Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp i digitalfotodjungeln

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Fotar lite hus för mitt jobb och har nu fått i uppdrag att köpa en ny kamera, använder en ixus 850is idag som tar rätt bra foton men jag skulle villja ha möjlighet att byta objektiv för att enklare anpassa min fotografering till ändamålet.

Har runt 10 000 att spela på men vill komma undan så billigt som möjligt.

Har ni några tips, och vad bör man tänka på när det gäller systemkameror?
Undrar även om nån har koll på kurser kvälls/intensivkurser så jag kan få kontroll över kameran

mvh
hammer

Jag skulle rekommendera en Canon EOS 400D med 18-55 EFS optiken för 7475kr. Köp till ett 2GB minneskort så är du igång. Sen när du känner dig redo för nästa steg kommer du tillbaka hit och ställer nya frågor!

Olika personer utvecklas åt olika håll. Vissa vill ha makroobjektiv, andra teleobjektiv. Jag är beroende av vidvinkelobjektiv (16-35mm 2.8) och fasta objektiv med låga bländartal (50mm 1.4 t ex) men alla tycker inte som jag.

Som nybörjare tycker jag att en EOS 400D blir perfekt.

Börja plåta med P (auto) och Av (manuell bländare, automatisk slutartid) läget och lär dig skillnaderna när du ändrar bländare från 3.5 till 22 osv. Du kommer nog snabbt in i det hela.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=400D1855

tack för svaret.

Har kollat lite på den, många verkar rekommendera den så det känns som ett tryggt val.

Vad för objektiv behöver jag för att lättare kunna fota i små rum.
Någon annan som fotar för mäklare här? Vad använder ni isåfall?

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 19:18
Ursprungligen av hammer:

tack för svaret.

Har kollat lite på den, många verkar rekommendera den så det känns som ett tryggt val.

Med en 400D behöver du t ex Canon 10-22mm. Naturligtvis kan du köpa ett Sigma, Tamron eller Tokina objektiv. För egen del kan jag inte tala mig nog varm för Canon 10-22mm. Men det är dyrt.

Ursprungligen av hammer:

tack för svaret.

Sigma 10-20/4-5,6 DC HSM är ett mycket bra objektiv till en billig penning, både byggkvaliteten och skärpan håller mycket hög klass. Har mycket svårt att motivera 3000 extra för canongluggen faktiskt. Tamron 11-18 är annars mycket trevlig, bisarrt nog fungerar den även utmärkt på fullframe från sådär en 13-14 mm och uppåt.

Små rum innebär att du behöver vidvinkelobjektiv. Ju lägre siffra i mm - desto mer vidvinkel.
Knepigt nog är det 1,6x brännviddsförlängning på EOS 400D vilket innebär att det originalmonterade 18-55mm "egentligen" är 28-88mm.

För att få mycket vidvinkel kan du köpa detta objektiv som motsvarar 16-35mm, det klarar du dig perfekt med!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-22

Ursprungligen av Björnström:

Små rum innebär att du behöver vidvinkelobjektiv. Ju lägre siffra i mm - desto mer vidvinkel.
Knepigt nog är det 1,6x brännviddsförlängning på EOS 400D vilket innebär att det originalmonterade 18-55mm "egentligen" är 28-88mm.

För att få mycket vidvinkel kan du köpa detta objektiv som motsvarar 16-35mm, det klarar du dig perfekt med!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-22

Okey, får nog börja med ett billigare känns det som, blir mycket pengar annars
Men jag kanske ska ta och börja med det paketet och se vad jag behöver utifrån det.

här kommer en dum fråga

är detta samma paket?
har en expert i närheten, funderar på att åka och köpa, fast jag skulle gärna villja veta mer om objektivet.

Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55
cyberfoto

Canon EOS 400D/18-55 kit svart

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 18:27

Dustinhome har EOS 400D + EF-S 18-55 MM + 1 GB minneskort för 6995 kr. Och Canon har någon kampanj så man får 700 kronor tillbaka.
Sitter själv nu och funderar på att beställa. Ny i fotovärlden men 400D verkar vara ett bra val och rätt billig med Canons 700 kr tillbaka-kampanj. Haft komapktkameror och haft lite otur med dem så skulle vara kul att prova på en systemkamera. Min syster har en EOS 350D och den är underbar, fast jag inte kan nått nästan :).

Canon EOS 400D + EF-S 18-55 MM + 1 GB

Cash back

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-22 00:02
Ursprungligen av Zappy:

Dustinhome har EOS 400D + EF-S 18-55 MM + 1 GB minneskort för 6995 kr. Och Canon har någon kampanj så man får 700 kronor tillbaka.
Sitter själv nu och funderar på att beställa. Ny i fotovärlden men 400D verkar vara ett bra val och rätt billig med Canons 700 kr tillbaka-kampanj. Haft komapktkameror och haft lite otur med dem så skulle vara kul att prova på en systemkamera. Min syster har en EOS 350D och den är underbar, fast jag inte kan nått nästan :).

Canon EOS 400D + EF-S 18-55 MM + 1 GB

Cash back

Är en BRA start kamera för ett brinnande intresse dock ljus styrkan på Objektivet
är kanse inte så roligt men brännvidden BRA!

Kameran är rätt lät att komma i gång med ..Bra instruktoner,, samt jag tror
du får med en rätt ok Browser för din maskin .. dock kan va PC baserad??

Själv kör jag Nikon O:-) men flesta kolegor Canon..

Samma här...
Hon jag bor med har en EOS 350D som hon ska sälja...
Funderar lite på att köpa den och börja med mitt gamla intresse igen...
Längesen jag sysslade med foto, men det är jävligt kul när man knäpper den där schyssta bilden (även om det kanske bara är jag som tycker att den är schysst)...
Ska nog fråga henne om jag får känna lite på kameran någon dag, men då måste jag köpa ett nytt minneskort...

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 18:43

Kameran är beställd sen igårkväll 7044 kr minus 700 kr. Så tycker det var ett klipp. Kommer kanske imorgon.
Aha det låter bra att den är lätt att komma igång med.
Fattas bara ett USB 2.0 kort, för går nog lite sakta om jag har fotat mycket och skall ha in det i datorn :). Fast kanske finns en FW800 kabel.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 19:28
Ursprungligen av Zappy:

Kameran är beställd sen igårkväll 7044 kr minus 700 kr. Så tycker det var ett klipp. Kommer kanske imorgon.
Aha det låter bra att den är lätt att komma igång med.
Fattas bara ett USB 2.0 kort, för går nog lite sakta om jag har fotat mycket och skall ha in det i datorn :). Fast kanske finns en FW800 kabel.

Mig veterligen är det snabbaste USB2?

Firewire 800 är ungefär dubbelt så snabbt som Firewire 400 vilket i sin tur är betydligt snabbare än USB2. Så är skalan om man tittar på praktiska prestanda. USB2 har en hög teoretisk hastighet men kräver att datorns processor sköter mycket av jobbet vilket slöar ner det hela.

Din Canon-kamera har inte Firewire överhuvudtaget, det är bara proffskameran EOS-1 som har det.

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 20:52

Firewire 800 är ungefär dubbelt så snabbt som Firewire 400 vilket i sin tur är betydligt snabbare än USB2. Så är skalan om man tittar på praktiska prestanda. USB2 har en hög teoretisk hastighet men kräver att datorns processor sköter mycket av jobbet vilket slöar ner det hela.

Din Canon-kamera har inte Firewire överhuvudtaget, det är bara proffskameran EOS-1 som har det.

Finns det FW-kortläsare? Jag har bara sett USB2.
Att FW är snabbare vet jag väl.:cool:

Ursprungligen av bossep:

Finns det FW-kortläsare? Jag har bara sett USB2.
Att FW är snabbare vet jag väl.:cool:

Sandisk Extreme FW800 reader är nog den enda jag känner till.

Jämför prestanda här:
http://www.barefeats.com/hard81.html

• Medlem
  • International user
  • 2007-08-23 10:59

Sandisk Extreme FW800 reader är nog den enda jag känner till.

Jämför prestanda här:
http://www.barefeats.com/hard81.html

Kanon! Tack för informationen.

Köper du den innan sista aug får du tillbaks 700:- av canon.
Jag hade kollat lite på Nikon D40x och D80 också!

För alla som går i liknande tankar: Det finns fler märken än Canon... Nikon, Pentax, Olympus, Sony, Samsung (en Pentax under annat namn) har alla _mycket_ bra systemkameror även i det lägre prissegmentet. Alla har sina preferenser, så kläm gärna lite på olika modeller för att se hur de ligger i handen osv.

1
Bevaka tråden