Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2008, enligt CDON...

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wunderbaren:

du skämtar va? Jag skrev Telenor (tex) = tillexempel

Haha. Jag är halvförkyld och trött, då effektiviserar jag min läsning genom att inte läsa ord inom parantes.

Nej, det fungerar inte då röstbrevlådan knappast kan anses som starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl. Om möjligheten att ringa med den däremot hade byggt på något sådant hade det säkert varit okej.

6 § Om något annat inte följer av 8, 8 a, 18 c eller 18 e §, är avtal mellan företag förbjudna om de har till syfte att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt eller om de ger ett sådant resultat.
Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att
1. inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
2. produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
3. marknader eller inköpskällor delas upp,
4. olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
5. det ställs som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet. Lag (2004:409).

Till att böra med måste den relevanta markanden (relevanta produktmarknaden samt relevanta geografiska marknaden) fastställas, i detta fall torde det vara den svenska marknaden för mobiltelefoner. Redan här dyker frågan upp om märkbarhetskriteriet i 6 § är uppfyllt, ty för horisontella avtal krävs det att företaget/företagen innehar en marknadsandel överstigande 10% (annars klassas avtalet som ett bagatellavtal och uppfyller således inte märkbarhetskriteriet). Apple kommer knappast ha en så stor marknadsandel med tanke på att det är produktens utbytbarhet som avgör vid bestämningen av den relevanta produktmarknaden (visst Iphone är grym men jag tror knappast att den är att anse som en egen marknad).

Nu blev jag less på att skriva men som sagt, apple kommer inte med största sannolikhet inte bryta mot konkurrenslagen även om det bara blir en operatör som får sälja Iphone. Ledsen om det blivit något konstigt i ovanstående text, är grymt trött

Hur är det åt andra hållet i så fall vad gäller operatörens marknadsandel?

• Medlem
  • 2007-08-15 02:40

iPhone kommer i Sverige att säljas av TV 4, som snart kommer att öppna en egen kedja under namnet TeeVee4 Store med gratis WiFi, uppladdning av content till iPhone (främst från den egna programtablån), fruktdrinkar samt massagebar, enligt säkra källor.

right

Gå och lägg dig, lufra

Kanske lite OT, menmen...

Jobbar just nu med Telias röstbrevlådesystem och kan säga så mycket att vi här som jobbar åt Telia inte har hört det enda minsta om att vi ska implementera något stöd för eventuell "Visual voicemail". Det skulle inte vara särskilt svårt att bygga in stöd för det i befintliga system, men med tanke på den seghet som finns inom utveckling av sådana här system så finns det ingen tidatt hinna ta fram sådan funktionalitet för Telias röstbrevlåda till årsskiftet, eller när nu iPhone väntas dyka upp här. Tror att jag med mycket stor säkerhet kan säga, att om funktionaliteten Visual Voicemail är ett krav från Apple för att få sälja iPhone, så kommer åtminstone inte Telia att få sälja den... om dom inte i hemlighet utvecklar VV-applikationer själva förstås, men det är mycket mycket orimligt att tänka sig i och med avtal, utvecklingsmiljöer och liknande... Tråkigt för er som bor norrut och är sugna på icke-hackad iPhone med VV!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 18:04

Det verkar hur som helst att operatörerna och apple måsta snabba på nu med att ta in iphone på den internationell scenen i och med konkurrensen från hackarna...

En av anledningen till Apple vill binda telefonen är just för att den ska bli så "Apple" den kan bli, alla inställningar är redan klara, allt funkar, precis som Macarna idag, inga problem med inställningar och behöva trixa med dem, sätt på den och börja surfa "Out of the box".

Detta är vad jag tror.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-15 22:26

Har lyckats känns lite på en iPhone idag, knappt 2-3 minuter. Men vad ska jag säga, it's not called the Jesus Phone for nothing...

Ursprungligen av boris91:

Men vad ska jag säga, it's not called the Jesus Phone for nothing...

Snälla säg att du hittade på det där.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-15 22:34

Vägrar.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-15 22:51

Verkar hyfsat troligt. Men det är lågt.

Ursprungligen av boris91:

Verkar hyfsat troligt. Men det är lågt.

Har inte sagt något om att det inte skulle vara lågt, bara kommenterade ditt inlägg om att cdon inte skulle lägga upp en sida om iPhone om de inte visste att de skulle sälja den.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-15 23:41

Kapitalism är ingen tebjudning. Ruffel och båg är en av Marknadens fundament. Strategisk marknadsföring, kundorienterade styrmedel, konsumtionspsykologi. Vi är alla bara ett skock plånboksdjur som ska mjölkas. Endast lagen - oftast - sätter gränsen. Någon allmän moral finns inte - det är kontraproduktivt.

Och detta är inte ens någon "kritik" av systemet. Man bör dock vara medveten om spelreglerna och inte för en sekund tro att det finns något annat än bizniz i bizniz. Om CDON syr ihop en sådan här blåsning så kan vi alla vara säkra på att ryggdunkarna inom "kåren" är hjärtliga. "Snygg blåsning, kollega. Bra ide." Sådant här "kreativt marknadsfiske" är bra för karriären.

Det enda som förvånar mig är att någon blir förvånad. Att många konsumenter helt uppriktigt går omkring och tror att dom har vänner på andra sidan kassa-apparaten.

Hallelujah!

Ursprungligen av mjg:

Kapitalism är ingen tebjudning. Ruffel och båg är en av Marknadens fundament. Strategisk marknadsföring, kundorienterade styrmedel, konsumtionspsykologi. Vi är alla bara ett skock plånboksdjur som ska mjölkas. Endast lagen - oftast - sätter gränsen. Någon allmän moral finns inte - det är kontraproduktivt.

Och detta är inte ens någon "kritik" av systemet. Man bör dock vara medveten om spelreglerna och inte för en sekund tro att det finns något annat än bizniz i bizniz. Om CDON syr ihop en sådan här blåsning så kan vi alla vara säkra på att ryggdunkarna inom "kåren" är hjärtliga. "Snygg blåsning, kollega. Bra ide." Sådant här "kreativt marknadsfiske" är bra för karriären.

Det enda som förvånar mig är att någon blir förvånad. Att många konsumenter helt uppriktigt går omkring och tror att dom har vänner på andra sidan kassa-apparaten.

Hallelujah!

Aaah. tack! Du har gett mig nytt hopp för 99an
Det där är så fruktansvärt sant.
Och även om det faktiskt ÄR kritik av den moderna tidens religion så är det ju faktiskt sant, och det kan nog väldigt få säga emot om.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 16:55

Sedan kan man ju fråga sig om det verkligen är så dåligt med tanke på alla andra alternativ som finns. Vissa marknadsmodeller fungerar visserligen utmärkt på papper, men annat blir det när någonting faktiskt ska göras på riktigt.

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-08-17 10:33

Skit samma vem som ska sälja den sålängde de inte ska ändra på färger och saker i menyerna men det lär väl apple aldrig godkänna, bara den börjar säljas nångång så man kan få en!!!!

• Medlem
  • 2007-08-20 13:16

Sverige utgör ca 1% av Apples globala marknad och det betyder att Sverige har ungefär samma andel av det strategiska tänket i Cupertino.

Apple har inte själva annonserat något om vem som ska sälja iPhone utanför USA.

I Europa kommer givetvis de största marknaderna att prioriteras först (UK, Tyskland, Frankrike etc), Sverige kommer långt ner på den listan. Den enda chansen vi har här att få iPhone inom rimlig tid är ifall Apple ingår avtal med en operatör i det stora länderna som även finns i Sverige. Det kan då tänkas att Apple tidigarelägger lokalisering etc så att vi får hit telefon detta året.

Apple kommer inte att släppa telefonen fritt till alla operatörer. Skälet till detta är att ATT både betalar en bounty (engångsbonus) till Apple för varje såld telefon i USA och dessutom betalar en månadsbonus till Apple per telefon och månad. Förutsättningen för dessa bonusar till Apple är ju att operatören får ensamrätt i sitt land och kan öka sin marknadsandel genom att sno kunder från de andra näten. Detta innebär att det måste finnas ett väldigt tight och detaljrikt avtal mellan Apple och operatören. Dealen med ATT gjordes innan den väldiga hypen kring iPhone kom igång ordentligt och nu när alla vet hur bra telefonen är och vilket enormt intresse den har så har ju Apple ännu bättre förhandlingsposition. Det innebär att Apple kan ställa ännu hårdare ekonomiska (ännu högre bonusar från operatör till Apple) och tekniska krav på den utvalda operatören. Idag är det bara Visual Voicemail som är specifikt för iPhone i operatörens tjänsteutbud men framöver kan man tänka sig ännu fler finesser som bara funkar med iPhone.

Apples strategi är ju givetvis att iPhone ska ha så många unika finesser som möjligt (av typen Visual Voicemail) jämfört med andra telefoner. Eftersom man nu har ett unikt bra förhandlingsläge gentemot operatörerna så är du ju självklart att man utnyttjar detta till max

Apple har inte heller sagt officiellt ifall det är nuvarande modell eller en 3G-variant som ska säljas i Europa.

Alltså: Det kommer att ta tid innan iPhone kommer till Sverige och den kommer definitivt inte att släppas fritt till alla operatörer.

Jag har full förståelse för att länder som Storbritannien, Frankrike och Tyskland prioriteras. Men jag är ingen företagsekonom så det här får någon gärna förklara för mig. Jag förstår inte varför en prioritering av stora länder innebär att man inte tänker på de små länderna. Om Sverige är en så pass liten marknad för Apple borde man ju kunna vända på resonemanget och se det som busenkelt istället att börja sälja den även här. Prylen tillverkas och skickas från sydostasien, så det enda man måste tänka på är vilket land de sätter på adresslappen. Vill de absolut ha avtal med en eller flera operatörer så borde det gå snabbt att fixa. Tar de tid på sig borde väl en månad eller så vara tillräckligt för att bli överens.

Som sagt. Jag är ingen företagsekonom så det här kanske är självklar för vissa. Men varför verkar det vara så självklart för en del att vi får iPhone i Sverige först 2009, eller 2008 om vi har tur? Tar det verkligen så lång tid?

• Medlem
  • 2007-08-20 14:40
Ursprungligen av Marcus K:

Jag har full förståelse för att länder som Storbritannien, Frankrike och Tyskland prioriteras. Men jag är ingen företagsekonom så det här får någon gärna förklara för mig. Jag förstår inte varför en prioritering av stora länder innebär att man inte tänker på de små länderna. Om Sverige är en så pass liten marknad för Apple borde man ju kunna vända på resonemanget och se det som busenkelt istället att börja sälja den även här. Prylen tillverkas och skickas från sydostasien, så det enda man måste tänka på är vilket land de sätter på adresslappen. Vill de absolut ha avtal med en eller flera operatörer så borde det gå snabbt att fixa. Tar de tid på sig borde väl en månad eller så vara tillräckligt för att bli överens.

Som sagt. Jag är ingen företagsekonom så det här kanske är självklar för vissa. Men varför verkar det vara så självklart för en del att vi får iPhone i Sverige först 2009, eller 2008 om vi har tur? Tar det verkligen så lång tid?

Produkten i Sverige är inte identisk tyvärr, förutom själva översättningen till svenska (och anpassning till svenska tecken och dataformat etc) så har iPhone en mycket avancerad prediktiv rättstavningsfunktion. Detta har Apple själva utvecklat och det kostar troligen en hel del (pengar och tid) att anpassa till svenska. Vanliga telefoner använder i regel T9-lexikon och denna enklare teknologi finns redan färdigutvecklad att köpa i svensk version...

Problemet är väl att förhandlingarna med telebolagen kräver lika stor insats oavsett hur stor marknaden är, och då skulle åtminstone jag börja med de större länderna där utdelningen blir större. Har de sedan avtal med stora drakar så blir det säkert lättare att få med sig telebolagen i de mindre länderna utan allt för stor ansträngning. Eventuellt har de slutit avtal med bolag som opererar i flera länder (exempelvis Vodafone) och då blir det ännu mindre arbetsinsats.

Kan tillägga att jag inte heller är företagsekonom.

Det du missar är ju att det i grund och botten är rättstavningsprogrammet till OSX, så det man behöver göra är att byta ordbok, vilket knappast kan vara sådär jättesvårt eftersom det redan finns ett svenskt OSX...

• Medlem
  • 2007-08-20 15:18
Ursprungligen av RockyMontana:

Det du missar är ju att det i grund och botten är rättstavningsprogrammet till OSX, så det man behöver göra är att byta ordbok, vilket knappast kan vara sådär jättesvårt eftersom det redan finns ett svenskt OSX...

Nej, det är inte samma tyvärr. Den "vanliga" rättstavningen i OSX tittar på ett ord EFTER man har skrivit det och ser om det är rätt. I iPhone så sker beräkningarna UNDER TIDEN man skrivet och gissar vilket ord man tänker att skriva. Dessa gissningar påverkas bl a hur meningen ser ut innan och resulterar bl a i att den "känsliga ytan" för specifika bokstäver förändras beroende på hur sannolikt det är att just den bokstaven ska användas...ganska annorlunda funktion alltså...

Fast det där säger ju ingeting?
Det kan fortfarande vara samma bibliotek den använder. Funktionen är ju den samma även om den har en annan databas som den hämtar orden ur. Eller hur..

Det känns ändå inte som om det borde vara någon jätteinsats. Dessutom, Apple har ju flera kontor, bland annat ett i Sverige, som man tycker borde kunna ägna sig åt det. Så jag har lite svårt att köpa att Apple skulle vara ett för litet företag för att kunna snacka med operatörer i hela Europa samtidigt, men jag greppar ändå resonemanget.

Det känns ändå inte som om det borde vara någon jätteinsats. Dessutom, Apple har ju flera kontor, bland annat ett i Sverige, som man tycker borde kunna ägna sig åt det. Så jag har lite svårt att köpa att Apple skulle vara ett för litet företag för att kunna snacka med operatörer i hela Europa samtidigt, men jag greppar ändå resonemanget.

Apple gillar att centralisera saker. När iTunes Store kom till Europa sköttes all förhandling centralt (vill minnas att det var det franska kontoret som tog hand om det). Jag tror en anledning är att man vill vara säker på att ingen klåpare på något lokalkontor gör något dumt. Skulle tippa att det ser likadant ut nu.

a very very good point there sir...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 23:42

Nå, vad har jag sagt..?

Apple Inc. has reached an agreement with three separate European wireless carriers to act as exclusive iPhone partners in the UK, France and Germany, the Financial Times is reporting.

Citing people familiar with the matter, the financial paper said T-Mobile of Germany, Orange of France and O2 in the UK, have each in recent days signed agreements that afford them exclusive rights to market the Apple handset to customers within those respective nations.

In return, the Cupertino-based electronics maker has reportedly succeeded in committing the phone operators to fork over 10 percent of the revenues made from calls and data transfers by customers using iPhones.

"The deal gives manufacturers of handsets for the first time a direct share of the revenues a mobile phone operator makes from calls and data transfers, marking a shift in the relationship between the parties," the Financial Times reported.

Thus far, mobile operators have campaigned fiercely against such an approach. However, experts told the Times that Apple’s success in securing the deals could spur other handset manufacturers to try to secure similar terms.

All three of the European wireless carriers are said to be hoping for a significant boost in their image from the exclusive deal with Apple, as well as a pool of attractive customers with high rates of spending on calls and data transfers.

Among the tactics used by Apple to lured the mobile operators, according to the Times, was the prospect of a financially risk-free business -- as it will not allow for common subsidies on the sale of handsets.

The operators will reportedly announce the partnerships at the IFA consumer electronics fair in Berlin, which runs August 31st through September 5th.

http://www.appleinsider.com/articles/07/08/21/apple_signs_iphone_providers_for_uk_francegermany_report.html

Apple har bundit sina kunder till operatörerna som betalat för det, och det lär inte sluta anytime soon.

Bevaka tråden