Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Solina på G2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så där, nu är min Solina-emulerande patch för Nord Modular G2 klar. Den har tidigare diskuterats här, men nu är den ytterligare vidareutvecklad. Den låter så här. Patchen och lite info finns på Harmony Central.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-20 11:46

Låter riktigt bra! Skulle vara kul att se en bild på patchen så att man skulle kunna försöka sig på en G1-emulering!

EDIT: Aha...hittade en screenshoten nu....:)

Senast redigerat 2007-08-20 12:29

Ooh, låter grymt! Snyggt jobbat!!!

Magnifikt! Busbra. Kan inte vänta tills min G2 kommer hem så jag kan leka. 1000 tack!

Kroffe: pma om du får till en bra "classic" G1 variant. Lät snyggt!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-08-24 21:58

Riktigt nice FlowerP! Saknar min G2 nu.
Hade riktigt coola ARP Omni II-patchar till min NM Rack också. Hittar inte sidan nu (var ngn suspekt nisse i USA som lagt ner massor med tid för att återskapa sin Omni-II) men denna mp3:an visar på hur det lät.
http://files.myopera.com/mor3ten/files/str%C3%A5k.mp3

Ny version: Solina G2 v2.5

Efter en hel del arbete har jag nu snickrat en ny version av min Solina-patch för Nord Modular G2. Ljudmässigt är skillnaden mot den föregående versionen inte enorm, men den låter ändå betydligt mer lik min riktiga Solina.

Läs mer här.

Ljudexempel här.

Ska testa att göra den på min G1 ikväll om jag inte somnar

OK, nu har jag gjort en variant till G1.

Om man håller bakvända trattar i röd plast för öronen, alternativt lyssnar genom badrumsväggen så finns det en avlägsen likhet. Inte annars.

Det blev uppenbart tämligen snart att G1-ans DSP-kraft inte räcker till. Jag antar utan att ha hört en Solina live att choruset är halva grejen med ljudet, och det gick förstås inte att modellera som du gjort.

Varianten jag skapat är ändå intressant som instrument betraktat. Man kan ställa in de individuella nivåerna för svajiga violiner, hemliga horn och missnöjd trumpet med fyra av knobbarna, jämte attack och decay. Jag lade på det inbyggda choruset för att hjälpa ljudet lite.

Intressant: Load är 100.1% - men ljudet fungerar ändå

Någon som är intresserad att få detta som startskott, hojta till.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-16 23:45

Kroffes Solina på G1:
Lyssna på patchen
Ladda hem patchen

Ingen vetenskaplig jämförelse utan mer en känsla...kör 11 röster på en oexpanderad G1.
Vassego!

Nu måste ju The Introvert slänga upp sin också, så man kan jämföra med Kroffes.

Törs inte! Min låter <skronk> jämfört med Kroffes!

1
Bevaka tråden