Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Release IP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag nyss köpt en macbook och måste nu dela en internett förbindelse med mina föräldrars rätt gammal xp pc. När jag har varit tvungen att byta från macbooken till pc’en och tvärt om har det varit ett problem. Inte förrän jag har slagit av och på DSL modemet 20 gånger och provat att ändra på alla inställningar jag kunde komma på gick det. Efter några dagar var jag rätt irriterad på det här systemet så jag ringde telia suport.

Där sa de att varje gång jag kopplade in något nytt i nätverket som till exempel en router eller en dator blev det någon slags spärr som gjorde att jag inte fick någon ny IP adress på en halv timme. Jag frågade om det var något sätt som jag kunde ändra på det här. Då svarade de att om jag gick in i start-menyn (på pc’n) tryckte “kör” skrev in dcm (eller något) och skrev in “ipconfig /release” så skulle det göra så att jag fick en ny IP adress när jag bytte till mac’en. De visste dock inte om det fans något liknande system till Mac OS X 10.4.

Min fråga är alltså om det finns något sätt att “release IP” i OS X eller om mina föräldrar får vänta en halv timme varje gång de ska använda internett på den stationära pc’n.

Tacksam för alla svar /Tobbe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 20:03

på PCn skriver du "cmd" i kör och sedan "ipconfig /release" i terminalen som kommer fram..

På macen kan du i nätverksinställnignarna byta från DHCP till BOOTP för att få samma funktion.

http://tinyurl.com/2sxfgp <- där

Då du byter läget till BOOTP så skickar OS X en release order till DHCP servern.

Dock kanske ni skall fundera på att inhandla en bredbandsrouter ?

PS, för att göra det ännu enklare om du nu måste göra detta ofta så kan du använda denna hint http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040330141701462 helt enkelt skapa en nätverksplats utan aktiva interface.

OS X gör "det rätta" och släpper sitt IP om den känner att du slår av eller ändrar inställningarna.

Kanske inte svaret du söker. Men varför inte köpa en router, så kan ni dela på internetanslutningen och vara uppkopplade samtidigt.

Tack!!!

Tack:D

Ändrade till BOOTP och ny funkar det klockrent.

Vet verkligen inte vad jag skulle göra utan 99:p

1
Bevaka tråden