Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa VA syntarna?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den här har jag redan svaret på:

www.arturia.com

Äntligen emuleringar som låter mjukt och varmt.
Deras teknik heter TAE True Analogue Emulation och verkar funka bra.

Med deras Vintage Collection går pojkdrömmen i uppfyllelse att äga en
Minimoog, Moog Modular, Yamaha CS-80, ARP2600, Prophet 5, Prophet VS och en Jupiter-8!!! För bara 5000 kronor......:$

Jag ska aldrig gå utomhus igen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 22:59

Ptja, det är trevliga gränssnitt de gjort stundtals men jag tycker inte det låter så speciellt om deras pluggar alla gånger. "Bäst" är oerhört subjektivt. Jag tycker Subtractor och lite redigering täcker in de där ljuden för min egen del. Andra tycker annorlunda. Det där kan man älta. Huvudsaken är att man har kul...

Ursprungligen av PF:

Ptja, det är trevliga gränssnitt de gjort stundtals men jag tycker inte det låter så speciellt om deras pluggar alla gånger. "Bäst" är oerhört subjektivt. Jag tycker Subtractor och lite redigering täcker in de där ljuden för min egen del. Andra tycker annorlunda. Det där kan man älta. Huvudsaken är att man har kul...

Det sista kan vi ju vara överens om, men i övrigt är det helt klart att det handlar om behov.
Behöver man ett syntbasljud - vilket som helst - är det klart att man kan göra det på en Subtractor.
Men poängen med emulationer av 27 år gamla syntar är ju att dom låter OLIKA.
Gör ett basljud på en Minimoog och gör sedan exakt samma ljud på en Prophet 5 eller en MS-20.
Det går inte.
Det är olika instrument.

Detsamma gäller ju Volantiz resonemang. Dom är säkert bra dom där, men det är inget man känner igen från förr. Det finns inget att jämföra med. Dom kan liksom låta hur dom vill.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-17 07:05

Jag föredrar (mjukvara) Korg Legacy, polysix är med i nästan alla mina nya projekt. Helt underbar i både ljud och skapande. En synth som inspirerar är värd så mycket mer än den med "rätt" namn eller "bäst" ljud, därför föredrar jag Roland SH-201 framför alla andra hårda VA-synthar.

Ursprungligen av platon:

Jag föredrar (mjukvara) Korg Legacy, polysix är med i nästan alla mina nya projekt. Helt underbar i både ljud och skapande.

Suck...

Ja, det är väl lika bra att göra pojkdrömmen komplett.
En så'n också då.

Fast en M1.a har jag haft.
Den tyckte jag aldrig om.

örjan: Efter att ha testat de flesta av arturias pluggar så håller jag absolut inte med.

jag har däremot inte testat jupitern som folk påstår ska låta mycket bättre än deras övriga pluggar.. men jupiters är inte min grej..

Ja men, vad är det som är bättre då?

Bland Arturias har jag bara testat CS80'n och Minimoogen. Dom låter svinbra. Modularsynthar är inte min tekopp, så dom går bort....

Har inte jämfört G-media - Oddity med originalet, Creamwares modellering eller ens originalet Arp Odyssey. Men jag gillar Oddityn mycket. Förmodligen är det orignalet jag vill ha men what the heck...man kan inte köpa allt. Tycker iallafall det är bra att den monofonisk, torr, saknar delay och effekter. Snärtiga basar, fina leads, små blippljud och väldiga rymdskepp som störtar kan man skruva till på denna plugg.

Några som jag tycker låter bättre är fabfilter twin, gmedia minimonsta, rob papen predator, ni massive och cakewalk z3ta+ om vi nu ska försöka hålla oss till bara mjukisar. Det finns fler. Nästan alla de är billigare än valfri arturia-plugg.

Ursprungligen av Volantiz:

Några som jag tycker låter bättre är fabfilter twin, gmedia minimonsta, rob papen predator, ni massive och cakewalk z3ta+ om vi nu ska försöka hålla oss till bara mjukisar. Det finns fler. Nästan alla de är billigare än valfri arturia-plugg.

Fast V-collection kostar 5000kr för allihop.

Nu har jag lyssnat. NI Massive och papen Predator tyckte jag inte lät direkt som gamla analogsyntar, däremot var det väldigt bra 2000-tals syntar.
Fabfilter tyckte jag lät mest analog.
Men det beror väldigt mycket på hur man spelar på dom. Vad man väljer att göra för musik.
Mest imponerad blev jag nog av NI FM8. "FM-synten". Den skilde ut sig.

Det här är ju ingen debatt som leder nån vart. Det är som att diskutera konst.
Det känns som att jämföra BMW med en gammal VW bubbla.
Hur bra BMW.n än är så är det ändå inte en bubbla.

Men jag fick ju väldigt bra tips. Vill gärna ha en Massive och en FM8.

Skillnaden är att de låter bra.. alltså kvalitetsmässigt.. bra ljud helt enkelt. Lite överdrivet så det väl ungefär samma sak som att jämföra ljudet från ett par laptophögtalare mot ett par schyssta hifi-burkar. Det finns hur mycket som helst att jämföra med
Minimonsta är för övrigt en klon av minimoog.

Kan inte göra annat än att hålla med PF. Har testat deras moogemulationer och inte gått därifrån särskilt imponerad. Särskilt inte för 200€ stycket.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-19 16:09

För mig är gränssnittet och arbetsflödet nummer 1 och kan jag sedan få till de ljud jag vill är jag lycklig. Därför är Synth1 fortfarande bäst för mig. Visst, jag kryddar med lite andra VA-syntar också (och även hårdvarusyntar), har bland annat köpt Audiorealism Bassline Pro, men arbetshästen kommer nog alltid att förbli Synth1.

Den verkar vara gratis också.
Fast finns inte för mac...

Ursprungligen av the örjan:

Den verkar vara gratis också.
Fast finns inte för mac...

Synth1 är banne mig anledning nog att skaffa pc i så fall

1
Bevaka tråden