Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defragmentera?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-28 23:41

Behöver man defragmentera hårdisken när man kör jaguar?

Jag har testat göra det. Det tog en väldig tid (många filer i OS X) och gjorde ingen skillnad i hastighet.

Behövs nog inte.

Ändring:
(Skriver som en kratta...)

Senast redigerat 2003-04-29 00:48

Det finns ingen inbyggd avfragmentering i OS X. Om jag förstått rätt så är en systemskiva som är formatterad a la UNIX i mindre behov av avfragmentering (läste någonstans). Så länge det är HFS+ så är det samma som för OS 9 dvs avfragmentering är bra. Först kör man självklart Norton Disc Doctor eller motsvarande så hårddisken är felfri innan den avfragmenteras.

Ett sätt att lindra fragmentering är att flytta den s k swap-filen till en annan partition (om man har någon).

• Medlem
  • 2003-04-29 01:29

Jag "defraggade" min disk efter 6 månaders arbete med iMovie med Drive10. Tog en hel natt men jag kan garantera att det gjorde STOR skillnad. Flera av mina program startade märkbart mycket snabbare än tidigare. Det här var dock några månader sedan och jag har inte efter detta kännt något behov av att göra om operationen. Men att HFS+ inte är lika bra på att hålla ner på fragmenteringsnivån som UNIX filsystem är bara att konstatera. 1-2 ggr per år kommer jag nog att fortsätta att köra Drive på min disk.

Jag skulle vilja påstå att om man inte jobbar med stora filer, filmredigering och liknande, så ska man nog låta bli att köra defrag program.

Tänk dig att du kör defrag, alla filer samlas i början på disken i en stor klump, vad händer då när du plockar bort en fil, de blir ett hål, som sen fylls lite av nästa fil du skapar.. då är filerna fragmenterade igen direkt.

Då är de faktiskt bättre att själva disken är fragmenterad, så att filerna ligger mer utspritt, och inte en stor klump, då är disken fragmenterad men inte filerna i lika stor utsträckning..

(Ja, jag är trött och kanske inte skriver så sammahängande, men jag hoppas du förstår endå)

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Jag skulle vilja påstå att om man inte jobbar med stora filer, filmredigering och liknande, så ska man nog låta bli att köra defrag program.

Tänk dig att du kör defrag, alla filer samlas i början på disken i en stor klump, vad händer då när du plockar bort en fil, de blir ett hål, som sen fylls lite av nästa fil du skapar.. då är filerna fragmenterade igen direkt.

Då är de faktiskt bättre att själva disken är fragmenterad, så att filerna ligger mer utspritt, och inte en stor klump, då är disken fragmenterad men inte filerna i lika stor utsträckning..

(Ja, jag är trött och kanske inte skriver så sammahängande, men jag hoppas du förstår endå)

Enligt denna tes så är alltså en hårt fragmenterad hårddisk bättre än en lätt fragmenterad skiva. Det köper inte jag.

Att läsa filen på ett enda ställe går snabbast. Att läsa filen på 10 ställen går längsammare. Att läsa filen på 100 ställen går ännu långsammare. Ju mer fragmentering desto mer kommer en avfragmentering att betyda i nyvunnen prestanda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Att läsa filen på ett enda ställe går snabbast. Att läsa filen på 10 ställen går längsammare. Att läsa filen på 100 ställen går ännu långsammare.

Självklart. Det är ju därför de är bättre med disk/skivfragmentering än filfragmentering. Ett program som bara kör fildefragmentering och inte disk/skivdefragmentering kan göra nytta.

Jag måste ju erkänna att jag inte har så stor koll på vad OS9 och OSX har för filsystem, men jag antar att OSX borde ha ett filsystem som liknar de som andra "nixar använder. Är de så, så har man ju även inbyggt i filsystemet att disken/skivan ska vara fragmenterad för att slippa filfragmentering.

Citat:

Självklart. Det är ju därför de är bättre med disk/skivfragmentering än filfragmentering. Ett program som bara kör fildefragmentering och inte disk/skivdefragmentering kan göra nytta.

Jag måste ju erkänna att jag inte har så stor koll på vad OS9 och OSX har för filsystem, men jag antar att OSX borde ha ett filsystem som liknar de som andra "nixar använder. Är de så, så har man ju även inbyggt i filsystemet att disken/skivan ska vara fragmenterad för att slippa filfragmentering.

De där UNIX-fördelarna får man nog bara om man formaterar om hårddisken på "UNIX-vis". De flesta har nog Apples HFS+ i dagsläget.

Jag får inte ihop det du skrev först. Det verkar som du säger emot dig själv.

Norton Speed Disk är annars ett verktyg som kan avfragmentera filerna med under drift men skivan kan bara avfragmenteras om man bootar från Norton Uitilities CD-skiva.

Om du samlar alla filer i början på disken, som görs vid defrag, så kommer de gå snabbt att de blir fragmenterat igen när du tar bort en liten fil som låg mitt i klumpen.

Om du istället har filerna utspridda över disken så är det större chans att de finns plats runt den lilla filen du tog bort, så att nästa fil du skapar ryms i det hålet och slipper bli fragmenterad..

Men som sagt, jag har ingen koll på hur HFS+ funkar, så det är mycket möjligt att du har rätt.

Citat:

Om du samlar alla filer i början på disken, som görs vid defrag, så kommer de gå snabbt att de blir fragmenterat igen när du tar bort en liten fil som låg mitt i klumpen.

Om du istället har filerna utspridda över disken så är det större chans att de finns plats runt den lilla filen du tog bort, så att nästa fil du skapar ryms i det hålet och slipper bli fragmenterad..

Men som sagt, jag har ingen koll på hur HFS+ funkar, så det är mycket möjligt att du har rätt.

Ok... nu är jag med. Båda varianterna återskapar en snabbläst hårddisk men den ena varianten blir snabbare fragmenterad på nytt. Ibland tar det tid...

När man kör Norton Speed Disk så finns det olika profiler man kan använda beroende av vad hårddisken ska vara till. Inget jag fördjupat mig i men man kan t ex välja OS X eller OS 9.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-29 17:34

Det kanske inte blir en märkbart skillnad i snabbhet efter defragmentering av HD.
MEN MEN en viktigt sak som många inte tänker på är att magnetism på dataspår kan försvagas med tiden ! Till slut har du en datakrasch på en fil. Det gäller allstå fräscha upp alla dataspår på HD. Där har defragmentering mycket stor nytta.
Defragmenteringsprogram gör inte 100% av hårddisk, bara där filer som råkar blir fragmenterar. Men man kan mixtra lite med "map" så att man uppnår nästan 99% ? Men programmet måste vara kompatibel med OSX.
Man bör defragmenterar flera ggr per år, allt för fräscheten skull.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-01 13:34

Vilka program finns det att tillgå?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-01 17:03

I alla år har jag använt Norton Speed Disk.
Kör senaste version av Norton om du har OSX på HD.

Ursprungligen av REP:

I alla år har jag använt Norton Speed Disk.
Kör senaste version av Norton om du har OSX på HD.

Använd ALDRIG Norton Utilities, det gör mycket mer skada än nytta. De program som man ska ha heter TechTool Pro och DiskWarrior.

Norton var bra på den gamla tiden. OS 8 och 9 hanterade den bra, men OSX blir skadat i grunden och kommer att krascha ditt system ... sooner & later :eek:

Norton Utilities har dessutom slutat att utvecklas. Man har lagt ner... förmodligen till allas lycka.

Senast redigerat 2004-07-01 12:57
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-01 13:02
Ursprungligen av Svante S:

Använd ALDRIG Norton Utilities, det gör mycket mer skada än nytta. De program som man ska ha heter TechTool Pro och DiskWarrior.

Norton var bra på den gamla tiden. OS 8 och 9 hanterade den bra, men OSX blir skadat i grunden och kommer att krascha ditt system ... sooner & later :eek:

Norton Utilities har dessutom slutat att utvecklas. Man har lagt ner... förmodligen till allas lycka.

Njaee...Nortons "Speed Disk" ska inte förväxlas med resten av "Utilities". SpeedDisk, dvs defragmenteraren hos Norton är lika bra/dålig som vilken annan defraggare som helst, så den är inte alls farlig. Resten av "Utilities" bör man däremot undvika.

Förresten: (detta har säkert nån redan skrivit, men jag orkar inte läsa alla inlägg), ddefrag kan t.o.m. ställa till det och göra systemet långsammare om man har otur. Har själv erfarit detta en gång, medan defrag vid ett annat tillfälle faktiskt fick saker o ting att bli lite, lite rappare. Båda gångerna på 10.2.8.

Ursprungligen av Danne V:

Njaee...Nortons "Speed Disk" ska inte förväxlas med resten av "Utilities". SpeedDisk, dvs defragmenteraren hos Norton är lika bra/dålig som vilken annan defraggare som helst, så den är inte alls farlig. Resten av "Utilities" bör man däremot undvika.

Förresten: (detta har säkert nån redan skrivit, men jag orkar inte läsa alla inlägg), ddefrag kan t.o.m. ställa till det och göra systemet långsammare om man har otur. Har själv erfarit detta en gång, medan defrag vid ett annat tillfälle faktiskt fick saker o ting att bli lite, lite rappare. Båda gångerna på 10.2.8.

Jag förstår.
Att bara defragga ned Norton går nog bra, men Norton varnar och föreslår att man alltid ska köra Disk Doctor först. Det bör ju poängteras här att man i så fall ska använda en annan "filstädare" som t.ex någon av de jag nämnde.

(Personligen så vill jag inte ens stoppa in den där gula Norton-CDn i datorn öht längre. Känns som att leka med döden...)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-01 13:27
Ursprungligen av Svante S:

Jag vet att Utilities är livsfarlig. Jag använder endast Speed Disk
Men jag köra alltid DiskWarrior innan Speed Disk

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 09:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Vilka program finns det att tillgå?

Jag tror att det bara finns Norton Utilities och Drive 10 för tillfället.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-02 12:22

Fler partitioner.
Det är det bästa sättet att hantera deftagmentering och all diskunderhåll.
En partition för system/program en för dokument. Ännu bättre en för system, en för program en för dokument och kanske en för OS9 om man behöver den (istället för Classic) och en till partition för bara system/diskverktyg (Norton/DiskWarrior).
Det blir många partitioner men hanteringen blir lättare och det tar kortare tid att diagnoticera-defragmentera diskar.
Ta en 80 Gb hårddisk och ha allt på den enda partitionen - det tar tid.
Vid fler partitioner har man behov egentligen att defragmentera dokument partitionen - den används som mest (ladda ner, spara, slänga - det fragmenterar disken).
System och program - de partitioner blir i stort sätt intakta så det enda som behövs då är diagnosticering. Mindre partitioner - mindre tid tår det.
Den sista partition jag nämnde - en separat partition för bara minimum system-diskprogram gör det möjligt att du har alltid de senase versioner av diskprogram (som är alltid att föredra). Alltid aktuella genom "Liveuppdateringen".
På CD skivan man köper från Norton är det aldrig den senaste versionen varken av DiskDoktor eller Antivirus/Antivirusdefinitioner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Jag tror att det bara finns Norton Utilities och Drive 10 för tillfället.

Disk Warrior funkar utmärkt, även om det måste startas i MacOS 9. Det betyder förstås att vi med 12" eller andra nya maskiner som inte bootar i classic inte kan använda dw innan fyran släpps.

Ursprungligen av ohennig:

Disk Warrior funkar utmärkt, även om det måste startas i MacOS 9. Det betyder förstås att vi med 12" eller andra nya maskiner som inte bootar i classic inte kan använda dw innan fyran släpps.

ööh, men DiskWarrior bootar ju finfint i OSX och version 3. Åtminstone den skiva jag köpte

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-01 08:40

TechTool är en utmärkt defragmenterare..........funkar i Panther.

• Oregistrerad
  • 2004-07-01 08:49

Men alltjämt är det väl så att mindre filer defragmenteras automatiskt när de öppnas och sparas (dvs. de sparas inte på gamla platsen plus en ny utan allt på en ny och den gamla blir fri.)

Apples syn på saken : < http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25668 >

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-01 10:21

Jag jobbar i fält med en iBookG4 när jag fotograferar, och använder då Nikon Capture, Nikon View och PS CS. Datorn har 40 GB HD, och efter en månad så börjar uppdateringen av bläddrarna i dessa program bli uppenbart slöa. I natt körde jag defragmentering på HD:n, och nu oppnas en Nikon View browser med 522 RAW-filer över 30% snabbare än igår.....

...sen får Apple skriva vad dom vill.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 11:47

Jag brukade ofta defragmentera i förebyggande syfte, men nu var det längesen. Troligtvis för att jag läste det här (vet inte om det ska ristas i sten...)

1
Bevaka tråden