Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kassakor?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 16:43

Kanske svårt att svara på men gissningsvis, vad tjänar apple mest pengar på och i vilken ordning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 16:54

Finns det inga papper från någon företagsstämma som du kan hitta på intärnät någonstans?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-14 19:19

iPoden är väl numera deras kassako?

• Medlem
  • Borås
  • 2007-08-14 19:22

Hörde något om en telefon...

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-14 19:31
Ursprungligen av Vaiden:

Hörde något om en telefon...

Har dom sålt över 100miljoner iPods så lär dom dragit in mest pengar den vägen.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 19:33

Jovisst, men man undrar ju vilken produkt som vinstmarginalen är störst på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 20:01

Tänker även på mjukvara, itunes lär väl ha ruggig vinstmarginal.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 20:05

iTunes är väl ändå gratis?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 20:20

Ja. Syftar givetvis på försäljning av musik via iTunes.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-14 20:34
Ursprungligen av baller:

Ja. Syftar givetvis på försäljning av musik via iTunes.

Misstänkte att jag missade någonting där..

Ja det kan ju nästan vara så om man täker efter. Man behöver trots allt inte bygga någon hårdvara för att sedan sälja musik, annat är det med datorer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 21:08
Ursprungligen av boris91:

Misstänkte att jag missade någonting där..

Ja det kan ju nästan vara så om man täker efter. Man behöver trots allt inte bygga någon hårdvara för att sedan sälja musik, annat är det med datorer.

Precis, man kanske borde dela upp i två kategorier men jag var bara nyfiken om någon visste vad de tjänar mest på. Är väl bara de som vet det kanske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 21:30
Ursprungligen av baller:

Precis, man kanske borde dela upp i två kategorier men jag var bara nyfiken om någon visste vad de tjänar mest på. Är väl bara de som vet det kanske.

Ehh...Nej. Läste du inte mitt inlägg eller?

Allt ska man behöva göra själv

http://www.google.se/search?hl=sv&q=apple+financial+results&btnG=S%C3%B6k&meta=

Det är bara att börja plöja materialet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 18:14
Ursprungligen av Pluffo:

Ehh...Nej. Läste du inte mitt inlägg eller?

Allt ska man behöva göra själv

http://www.google.se/search?hl=sv&q=apple+financial+results&btnG=S%C3%B6k&meta=

Det är bara att börja plöja materialet.

Ja vad kan man inte googla sig till. Lås största delen av trådarna i forumet.

• Medlem
  • 2007-08-14 20:25

Heliga kor/ kassakor

Öh, guldkalvar heter det väl?

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-15 19:20

Men Apple Inc aktien har gått rätt skapligt (Förändring 1 år +91,05 Usd/ 3 mån +12 Usd)
Förändring sedan 31/12 +43,99 Det säger en hel del om framtron i marknaden.

många andra aktörer är inte i närheten. Tror själv på apple/ deras nya syn är att vi ska bli Världens Bästa PC ! och phööönen är bara grädde på moset sen integrerar man musiken o TVn. VAD SAKNAS??

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 20:03

Hmm, iTunes? Har för mig att de knappast tjänar så mycket på det (iom dyra kostnadsdrifter av servrar), utan snarare använde det för att folk ska skaffa iPods. Var dock ett tag sedan jag läste det, kan ju ha ändrat sig nu (då de snart är den största säljaren av musik).

Senast redigerat 2007-08-16 23:32

iTunes Store är definitivt inte det Apple tjänar sina pengar på. Tveksamt om den genererar någon vinst alls.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 10:01
Ursprungligen av Kristofer:

iTunes Store är definitivt inte det Apple tjänar sina pengar på. Tveksamt om den genererar någon vinst alls.

Kristofer,

I en artikel på Feber skriver signaturen Emil:

I juli kom den årliga undersökningen av musikindustrin i Storbritannien. Rapporten av undersökningen spår att iTunes Store kommer bli världens största återförsäljare av musik inom två år och att man kommer sälja mer än alla de stora skivbolagen tillsammans.

..och fortsätter:

Apple tillkännagav nyligen att iTunes Store nu är den tredje största återförsäljaren av musik i USA, med över 3 miljarder låtar sålda och nedladdade världen över sedan iTunes Store lanserades.

..samt anger www.macworld.co.uk som källa...

- Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 09:03

Där ser man, märkligt. Vet ni i så fall varför de inte gör någon större vinst på iTunes?

1) Skivbolagen ska ha sin del (vilket oftast är väldigt stor del)
2) Servrar kostar
3) Underhåll och löner kostar.

De måste nog sälja en sju-i-helvetes jävla massa musik om de ska göra någon vinst att jämföra med t ex datorerna och iPodsen...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-17 10:20

Jag tror Steve har sagt att iTunes Store precis går runt, och det kan jag förstå.

iPoden har varit deras kassako i många år nu, de ha säkert 50% marginal på den - jämför bara med vad konkurrenternas kostar. De har visst 70% av USA-marknaden för musikspelare.

torkel:
Bara för att de säljer mycket behöver det inte innebära att de får ut stora pengar på det.
Eller, i deras mått mätt inte stora pengar, i våra mått mätt, säkert en jävla massa. =P

1
Bevaka tråden