Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken ARP Odyssey-emulering är bäst?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När det gäller ARP Odyssey, vilken emulering är bäst?
Den enda jag har testat är pluggen Oddity och tycker att den har
en schysst karaktär. "Det är min typ av synth" Har testat två andra Creamware-desktoplådor och tycker helt klart att det finns kräm i dom...

Iallafall, här kommer frågorna:
Hur står sig G-medias Oddity mot Creamwares Proodyssey ASB??
och dessa i sin tur mot orignalet..

Satsar man på Odyssey, Creamware ASB eller nöjer sig med Oddityn och har pengar över till annat?

Ska väl sägas att jag inte i första hand är ute efter polyfonin, den måste låta fet i vanligt monoläge. Inte stacka mängder med oscillatorer i unison för att upptäcka att den inte blir fetare än de två i orignalet.

Det är ju as-svårt att jämföra så tycker jag, men är det någon som vill komma å testa Oddity VS Prodyssey är han välkommen till karlskrona
Jag gjorde ett ("1") ljud åt Moulin Noire när han ville jämföra sin Oddysey mot min Prodyssey, han gav mig param som jag rattade in o han tyckte den lät bra...han finns väl här så han kanske kan svara bättre på det? Visseligen var det ett knivigt sync-ljud av nått slag o jag tyckte det lät skit...
men jag gillar Prodyssey'n bättre än Minimax och PRO12 iaf.

synthetic:
Jag förstår att det är svårt att jämföra.... Är nog inte ute efter den 100%-iga emulationen.
Som sagt, min referens är G-media's Oddity...den tycker jag låter bra..

Originalet är originalet, den är gammal och kostar mycket pengar. Kanske går den i sönder också..och så vet man inte hur man ska laga den...

Oddityn är en plugg, kostar kaffepengar under några dagar på diverse cafeéer.

Creamwaren verkar schysst för det är hårdvara, men tycker det är jobbigt att dom gjort en polysynth av den och lagt in effekter. Går det att köra Proodysseyn i vanligt monoläge alltså inte unison, för små pluckljud och liknande eller är den rent av multitimbral?

Senast redigerat 2007-08-17 19:49

Ja åtminstone när jag kör den som plugin på Creamware-korten, då kan man välja antal röster själv. Pluggen ser ut såhär: http://erikhall.mine.nu/~ronny/cw/prodyssey.jpg

1
Bevaka tråden