Uppdateringen till 10.4.10 orsakade problem för en del externa USB-enheter, själv drabbades jag av att en minneskortläsare inte kunde montera vissa kort längre. Återgång till .kext-filer från 10.4.9 löste det för mig.
10.4.10 uppdateringen skulle fixa usb-problem, men som jag förstår det kunde det få vissa enheter som kanske inte följde de senaste usb-specarana att sluta monteras. För en månad sedan när jag sökte info var det ingen som riktigt visste, Apple som vanligt tysta om problemet, men flera rapporterade att återinstallation av 10.4.9 i alla fall funkade för dem.
Vet inte om detta är ditt problem, men jag hade samma symtom. I systeminfo hittas usb-enheten (i ditt fall ATAPI-6 bridge kontroller?) men lagringsenheten hittas inte. I mitt fall med minneskortläsare kunde den hitta vissa kort men inte andra! Intressant att du kan boota från enheten, kan ju inte något annat fel med den, utan det måste vara någon konflikt i OSX.
Jag använde mig av liknande tips som på AppleDiskussions. (Istället för att återinstallera 10.4.9 laddar du ner 10.4.9 Combo uppdatering och installerar med hjälp av Pacifist de .kext-filer som har med USB-enheter att göra)
Tyvärr var jag som man är i trängda lägen inte så metodisk, så jag skrev inte ner exakt vilka filer jag valde. Obs även att sitter jag på en PowerPC maskin. Leta runt på diskussionsforum på usb och 10.4.10 så finns det antagligen uppdaterad info den senaste månaden. Jag ser att macfixit.com har uppdateringar angående detta, men jag har inte konto där nu så kan inte läsa inläggen. Någon som kan hjälpa?
Som jag tolkar dig installerade du en uppdatering för din Maxtor-HD på din iMac, alltså inte en firmware-uppgradering på HD:n? Antar att det har med OneTouch backup-funktionen att göra. Kan ju hända att det installerade ngn usb-drivrutin som inte funkar i 10.4.10 om det i ditt fall är så att du inte uppdaterat OSX sedan det senast funkade.
Edit: Tipset jag länkade till använde även Applejack för att rensa Cache-filer. Kanske räcker med det? Svårt att veta vad som egentligen löste problemet. Många som har olika teorier...