Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höööga syntstativ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat lite, eftersom jag har flyttat till en ganska liten lya, om det finns någon möjlighet att börja bygga på höjden, dvs: Ha ett syntstativ ovanför skrivbordet och skärmen så att jag får stå upp och lira när det är dags. Optimalt? Inte alls, men det skulle i alla fall funka. Helst undviker jag att börja montera fast saker i väggen (vet inte ens om det är möjligt), men alla tips mottages med intresse.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 17:07

Kanske inte exakt vad du efterfrågar, men har du kollat min tråd:
http://www.99.se/syntar-sant/215594-synthstaell-ett-praktiskt-exemplar.html

Konsolhyllor kanske? Det borde finnas på Ikea.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 19:35

Quiklok har väggfästen som man monterar armar och jox på för syntar. De heter något med "display stand" eller så, är tänkta för musikaffärer, de funkar bra.

Ah, ser nu att du _inte_ vill montera i väggen...

I princip skulle du ju kunna ställa ett så kallat Z-stativ på bordet för att bygga på höjden:

http://www.quiklok.com/catalog/?p=productsMore&iProduct=99&sName=Z-726L

Jag brukar ha Ikeas djupa variant av bokhyllan Ivar som all-hylla. Lägger en bordsskiva i en hylla i skrivbordshöjd bara. har haft syntar ovanför mig just som du beskriver det funkade rätt bra.. borde finnas bild nånstans.. hm ja här ser man den hyffsat, till höger.

I övrigt visar bilden en liten privatkonsert med Noize Creator, han gjorde en hardcore-mashup av gamla födelsedagslåtar till min flickväns 24-årsdag. Av nån anledning ville han hellre spela under bordet än på.

Så här gjorde jag för några år sedan i ett liknande läge:

Jag klev in i en butik som handlade med ny och begagnad butiks- och kontorsinredning (BULA kontorsakuten i Umeå, liknande borde finnas annorstädes) och köpte där tre stora as till butikshyllestommar. De såg ut som ett stort L, två meter höga. Justerbara fötter på den nedre delen, vilka jag försåg med skyddsfilt för att skona golvet. Jag köpte även två par krysstag som jag fäste mellan L:en medelst borr, M6 gängtapp och så bult + fjäderbricka. Det fina med de här L:en är att de voro perforerade med vanligt sparringkonsoll-mönster, så när de stod upp mot väggen så var det bara att haka i valfri kombination av raka eller sluttande sparringkonsoller och hyllplan. Inte en skruv i väggen! Sedan skjöt jag in mitt skrivbord under det hela, och så kunde jag komma åt massor med grejor från en och samma punkt.
När jag flyttade syntes inte ett spår.

Annars brukar det ju gå att hänga på en rackarns massa hyllor ovanpå den inte helt ovanliga Jerker från Ikea....

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-17 14:13

Billig-varianten:

Se på bilden, vänster sida.

Där är en bärlist fäst på väggen, som medför att man man hänga skenor av olika längd och modell rakt ner. Enkelt att montera och ska enligt specifikation hålla för 200 kg.
Det finns gott om tillbehör till den, alltifrån hyllor, konsoler osv..
Finns i dyr variant på t.ex. Konsum(OBS! Bergvik i Karlstad... kanske Coop numera?) till billiga på Biltema. De verkar passa ihop, och det är ju bra!

1
Bevaka tråden