• Medlem
  • 2007-08-21 09:05

OK, vet inte hur många av er som haft möjligheten än att testa men det blir väl fler och fler som har den nya imacen nu så jag slänger ut frågan.
Först lite bakgrund, jag har nu planerat att uppgradera hemma och i och med det också switcha till Mac. Huvudsakligen arbetar jag med fotoredigering, främst som hobby med några små jobb ibland. Behöver verklugen inte det värsta utan prioriterar gärna smidigheten varför jag intresserad mig för iMac. Har väntat sedan slutet av förra året på uppgraderingen och när den väl kommer så känns det lite sisådär. Fin med med vissa "minor flaws". En av dessa är skärmen. Bakom glaset döljer sig säkert en duglig panel MEN frågan är om det är så att glaset gör att bilden ser FÖR bra ut, med starka kontraster och förstärkta färger och kanske också att saker ser skarpare ut än de är i verkligheten. Läste om en som testat göra en bild först i en gamal imac och sedan en ny och slutbilderna som var utskrivna var väldigt anorlunda. Det var inget vetenskapligt test, bara en användarberättelse. Hans skärm var också kalibrerad skrev han. Hans upplevelse var således att resultatet på skrämen var bra med att det inte såg lika bra ut i utskrift, det var tom stor skillnad.

Jag är dålig på det här med kalibrering och profilering så den som är insatt får gärna upplysa mig. MEN min fråga är dock: ÄR det någon här som HAR 24-tums imacen OCH som arbetar med foton och har en skrivare som kan göra en liten test. Helst skall man ju också ha tillgång till en annan dator med en annan BRA skärm för att se hur resultaten blir. Eller kanske kan man också bara konvertera en bild från raw till jpg , en i annan dator med bra skärm och en från den nya imacen och sedan öppna dem i PS för att analysera skillnaderna. Min fråga handlar således inte om själva glasnigheten utan OM glaset innebär ett problem ÄVEN om skärmen kalibreras rätt, dvs ett problem att få rätt färger och återgivning generellt på utskrivna kopior.