Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill slippa köpa PC till jobbet. Argument?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-16 15:16

Några tips för att övertala chefen om att Mac är det jag borde ha på jobbet? De vill köpa en PC till mig med argumentet att Mac är för dyrt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-16 15:18

En iMac 20" går på 10k, är det inom ramen för bra dator?

Vad är det som du jobbar med? Svårt att komma med argument när man inte riktigt vet vad det handlar om.

Annars så behöver det ju inte vara så dyrt med en Mac. Minin, t. ex. är ju väldigt billig. Fast den kanske är för klen? Tar liten plats gör den ju, också.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-16 15:28

Bioteknik, mycket word/excel/ppt. En massa surfande, inget som kräver speciella grejer egentligen. Problemet är väl lite att de har en avog inställning till mac i allmänhet, måste försöka mjuka upp dem med bra argument.

Senast redigerat 2007-08-16 15:42
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-16 15:34

Problemet är väl just det.. Mac är för dyrt. En bra Dell-PC får man ju för under 5000 kr.. Plus att det är svårt att få support från IT-avdelningen.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 16:20

Det går alltså inte att köpa billigaste Mac Mini och fixa fram någon befintlig skärm?

Jag tycker att du ska få dem att titta på den billigaste minin. Den borde ju räcka, och kostar inte speciellt mycket.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 16:31

Argumenten blir då att Macen är mer stabil, inte kan drabbas av virus inom överskådlig framtid, tar väldigt lite plats, och har inbyggt trådlöst nätverk så man slipper dra extra kablar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 17:11

Min åsikt är att en Mac har många fördelar och få nackdelar oavsett nivå på användandet.

Om du lyckas mjuka upp din chefs inställning till Mac, så är det ju supernajs! Det blir svårt att ge legitima argument sett till de behov du har på jobbet. En Mac på ditt jobb skapar nog inte så stora problem, dock tillför det ju ytterligare kompetens för IT-supporten som är kanske inriktad på PC/Windows. Kompatibiliteten mellan Mac och PC lär nog inte skapa problem.

Men för att ge dig några argument som kan duga:

• Virusfritt/stor säkerhet

• Användarvänligt (mindre support)

• Bra med någon som kan både PC och Mac

• Kan köra både OS X och Windows om det behövs

Lycka till!

• Medlem
  • 2007-08-16 17:28

Ett annat argument är att Macen är så mycket snyggare, vilket kommer att skapa större trivsel på kontoret.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 20:26

Lättaste sättet att få din vilja igenom är att visa upp en mac, lovar att snart kommer det börja dyka upp hos cheferna med.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-17 17:04

Håller med.. Visa upp en MacBook eller en iMac (om du ar dessa hemma) till exempel. Ingen lämnas oberörd!

1
Bevaka tråden