• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-15 19:50

Ja,
denna bista sanning levererades av en handläggare på A-kassan (SIF). Vid en förfrågan om varför man måste ange både dagar och timmar för arbetstid i arbetsgivarintyget kom denna krassa sanning i öppen dager.

Min fråga om det egentligen var tänkt att ange (total) arbetad tid inklusive övertid fick jag svaret att "du ska fylla i både dagar och timmar". När jag formulerade om frågan om det fanns någon mindre uppenbar anledning till att skriva samma upgift två (2) gånger fick jag svaret att "du ska fylla i både dagar och timmar". Då provade jag med att ställa frågan som att det enda som skiljde de två uppgifterna åt var en faktor åtta (8), men då fick jag svaret att - ja, ni kan säkert vid det här laget gissa svaret... Damen i fråga anar min irritiation och säger helt sonika att hon inte kommer längre med mig, utan föreslår att jag pratar med hennes chef. Som dessvärre inte visar sig vara inne. Jag lägger på luren.

Efter att ha lugnat ned sig lite ringer jag ånyo upp A-kassan och får tag i en annan, och uppenbarligen mer kunnig, handläggare som enkelt berättar att detta är en kontrollfunktion för att samla in arbetsgivare som felaktigt anger deltidstjänster som heltidsdito. Enkelt och snabbt svar - varför kunde inte hans kollega detta?

Men jag fick i allafall lära mig att min a-kasseavgift har gått till en dator som inte kan multiplicera med åtta.