Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac gör att jag känner mig korkad

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick detta via ICQ: "När det gäller 99mac så tycker jag att det är för elitistiskt och man känner sig nästan korkad när man är inne och tittar bland inläggen även om jag som de allra flesta som skriver här har använt macen ofta och länge. "

Kommentarer?

(denna diskussion skapades, startade och försvann alldeles nyss pga databas-strul)

Jag tycker inte det känns elitistiskt.
Däremot tycker jag att det överlag är väldigt hög nivå på de flesta inläggen (räknar bort livsstil...;)).

Det är väl som det alltid är, oavsett vad man kan så finns det någon annan som kan lite mer. Många av dom som kan mycket inom "Macsverige" finns här - oavsett om det handlar om hårdvara, mjukvara, utveckling, publishing eller nåt annat.

Visst, en del diskussioner kan bli lite "interna", men det tycker inte jag är något hinder eller negativt på något sätt. Är det över "min nivå" är det antingen jätteintressant att läsa och lära, eller så struntar jag i det eftersom jag a) inte är intresserad eller b) inte fattar ett jota - och inte nödvändigtvis i den ordningen.

/mattias - inte det minsta elit, varken här eller någon annan stans, bara väldigt hängiven och intresserad

Tja... "ett forum proffesionella Mac-användare". Jag tycker personligen det vore trevligt med mer fokus på alla Mac-användare, oavsätt hur professionell man är.

Ciryon

Tja, vad ska man säga? Jag kan förstå känslan till viss del. Det finns många proffs här så åtminstone jag känner mig sannerligen långt ner på skalan. Men varför ska man behöva känna sig korkad egentligen? Dels vet ingen vem man är samt man behöver ju inte ge sig in i alla "proffsiga" diskussioner om man inte vill.

Jag är ju inget Mac-proffs eftersom jag inte arbetar i Mac-miljö på jobbet. Så egentligen hör jag inte hemma här(?), men man får väl helt enkelt försöka hitta sin egen nivå i vissa debatter...

Kanske den bryska, kalla och humorbefriade tonen i viss moderering skapar en elitistisk ton?

Hm... Det är väl inte lika högt i tak här som på MacPrat - det känns viktigare att hålla sig till ämnet här. Och visst ser man väl drag som kan uppfattas lite som att folk glänser med sina kunskaper, men det är inte mycket egentligen. Så måste det väl bli på alla liknande forum.

Men det kanske är nödvändigt att försöka hålla lite ordning på diskussionerna här. Det är ett så pass välanvänt forum att det riskerar att bli för stort och svåröverblickat om det blir för mycket skräp, tror jag.

Nicklas

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Hm... Det är väl inte lika högt i tak här som på MacPrat - det känns viktigare att hålla sig till ämnet här. Men det kanske är nödvändigt att försöka hålla lite ordning på diskussionerna här. Det är ett så pass välanvänt forum att det riskerar att bli för stort och svåröverblickat om det blir för mycket skräp, tror jag.

Ett mål med 99mac är att forumet ska fungera som en teknisk referenspunkt - har man problem finns alltid svaret på 99mac. Då fungerar det inte om någon börjar diskutera farfars hempc-köp mitt i en diskussion om itunes 4.

Vet inte om det går under benämningen "högt i tak" dock, snarare att trådarna följer ett ämne och att det blir lite organiserat.

Jag tycker bara det är positivt. Alla kan få hjälp oavsett vilken nivå man är på. Det är ju jättebra om dyr support inte behöver kallas in i tid och otid. Är svaret för svårt hoppas och tror jag att de flesta kan med att fråga efter en mer pedagogiskt beskrivning, vilket då säkerligen ges.

99mac imponerar mer och mer tycker jag.
Godnatt på er, dags att dröma om Music Store Sweden (när den nu dyker upp)!

Jag kan vara med på relativt hög nivå i trådar inom DTP-området, men när det gäller t ex video ställer jag ibland rena rudis-frågor för jag är total nybörjare på detta. Det handlar bara om att tordas deltaga i "tjötet".

Jag älskar detta forum av den enkla anledningen att här VET man att man får svar på sina frågor. Och oftast inom loppet av minuter.
Jag skulle inte byta bort det för något.

Att det är elitiskt vill jag inte säga. Men ruttna ägg finns överallt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 00:52

Jag anslöt mig till 99mac i nästan samma veva som jag började använda Mac (körde PC tidigare) och ser mig fortfarande som en "rookie". Medlemarna här besitter en enorm kunskap och jag har haft stor glädje i att få hjälp dygnet runt. Jag finner att man, tvärtemot vad ordet elitistisk innebär, är välkommen hit även som grön nybörjare. Detta forum har på sätt och vis varit (och är!) en skola för mig i "mac-kunskap" och jag är mycket tacksam.

Senast redigerat 2003-04-29 01:24

Kan inte låta bli, varför ska det vara så svårt att erkänna att man inte kan? Den som inte frågar får heller aldrig veta. Alla är vi barn i början, sedan blir vi bara äldre och då, först då vet vi bäst, men då är vi å andra sidan så gamla att vi glömmer fort:-)

Klockan på servern går en timme fel. Jag är inne i tisdagen...

• Medlem
  • 2003-04-29 10:10

Kanske lite off-topic, men, finns det inte en risk för att ni 99mac-användare som jobbar med mac-support minskar era inkomster och jobb då ni hjälper till gratis på 99mac?
Ni skall ju inte sluta skriva här bara för detta, Ni behövs!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tit: Kanske lite off-topic, men, finns det inte en risk för att ni 99mac-användare som jobbar med mac-support minskar era inkomster och jobb då ni hjälper till gratis på 99mac?
Ni skall ju inte sluta skriva här bara för detta, Ni behövs!

Smart drag...NOT!
Nu skrämde du iväg hälften av alla 99macare... Tack för det Televerket.

• Medlem
  • 2003-04-29 11:32

Få se om Martin tagit bort mina skrivrättigheter nästa gång jag besöker 99mac.com. Tur att jag inte uppgett min address i alla fall

Det fiffiga med forum o just detta forum är ju att man kan gå in o läsa o öka på sin kunskap o därefter kanske börja skriva och svara på inlägg. Om man tycker att man inte är i nivå för inläggen från början.

Ibland orkar man kanske inte skriva men kan läsa sig till väl så intressant information man knappast hittar någon annanstans på nätet. + att det är på svenska

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-29 12:29

Som sagt, det mesta jag har lärt mig om Mac:ar är ju just genom att läsa här 99mac och MacSveriges mail-listor (var med precis på slutet av MacPower-eran också...). Alltid snappar man upp något, och plötsligt är man "dataexpert" i omgivningens ögon...

Jag som gick från PC till Mac tycker inte att nivån är för hög på 99mac. Snarare intressant. Om du ställer en fråga här så får du ett svar som kanske kan lösa dina problem. Försöka samma sak på ett PC-forum och du får svar i likhet med "Är du korkad på riktigt eller?" Inte alls kul, utan här är det mycket mycket bättre.

Dessutom, jag har i princip blivit klassad som Mac-expert av en min lärare på skolan. Jag är känd för att hata PC bland mina lärare

• Medlem
  • 2003-04-29 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag kan vara med på relativt hög nivå i trådar inom DTP-området, men när det gäller t ex video ställer jag ibland rena rudis-frågor för jag är total nybörjare på detta. Det handlar bara om att tordas deltaga i "tjötet".

instämmer helt fast med andra kunskaper. Jag ställer frågor om det mest elementära i vissa fall och svarar på för en lekman komplicerade frågor i andra sammahang. Men det tog ett tag innan jag vågde. Jag kände oxå att det "krävdes" att man visste ett och annat. Ibland förutsätts man veta, men det är ju bara att be om ett förtydligande om man inte begriper. Det gör jag i alla fall.

Trist om vissa mindre kunniga inom något område inte känner sig välkomna. Men jag hoppas att de förstår att hela grejen med ett forum är att man kan fråga de som kan mer och jag tror ingen inte vill hjälpa de som inte kan.

Och ingen kan väl vara expert på alla områden, så vilket bättre ställe än 99mac finns det att bredda sin kusnkap genom att svara där man vet något och ställa frågor och läsa där man kan mindre.

Jag tror det skulle bli trist för många (ofta inkl. mig själv) om bara alla "gurus" snackade massa mumbojumbo som ingen dödlig förstår.

Det finns inga dumma frågor heter det ju, det gäller väl också här.

---------------
/Johan, Har lärt sig mycket på 99mac

1
Bevaka tråden