Jag nyss köpt en macbook och måste nu dela en internett förbindelse med mina föräldrars rätt gammal xp pc. När jag har varit tvungen att byta från macbooken till pc’en och tvärt om har det varit ett problem. Inte förrän jag har slagit av och på DSL modemet 20 gånger och provat att ändra på alla inställningar jag kunde komma på gick det. Efter några dagar var jag rätt irriterad på det här systemet så jag ringde telia suport.
Där sa de att varje gång jag kopplade in något nytt i nätverket som till exempel en router eller en dator blev det någon slags spärr som gjorde att jag inte fick någon ny IP adress på en halv timme. Jag frågade om det var något sätt som jag kunde ändra på det här. Då svarade de att om jag gick in i start-menyn (på pc’n) tryckte “kör” skrev in dcm (eller något) och skrev in “ipconfig /release” så skulle det göra så att jag fick en ny IP adress när jag bytte till mac’en. De visste dock inte om det fans något liknande system till Mac OS X 10.4.
Min fråga är alltså om det finns något sätt att “release IP” i OS X eller om mina föräldrar får vänta en halv timme varje gång de ska använda internett på den stationära pc’n.
Tacksam för alla svar /Tobbe