Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte bara analoga monster.....EX7-undring.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Är det så att EX7:an inte klarar av att "splitta" mer än 2 olika ljud/ klarar mer än 2 layers över keyboardet? Letar för fullt för att komma runt detta då jag vill använda den live en del.

Låter trevligt ljudmässigt...

/Andy

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-18 09:54

Jag _tror_ inte att det går, men annars kan du ju lägga upp Oscillator Waves till fyra olika zoner på klaviaturet. Iallafall på min EX5.. fast det där är något jag inte satt mig in så mycket i.
Kanske går det att göra en voice med två olika zoner i, sen gör man en till, sen kör man de två voiceserererna (korrekt svengelska) layrade (definitivt korrekt igen) i ett performance och på så vis få fyra?

Det ska gå att komma runt det, men jag har/hittar inte detaljerna Finns nämnt på ex5tech.com men de länkar som pekar på den faktiska proceduren funkar inte...

Jag tror att principen är att sätta upp den som en master keyboard med olika zoner till olika MIDI kanaler, och koppla en kabel från MIDI ut -> in och styra en multi performance.

Kan kolla vad man kan göra om jag får lite tid över. Har som Bobbski också en EX-5:a men har inte tittat på det här egentligen. Har nyligen köpt den dessutom så jag har inte hunnit göra mer än att tittat på att göra ljud.

Ursprungligen av JävelPersson:

Det ska gå att komma runt det, men jag har/hittar inte detaljerna Finns nämnt på ex5tech.com men de länkar som pekar på den faktiska proceduren funkar inte...

Jag tror att principen är att sätta upp den som en master keyboard med olika zoner till olika MIDI kanaler, och koppla en kabel från MIDI ut -> in och styra en multi performance.

Kan kolla vad man kan göra om jag får lite tid över. Har som Bobbski också en EX-5:a men har inte tittat på det här egentligen. Har nyligen köpt den dessutom så jag har inte hunnit göra mer än att tittat på att göra ljud.

Har en S80 också och där kan man ju lägga varje ljud i en performance på olika keyb range och sedan välja samma samma midikanal på ljuden. Det betyder att man kan splitta synthen i 16 olika zoner. Helt onödigt med layer-tänk där och den varianten står nog inte ens i manualen (osäker på det)...Trodde inte skillnaden skulle vara jättestor mellan dessa modeller i upplägget.

Vore trevligt om vi kunde lösa detta problemet.;)

MVH
Andy

Nu testade jag precis med olika key range som du menar och visst funkar det på EX-5:an i alla fall.

Kan inte tänka mig att det är annorlunda på EX-7:an, så varför mickla med layers? Håller med om att det vekar onödigt.

Har vi kanske löst problemet

Nu testade jag precis med olika key range som du menar och visst funkar det på EX-5:an i alla fall.

Kan inte tänka mig att det är annorlunda på EX-7:an, så varför mickla med layers? Håller med om att det vekar onödigt.

VA? Jag som testat. :"> Måste på det igen... återkommer!

MVH
Andy

Ursprungligen av andy74:

VA? Jag som testat. :"> Måste på det igen... återkommer!

MVH
Andy

Nej det går inte.... "To many layers" eller bara helt dött även om ljuden ligger på samma midikanal och låter separat i editeringen...... Himla dumt.

Ska man ge sig på Yamaha och fråga? Risken är väl att de inte vet något alls om det.

Andy

Funkar det även att tex lägga två ljud på varandra på ena delen av klaviaturen och ett ljud på den andra delen?

Det verkar som om det måste gå över MIDI:t. Drar jag ut MIDI kablarna blir det tyst, men annars kan jag sätta upp det med flera voices över tangenterna, även överlappande.

Kolla så att inte Layer SW är satt till till on i någon part, jag fick "Too many layers" innan jag testade det. Måste ju bara påpeka att jag inte är någon expert på den här maskinen så jag kan ha någon magisk inställning någonstans som jag inte tänker på/känner till.

Om du kontaktar Yamaha så säg till om du får något behjälpligt svar. Jag har ett par andra saker som jag inte kommer helt överens med. För tillfället att portamento inställningar i en voice inte kommer med i performance, lätt irriterande.

Det verkar som om det måste gå över MIDI:t. Drar jag ut MIDI kablarna blir det tyst, men annars kan jag sätta upp det med flera voices över tangenterna, även överlappande.

Kolla så att inte Layer SW är satt till till on i någon part, jag fick "Too many layers" innan jag testade det. Måste ju bara påpeka att jag inte är någon expert på den här maskinen så jag kan ha någon magisk inställning någonstans som jag inte tänker på/känner till.

Om du kontaktar Yamaha så säg till om du får något behjälpligt svar. Jag har ett par andra saker som jag inte kommer helt överens med. För tillfället att portamento inställningar i en voice inte kommer med i performance, lätt irriterande.

Tar en diskussion med dem i veckan och tar med ditt problem då också... Vi knappar vidare.

1
Bevaka tråden