Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försöker mig på remixa en gång till då.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 01:17

Låt säga att jag har en gammal låt som tex James Brown, Sex Machine coh skulle vilja hotta upp den lite med nya beats osv.

Klippa ihop lite loppar kanske. Men hur i sjutton får jag på dom på låten sen så att dom syncar i takten???

Speciellt gamla låtar utan trummmaskin svajjar ju en del i BPM, så det gör ju inte saken enklare.

Hoppas det finns ett bra svar, för det går ju uppenbarligen, då det finns fler remixar på den tex.

Du får flytta varje otajt slag rätt - för hand.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 13:16

Vilket program lämpar sig bäst för detta jobba? Finns det ett mer renodloat remix program?

Nej några sådana program känner jag inte till. Jag gör mina edits i Cubase men det funkar nog lika bra med alla dom vanliga programmen - Logic, ProTools etc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 13:35

Garageband?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 18:26

http://www.drumagog.com/ kanske är nåt att testa. Har inte testat men det verkar funka så att den tolkar trumslag och konverterar dem till MIDI. Kanske blir kasst resultat när du inte har ett rent trumspår. Men det låter bra i teorin.

Det finns rena remixprogram, var i kontakt med något för några år sedan. Jag kommer inte ihåg vad det heter eller om det var bra, men nu vet du iaf att det finns.

  • Medlem
  • 2007-08-17 15:48

Acid kan vara rätt hjälpsamt med sådant här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-07 17:32

Och ReCycle.

Lägger även jag en röst för Acid. Nu var det drygt fem år sedan jag jobbade med det, men det är lätt att klippa och stretcha låtar i.

Annars så har Live riktigt bra funktioner, och är roligt att jobba i.

Själv så skulle jag dock göra som Dan och dra in det i Cubase, mest för att det är programmet jag kan bäst och jobbar i 90% av tiden.

För övrigt så brukar man remixa med olika steams, som t.ex bara sången (och skriken) i Sex Machine, och kanske ta något annat element från originalet. På det sättet kan du mycket lättar time'a sången till ditt eget beat, och lägga till egna saker efterhand. Lycka till med remixandet!

  • Medlem
  • 2007-09-11 08:07

Ableton live borde utan problem lösa jobbet. Det sätter dock krav på användaren då du måste warpa din importerade låt nogrannt men när det är klart så är det bara att tuta och köra. Därefter syncar låten mot programmet eller så låter du programmet följa tempot i låten.

1
Bevaka tråden