Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Handbrake! Tjoho!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Version 0.9.0 släppt.
Ajöss alla audio drops och CPU drops. H-e vilka problem jag har haft med detta. Barnens Pixar-filmer har inte funkat alls. Nu går det som en dans.

http://handbrake.m0k.org

Önskade bara det fanns ett snyggt sätt för undertexter, så man kan gömma dom om man vill.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-20 11:23

Vad är Handbrake?
Hittade den inte på VersionTracker.

Ursprungligen av hego99:

Vad är Handbrake?
Hittade den inte på VersionTracker.

http://handbrake.m0k.org

Ursprungligen av hego99:

Vad är Handbrake?
Hittade den inte på VersionTracker.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21117

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 08:35
Ursprungligen av wunderbaren:

Önskade bara det fanns ett snyggt sätt för undertexter, så man kan gömma dom om man vill.

Ja verkligen. Vore grymt.

Lite fler tester med annat material visar på en hel del brister i kvalitet. Går det att få Handbrake att inte komprimera så förtvivlat? Den trycker ihop Hitta Nemo från drygt 7 GB till 2,5. Klart att en massa försvinner på vägen...

Ursprungligen av kaospassageraren:

...Klart att en massa försvinner på vägen...

Men ser du någon skillnad? Jag har parallellkört Pixars Bilar och Hitta Nemo med standardpreset:en i HB. Det går att se lite bandningar i jämna toningar som är nära svart eller grått. Med 2-pass-kodning försvann det nästan helt.
För min del är det ungarnas DVD-filmer som är målet med Apple-TV.

(njuter just nu av Pablo Francisco via YouTube-funktionen)

Jag gjorde så här: rippade Hitta Nemo med MacTheRipper och har sedan kört den i Handbrake, standardinställning för AppleTV, först på 2500 kbit/s och sedan 5000 kbit/s. (Det låter som om jag har mer koll på det tekniska än vad jag har ;).) När jag spelar upp den på min iMac (2 GHz) så tycker jag att det blir en hel del mosaikeffekt på alla tre varianter (VIDEO_TS med DVD-spelaren, iTunes med 2500 resp 5000) men att det ser bättre ut med VIDEO_TS alt 5000. Men ingen av de kan ju matcha att köra filmen i original på min NAD T512 DVD-spelare (ingen lyxmaskin direkt, kör RGB-scart till tv:n). Ett exempel: Scenen precis i början där Marvin håller Nemo-ägget mellan sina fenor. Ägget och embryot är, på DVD-spelaren, nyansrika och utan hackiga ytor (som det ska vara) men när jag kör det på iMacen blir både embryo och äggets kanter tydligt uppbyggda av kvadrater. Det ser artificiellt ut på ett helt annat sätt. Man tror inte längre på det, så att säga.

Jag börjar misstänka att det är iMacen det handlar om eftersom jag hört en del gott om ATVns kapacitet.

Allt sånt här är förstås beroende på hur kitslig man är. Jag är ganska petig. Men man får väl skaffa en ATV på öppet köp och ta hem och kolla. Eftersom allt är subjektivt i dessa sammanhang så är det ju bara en själv som kan avgöra. I alla fall: kul att det går! Nästan så att ATV börjar bli användbar

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Men ser du någon skillnad? Jag har parallellkört Pixars Bilar och Hitta Nemo med standardpreset:en i HB. Det går att se lite bandningar i jämna toningar som är nära svart eller grått. Med 2-pass-kodning försvann det nästan helt.

Jag komprimerade X-Men 3 från 7 GB till 1,4 GB (2 CD-skivor) med h.264 i dubbla pass.
Det var helt otroligt! Jag såg ingen skillnad.
Och då är min skärm en Apple Cinema HD.

(Men det tog en ruskig tid...)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-20 08:18
Ursprungligen av the örjan:

(Men det tog en ruskig tid...)

Jo, tid tar det verkligen.

Om man har mycket att göra .mp4 av är det en bra idé att först rippa med MacTheRipper (som Johan har påpekat tidigare i tråden) och sedan kan man "köa" ett antal jobb i Handbrake som man t.ex. låter gå under dagen då man är på jobbet.

Om ni vill se något som verkligen tar tid kan ni först göra en .mp4 (H.264) för Apple TV i Handbrake och importera den i iTunes. Sedan kommer ni på att ni vill ha den till iPod också, högerklickar på filen och väljer "gör om för iPod" (eller vad det nu står i menyn). Efter det är det läge att ta en veckas utlandssemester så är det klart lagom tills ni kommer hem...

Jag kan bara stämma in i ditt "Tjoho" Johan. Underbart att audio drops är löst. Jag körde Pixars Bilar i natt vilket fungerade för första gången. Allt var dock inte frid och fröjd. Jag skapade igår kväll en kö för att koda om filmen med tre olika bitrates (2500, 2000 och 1500) för att kolla på skillnaden, men i morse stog Handbrake och tuggade i slutet på det första jobbet. Det stog "Muxing" har jag för mig, och den nykodade filen i Findern kunde inte öppnas. Efter att jag avslutat programmet kunde jag dock öppna filen som verkade helt OK. Jag får testa lite mer...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag kan bara stämma in i ditt "Tjoho" Johan. Underbart att audio drops är löst. Jag körde Pixars Bilar i natt vilket fungerade för första gången. Allt var dock inte frid och fröjd. Jag skapade igår kväll en kö för att koda om filmen med tre olika bitrates (2500, 2000 och 1500) för att kolla på skillnaden, men i morse stog Handbrake och tuggade i slutet på det första jobbet. Det stog "Muxing" har jag för mig, och den nykodade filen i Findern kunde inte öppnas. Efter att jag avslutat programmet kunde jag dock öppna filen som verkade helt OK. Jag får testa lite mer...

Det där kan ha med att enheten du läser ifrån har somnat. Accessa den på något sätt så brukar kodningsprocessen fortsätta. Jag brukar alltid rippat med Mactheripper till disk först för att sedan köra Handbrake på kopian. Kan köras samtidigt.

Är inte Mediafork samma program?

Ursprungligen av the örjan:

Är inte Mediafork samma program?

Jo, nu för tiden är MediaFork samma som Handbrake. De två projekten gick ihop och körde vidare på Handbrake-spåret. Tidigare var dock MediaFork ett eget projekt.

Men om dom gick ihop, varför finns bägge då?

Ursäkta en nybörjare på Handbrake - men jag har en undring. Jag sitter med flickvännens DVD-box (Sex and the City...) och en Apple-TV. I min lilla drömvärld skulle jag kunna rippa dessa DVD-skivor till iTunes för att streama dessa till min Apple-TV och kunna slå av och slå på undertexter godtyckligt. Själva rippningen skulle man vilja fungera som iTunes. Dvs, ställa in kodning och så en gång för alla sedan bara stoppa in en DVD, som när den var klar matades ut. Rippningen gör inget att den tar tid, men jag vill inte ställa in saker mer än en gång....

Går detta att fixa? Skall jag läsa handboken i en halvtimme istället för att störa här

Ursprungligen av the örjan:

Men om dom gick ihop, varför finns bägge då?

MediaFork finns inte längre, dvs det heter Handbrake och baseras på HB:s ramverk med ett MediaFork-liknande GUI (Windows)

Jag har inte laddat ner det än, men det låter ju som om undertexter fortfarande bränns in i filmen.
I så fall ska du inte använda Handbrake utan MacTheRipper. Då får du VIDEO_TS mappar med lösa undertexter. Sen måste du fixa Apple-TV.n enligt tipsen i den tråden - Spela VIDEO_TS på Apple-TV. Du får söka efter den.

Tack, min Apple-TV kan mounta min SMB och AFP-share och spela VIDEO-TS. Det är dandy.

Handbrake klarar alltså inte att göra lösa undertextfiler? (Vilket är det jag villl ha - inbränd text går bort för mig)

Jag provar MacTheRipper nu och ser om jag blir lycklig av det. Men, egentligen skulle jag vilja koda om filmerna så att dom blev ganska mycket mindre, men nästan oförändrad kvalitet = h264. Med lösa undertextfiler.

Och som sagt. Min egentliga önskemål är att bara ställa in dessa önskemål *en gång* sedan sitta och mata in mitt DVD-arkiv en gång för alla, säkert inte blixtrande snabbt, men jag har inget emot att min datorer jobbar för mig. Jag vill bara inte sittta och peka ut kapitel och ställa in joxa varje gång- bara en gång för alla! Skall det vara så svårt?

Senast redigerat 2007-08-20 17:56
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-08-20 21:43

Har inte laddat ner det ännu. Har det "löst" problemet med att ljudet kodas i 320 kbit? Jag vill ha lossless eller bästa möjliga ljud!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 08:31

Ursäkta en novis...

Kan jag använda denna version av Handbrake för att rippa DVD så att AppleTV kan spela upp filen?

Använder idag Elgato Eyehome för att spela upp .avi filer som jag har rippat i tidigare versioner av Handbrake. Då tydligen Elgato har upphört med tillverkningen av denna produkt, eftersom den sålde för dåligt (?) så är det kanske dags att titta på framtida alternativ.

Finns det något enkelt sätt att konvertera om alla tidigare rippade .avi filer till ett format som AppleTV förstår? Sitter med cirka 500GB av befintligt material som känns lite olustigt att rippa om...

Jag drog ner PC-versionen igår men det bara krashar på min dator:'( Jag tänkte rippa om alla mina .ISO filmer till ett mer MAC

MVH Kribban

Ursprungligen av Ferengi:

Ursäkta en novis...

Kan jag använda denna version av Handbrake för att rippa DVD så att AppleTV kan spela upp filen?

Använder idag Elgato Eyehome för att spela upp .avi filer som jag har rippat i tidigare versioner av Handbrake. Då tydligen Elgato har upphört med tillverkningen av denna produkt, eftersom den sålde för dåligt (?) så är det kanske dags att titta på framtida alternativ.

Finns det något enkelt sätt att konvertera om alla tidigare rippade .avi filer till ett format som AppleTV förstår? Sitter med cirka 500GB av befintligt material som känns lite olustigt att rippa om...

Du är helt rätt ute. Handbrake är smidigt för att konvertera från DVD till filer som AppleTV kan spela, dvs h.264 eller MPEG-4. Rekommenderat är dock att RIPPA filmen med Macthripper först och sedan ladda in VIDEO_TS-mappen i Handbrake. Det går betydligt fortare och är mer felfritt.
Skall du bara konvertera från befintliga filer till MPEG-4/H.264 finns det andra lösningar, tex VisualHub och ffmpegx.

Senast redigerat 2007-08-22 08:50

Har nu testat att konvertera en dvd-rulle med Handbrake till Apple-TV-format (förinställt i HB). Det var ju bara att drag'n'droppa in i iTunes, så långt allt väl. Tycker dock att kvaliteten vid uppspelning är sådär. Är det min iMac som har kass videoprocessor, så att det kan bli bättre på ATV, eller blir det generellt dålig kvalitet på ATV? Jag vill ju såå gärna att det ska fungera bra

Nu när jag själv har barn har det börjat bli dags att ta backup på de barnfilmer jag har.
Jag hittade en extremt smidig lösning utan handbrake.
1) I med skivan
2) Starta Fairmount
3) Kör vilket program du vill på Video_ts mappen, jag kör Toast som får bränna den till en DVD skiva. Barnet är inte så kvalitéskänsligt ännu.

Fast det gör väl inte filmen spelbar via ATV? Det är min målsättning (utöver att bli av med den fula filmsamlingen). Jag har rippat m MacTheRipper och kört VIDEO_TS-foldern i Handbrake.

EDIT: En stor del av problemet visade sig vara när iMacen skulle skala upp det till fullskärm. När jag körde "verklig storlek" så blev det avsevärt mycket bättre. ATV here I come, tror jag.

Senast redigerat 2007-09-17 10:56
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-18 08:23

@ kaospassageraren

Är det möjligen så att du kör de rippade varianterna i fullskärmsläge på datorn? Det låter nästan så. I så fall får du det inte att se bra ut med original-DVDn heller beroende på skärmens höga upplösning. De rippade filmerna har inte det antal pixlar som behövs utan måste interpoleras upp till skärmens upplsning med denna "mosaic-effekt" som följd. Kör istället filmerna i "normal" storlek så kommer de att se skarpa ut (visserligen lite fjuttiga i storlek men ändå). Knivskarpa filmer i fullskärmsläge får du bara med HD-video, inte från en vanlig DVD eller någon rippad variant av denna.

Jag har själv en Apple TV och rippar en del filmer med Handbrake i deras förinställda iPod-läge (640x480 + att jag kör i två pass) för att kunna använda filmerna både på min iPod och i Apple TV och jag måste säga att jag tycker kvaliteten när jag kör dessa filmer på TVn (32" Sony LCD) är helt acceptabel. Naturligtvis inte lika bra som om jag kör original-DVDn men när jag vill ha bästa möjliga kvalitet tar jag bara fram DVDn och tittar på den.

Jag har även testat att rippa i Handbrakes Apple TV-läge (anamorfiskt) och gjort en del jämförelser med original-dvdn på TV och måste medge att jag har svårt att se någon större skillnad i kvalitet. Visst, när jag vet att det är en rippad variant jag tittar på tycker jag mig nog se att det är lite sämre kvalitet på den än originalet, men det är lite som när man påstår att man hör skillnad på en original-CD och en mp3 i 320kbs eller att man kan känna skillnad på en 2,8:a eller 3,5:a öl. Skillnaderna finns där men ack så små.

Den stora nackdelen med rippade filmer som jag ser det är att man "bränner" in undertexterna i filmen. Det vore ju kanon om de kunde ligga löst men det vet jag inte om det är tekniskt möjligt att ordna i Handbrake (av utvecklarna i en senare version alltså).

BTW, donera gärna en liten slant till Handbrake-projektet. De flesta vet inte att detta är möjligt med det är det alltså. Ett litet ekonomiskt bidrag till utvecklarna ger dem incitament att fortsätta utveckla detta utmärkta program.

@ Leif_O

Så du jobbar med att utveckla Handbrake Just kidding, om jag väljer denna lösning så kommer jag att bidra lite.

Jag gjorde först missen att titta i fullskärmsläge, sedan körde jag "Verklig storlek". Det är OK, men när jag kör orginalet på min 42" plasma är det en stor skillnad. Som sagt, jag är ganska petig. Drömmen vore ju att kunna strömma VIDEO_TS direkt utan att behöva komprimera...

Jämför du äpplen och päron, eller missförstår jag dig? Har du tittat på en mp4-film på din plasma och jämför den med en DVD-film på samma plasma, eller jämför du DVD på plasma med mp4 på datorn? En plasma är mycker mer förlåtande än din datorskärm, så ska du jämföra så bör det vara på lika villkor.

Jag tycker att bilden är fantastiskt bra när jag kör en mp4 (kodad med AppleTV-preset) på min TV via datorn. Jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad mellan original-DVD på TV och mp4 på TV, fast det är klart, jag kör fortfarande en 29" tub-TV...

Bevaka tråden