Jag vill börja filma lite mer "på riktigt", dvs filma saker som är bättre än de vanliga skakiga och luddiga sakerna man får till med vanliga amatörprylar. Då skall det till en hyfsad kamera, men en del annat också.
Kamera: Skall man snåla är det Panasonic 320 som gäller (3CCD), den har jag förstått från tidigare trådar. Men den saknar väl extern mik? Det känns som en stor begränsning. Vad finns det om man vill kunna ha en person bredvid som springer med en mik-bom?
Steadycam: Om man vill springa omkring med kameran utan att det blir skit så vill man hitta på nåt som stabiliserar lite. Det finns ju hemmagjorda steadycam-lösningar, som i sin enklaste form innebär att man bär omkring kameran monterad på stativ och håller en bit ner på stativet, och samtidigt lär sig att vara lite mjuk i knäna så det inte skuttar på mycket. Proffs-lösningarna hänger väl på nån slags bälte, men är ändå samma princip. Vad behöver man för att det skall bli hyfsat när man t.ex. går baklänges framför den man filmar?
Mik + bom: Här vet jag ingenting än. Kan man bara ta nån vanlig Shure-mik och klämma på nåt puffskydd mot vindljud? Och så tejpa på ett kvastskaft, om man inte bara sätter det på toppen av ett vanligt mikstativ...? Är jag ute och cyklar? Ska man ta i lite mer när man ändå lägger några tusen på bättre kamera?