Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rökning skadligt för dator?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit i frankrike hela sommaren och befunnit mig i lägenheter där det röktes enorma mängder cigaretter och diverse olagliga preparat, samtidigt som jag hade laptopen framme. Kan röken på något sätt vara skadlig för datorn?

• Medlem
  • 2007-08-17 13:53

Yep, den måste in på avgiftning så fort som möjligt. *sorry, kunde inte låta bli* Kan nämna att de gamla beiga macarna blev märkbart brunare av kombinationen värme, damm och cigarettrök. Hur det är med de nya vet jag inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 13:54

Nja, datorn har inga lungor så den tar inte skada av att röka lite då o då...

Men luften blir tjockare om du sitter och blåser rök rakt in i den vilket gör att den kan kyla lite sämre... annars är det väl missfärgning som är största risken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 13:57

Är det bara jag som ser ironin i frågan? Vad spelar det för roll hur datorn mår när du själv fått i dig många gånger mer av dessa "olagliga preparat"? Konstig prioritering om du frågar mig...

Ursprungligen av vanilj:

Är det bara jag som ser ironin i frågan? Vad spelar det för roll hur datorn mår när du själv fått i dig många gånger mer av dessa "olagliga preparat"? Konstig prioritering om du frågar mig...

Jag röker inte över huvud taget, men alla fransmän gör.
Tack för all info!

Fläktarna drar ju in alla möjliga partiklar från luften så på lång sikt kan det säkert kärva ordentligt i mekanismen. Komponenterna klarar det säkert med tanke på hur kort tid man äger en dator idag, men den lär ju åtminstone stinka rätt bra.. Se bara på hur tangentbord som använts av snusare kan se ut! Urk!

Missfärgning känns väl som den största faran.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 14:21

Med tanke på att den klarar att bli överkörd av en bil så borde macen klara av lite rök också... och visst, fläktarna jobbar med att dra in luft i datorn men även med att få ut det, så ingen större fara. Känner några storrökare som haft sina datorer väldigt länge.

Jag har sett datorer som utsatts för passiv rökning under längre tid. Det är ingen rolig syn. Teknikerna vill i regel inte röra dessa, men är de tvungna så blir det handskar. Den beläggning som sätter sig på kretskorten är inte att leka med. För det mesta har maskinerna dock varit bortom räddning så handskarna behövts för att transportera dem till skrotrummet.

Men ett par månader bör nog inte vara så allvarligt, även om många fransmän rätt duktiga på att röka konstant.

Som föregående talare sa. Tror att efter en längre tids exponering för cigarettrök som datorn suger in så sätter det sig på komponenterna och bildar till slut en oljig film som fångar upp alla dammpartiklar som passerar. Själv jobbar jag med att bygga kretskort från grunden och jag vet hur jävliga dom kan se ut när dom bara har legat på en lagerhylla i några månader. Nu tror jag dock inte att en kortare "röksession" har nån jätteinverkan direkt.

Rökningens skadliga risker för datorer är inte bevisad, det behövs mer forskning!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-17 15:57
Ursprungligen av Ciryon:

Rökningens skadliga risker för datorer är inte bevisad, det behövs mer forskning!

Jag kan intyga att insidan på en dator som varit hos en storrökare är riktigt äcklig och luktar fruktansvärt illa.
Jag jobbade ett tag med felsökning av burkar o fick en sådan, dessutom hade ägaren inget vet på att städa eftersom hela burken dessutom var fylld med damm.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-17 18:42

Att röka morötter ska vara skadligt för mac'arna har jag hört..

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-17 20:31
Ursprungligen av Zkronk:

Att röka morötter ska vara skadligt för mac'arna har jag hört..

För att inte snacka om domdära frollictripparna.

Och nej, röken från din ganja kommer inte skada din elektronik. Bara göra så den luktar äckligt.

Rök är direkt skadlig för elektronik i längden.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-18 10:40

Det är, precis som Jani och William säger, direkt skadligt att utsätta elektronik för cigarettrök (eller annan rök) i längden.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-18 15:32

jag jobbade på ett cafe en tid, och under den tiden fick vi byta cd-spelaren pga nikontin i och andra hemska saker som kommit in i den, kanske på laserhuvudet, men jag är ingen tekniker... det var vad de sa till oss när de bytt den...

Jag har också läst att det sätts en hinna på komponenterna där damm klibbar fast, vilket kan leda till överhettning...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-19 10:24

En dator tar liknande skada som ens lungor när man röker. Tjära och nikotin fastnar på komponenterna precis som i ett par lungor, men efter som utandnings röken innehåller mer gifter så tar en dator mer skada än ett par lungor, passiv rökning således. Det skall dock sägas att din dator knappast tar någon större skada under den begränsade tid som du var utomlans, annat är det om den ständigt skulle vara utsatt för rök..

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-19 12:24

Alltså om man ska vara seriös på frågan så vet jag inte om det är farligt för datorn. Men det är för jävla äckligt att öppna upp en dator från en rökare då allt möjligt äckligt, gult missfärgat kladdigt finns där.

Datorn tar definitivt stryk av passiv rökning. Har besökt en musikstudio i Göteborg som hade som policy att lägga på dubbel studioavgift vid rökning i kontrollrummet - pga ökade underhållskostnader.

1
Bevaka tråden