeSe-träsket. Sedan jag fixade mig en ohyggligt brutal (därtill hembyggd!) brandvägg och försåg mig själv med en hälsosam dos paranoia och misstänksamhet så har jag inte haft några virusproblem. Jag prövade dock att ge mig ut med en o-patchad ur-Win2k-maskin utan brandvägg på nätet förra året för att se vad som skulle hända... och DET gör jag aldrig om. Det tog inte många sekunder innan den simturen vart över...
Idag är den hembyggda brandväggen (gammal P60, två nätkort och en freesco-linux...) nergrävd på tippen, och en vanlig D-link hemmarouter + AVG håller ordning på monstren. (Hjälper dock inte mot de under sängen, i garderoben och i själens mörker - detet... )

AVG funkar asbra. Det var en härlig dag när jag slängde ut Norton - oj helskotta vilken kvarnsten runt halsen DET var!

Nå.... apropå Linux:

Jag har prövat Linuxvarianter fyra gånger i mitt liv.

1: Debian på en datakom-labb för över tio år sedan. Det gick ju bra, hux flux så hade jag en linuxhink online, men utan GUI och utan något vettigt att göra med den förutom att telnetta iväg nånstans och kolla eposten eller surfa med LYNX.

2. Rödhatten på min hemmamaskin samma sommar. Försökte fixa en dubbelstövel med såväl Rödhatt som fönster 98. Sket ner sig omgående, och jag hade en lång pysselkväll med att få ordning på min maskin igen. Jag inventerade hela mitt livs samlade ordförråd av kraftuttryck, svordomar och obsceniteter den gången...

3. Mandrake sommaren 01. Ka-WHUMP så hade jag en rullande Mandrake med KDE och grejor. Och sen då? Begrep inte ett skit. Efter många om o men fick jag igång Ajsikjoo och kunde säga "hej" åt en linuxnördkompis i Norrbotten. Vad skulle jag göra med maskinen sen då? Ingenting. Lommade slokörad tillbaks till fönsterträsket och fortsatte göra bilder, klippa film och sequensa poplåtar.

4. Ubuntu, för ett par veckor sedan. Har en gammal kärra som inte gör någon nytta längre.
KA-WHUMP! så var Ubuntun igång, och den sög glatt tag i all hårdvara i kärran. Några minuter senare hade jag full kommunikation med nätwerket, hittade andra datorer därhemma, webläsare, epost, ftp... Ytterligare några minuter så hade jag Jack:en igång, och Ardour-DAW:en och en herrans massa grunk. Coolt!
Och ändå är jag en digital-allergisk analogsnubbe som egentligen bara förstår lödkolv, sladdar, elektronrör och grejor, och får rännskita av datorer!
Nu funderar jag STARKT på att löpa hela linan ut och försöka kompilera en riktig realtidskärna och gå över till Ardour som inspelare på min "riktiga" musikmaskin! Sequensa kan jag ju göra med Atarin eller MC500:an. Eller -*ta-daa*- spela för hand!
Osis att man pröjsat dyrt för såväl Fönster XP som Cubase SX3, men man kan ju ha kvar det i den andra stöveln bara för säkerhets skull.

Kanske kan vara en lösning? Jag avskyr ju egentligen datorer! Musik gör jag bäst jammandes med kompisar, vilt våldspatchandes och frenetiskt rattvridande. Att separera musicerandet och det digitala inspelandet totalt! Instrumenten på ena sidan, och så ett gäng kablar över till den andra sidan där inspelaren står. Tajt, disciplinerad och stabil.

Eller drömmer jag nu bara igen?
Kommer jag att någon sen kväll framöver sitta vid ett terminalfönster, misstroget studerande en harrang av kryptiska felmeddelanden för mig lika begripliga som swahili eller klingon? Tugga fradga, åkalla helvetets alla demoner, rycka ur sladden och lägga ner för en fjärde gång, tillintegjord krypa tillbaks till korset... och stövla Fönster XP igen...?

Det är synd om oss människor...

R.t:M.I.

Dynamo:

Du kanske är ensam användare på din burk... prova att låta en 15 åring och en 13 åring sitta vid den 8 timmar om dagen så är din dator oxå nedsmetad med allehanda godsaker som trojaner å spyware...

//Dúnadan

Det finns gott om sidor på nätet som inte låter en få tillträde om man inte kör windows, tillåter kakor, tillåter activeX, har senaste bloatwaremediaspelaren, inte blockar popups, har långsamtime, har orealspelaren... en massa saker som gör det farligt att surfa.

Exempel: Musicbrigade.com

Om man då är en crazy kid och vill ha alla de senaste crazy gummybears i sin nalle och allt annat teenystuff - då har man en helvetesmaskin till dator som låter allt komma in och hälsa på och ringa hem hela tiden. Huääääh.

Det finns bara ett sätt att vara riktigt säker...
Just nu surfar jag med LYNX!
Men jag må säga att 99musik är liiite knölig att nyttja i en textbaserad läsare på en terminal.
Jag riktigt hör hur reläerna rasslar och hålremsan prasslar.
Hehe...

  • Medlem
  • 2007-08-17 14:31

Dúnadan: Det där fixar du med separata inloggningar till ungarna, och extremt nerstängda rättigheter. Kombinera det med AVG som antivirus och Sunbelt Personal Firewall (f.d. Kerio) så ligger du bra till. Kör du XP så använd gärna "system restore"-funktionen.

Ett annat alternativ är att tvinga ungarna att köra virtuella maskiner, som då går lätt att återställa till urspringsskicket.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-08-17 23:19

Ubuntu Studio här - Funkar kanon!
Välkommen till stammen!

1
Bevaka tråden