Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Hur man skapar den bästa, unika tråden!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 14:37

Denna tråd handlar om hur man skapar unika trådar som skapar intresse. Och vad man som läsare kan göra för att hjälpa till. Unika trådar underlättar för den som söker svar eller information i forumet.

Relaterad tråd: FAQ: Enkel sökning och Avancerad sökning

Hjälp gärna till att förbättra denna tråd.

Hur gör jag för att skapa en bra tråd?

  1. Börja med att söka i forumet för att se att ingen annan har startat en liknande eller likadan tråd.

  2. Försök att hitta rätt forum för din tråd.

  3. Tänk gärna igenom innehållet i den tilltänkta tråden ett par gånger innan du skapar den.

  4. Fånga läsaren med en tydlig och intressant rubrik.

  5. Berätta gärna inledningsvis om varför du skapar denna tråd.

  6. Om det passar i din tråd, försök att uppmana/engagera läsaren att delta i tråden.

  7. Även om trådens huvudinlägg kan bli lång, försök att vara kort och koncist.

  8. Dela gärna upp långa huvudinlägget i stycken och gärna med underrubriker.

  9. Använd punkt- eller numrerad lista, där det passar in.

  10. Utgår alltid från att tråden kommer att växa och ange gärna tydligt hur du vill att tråden ska hanteras av läsaren.

Hur gör jag som läsare?

  • Var behjälplig med eventuella frågor i tråden.

  • Använd gärna länkar för att komplettera ditt svar i en tråd.

  • Ge konstruktiv kritik/positiv feedback.

  • Försök att hålla dig till ämnet.

Hmmm... Om den här tråden någonsin ska läsas av någon nykomling måste den vara sticky på framsidan eller nåt, annars tappar den liksom existensiell relevans.

Sen är jag inte för en massa reglar om hur man skriver inlägg, för det är självsorterande ändå.

Tråkiga/ointressanta/ovidkommande trådstarter får ingen naturlig fortsättning...ingen svarar.
(Jag vet av stor erfarenhet )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 23:18
Ursprungligen av charliecrash:

Hmmm... Om den här tråden någonsin ska läsas av någon nykomling måste den vara sticky på framsidan eller nåt, annars tappar den liksom existensiell relevans.

Sen är jag inte för en massa reglar om hur man skriver inlägg, för det är självsorterande ändå.

Tråkiga/ointressanta/ovidkommande trådstarter får ingen naturlig fortsättning...ingen svarar.
(Jag vet av stor erfarenhet )

Ja, kanske gillas denna tråd av administratörerna och gör den till en klibbig tråd.

Denna tråd ämnar att ge rekommendationer och jag hoppas att detta inte tas som regler. Sånt funkar inte och hämmar kreativitet och allmän förfrågan. Men lite "riktlinjer" eller guider är ju bra.

Ja, mindre populära trådar lär ju stanna upp om ingen håller den vid liv. Det håller jag med om.

Tack för dina synpunkter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-17 21:57

Jag tycker, tvärtemot charliecrash, att det här var ett bra initiativ. Jag tycker att det är otroligt irriterande när ett forum fylls av "dublett-trådar" och när man inte ens kan gissa sig till vad en tråd handlar om när man ser rubriken.

Hur många gånger ser man inte rubriker som "Coolt program", "Hjälp" eller "Vad tycker du?". Visst, de straffas väl på så viss att många inte läser dem, men vad är vitsen med det? Då fylls ju bara forumet med en massa döda trådar, och den som startade tråden blir besviken över det bristande intresset.

Nej, då är det ju helt klart bättre att folk lär sig göra rätt från början.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-17 22:56

Skriv på ett språk alla förstår och som är lättläst (vilket innebär rättstavat, grammatiskt korekt, versaler och gemener på rätt ställen (i den mån du kan)).

Förhandsgranska dina inlägg innan du trycker på skapa inlägg.

Skriv saker som är relevant för tråden.

Tänk lite innan du skickar. Det brukar hjälpa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-17 23:05

hugin: Tack för feedbacken!

en David: Bra komplement till huvudtråden!

1
Bevaka tråden