Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen till stereon

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Passande aktuellt med Apples nya landvinningar på musikfronten, en fråga som säkert diskuterats flera gånger förr på 99mac men som jag inte lyckats hitta någon tråd om:

Hur kopplar jag Macen bäst till stereon?

Jag har en sladd med liten kontakt (sådan som sitter på hörlurar) i ena änden och två audio (vit&röd-typen) i andra änden. Efter att jag köpt sladden upptäckte jag att högtalarkontakten i min Quicksilver inte var av standardmått, utan en minivariant. Sladden passar i hörlurar-uttaget, men spänningen är så låg i denna att jag måste vrida upp volymen på stereon något i hästväg. Är spänningen lika låg i mini-kontakten? Finns det något annat sätt att få ut ljudet i full skala?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Passande aktuellt med Apples nya landvinningar på musikfronten, en fråga som säkert diskuterats flera gånger förr på 99mac men som jag inte lyckats hitta någon tråd om:

Jag har en sladd med liten kontakt (sådan som sitter på hörlurar) i ena änden och två audio (vit&röd-typen) i andra änden. Efter att jag köpt sladden upptäckte jag att högtalarkontakten i min Quicksilver inte var av standardmått, utan en minivariant. Sladden passar i hörlurar-uttaget, men spänningen är så låg i denna att jag måste vrida upp volymen på stereon något i hästväg. Är spänningen lika låg i mini-kontakten? Finns det något annat sätt att få ut ljudet i full skala?

Ähum...om jag nu fattat det rätt så beror det vilken ingång du väljer på förstärkaren. På min NAD förstärkare så finns en Audio in (tror jag det hette). Vill minnas att om jag valde någon av di andre ingångarna så fick jag just den effekten du beskrev.

/Micke

Du ska välja "Aux in", "Tape in/play" eller liknande för att få insignal på "rätt" sätt. Absolut inte Phono/Skivspelare. Vrid upp volymen i datorn, både huvudvolymen och i Itunes om det är det programmet du använder. Det kan vara det du glömt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Du ska välja "Aux in", "Tape in/play" eller liknande för att få insignal på "rätt" sätt. Absolut inte Phono/Skivspelare. Vrid upp volymen i datorn, både huvudvolymen och i Itunes om det är det programmet du använder. Det kan vara det du glömt

Just det, så hette det!

/Micke

Det funkade bättre att maxa volymen i iTunes och systemvolymen som föreslaget.

Men varför dessa olika typer av kontakter för högtalare respektive hörlurar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard: Men varför dessa olika typer av kontakter för högtalare respektive hörlurar?

Hm, ja lite märkligt är det. Min Tibook har enbart en analog ljudutgång (förutom de inbyggda högtalarna) och det är ett vanligt hörlursuttag. Den använder jag både till stereon med en sådan kabel som du beskriver samt till hörlurar naturligtvis.

När du skriver "kontakt för högtalare" tänker jag på "riktiga" högtalarkontakter som man har baktill på hifi-förstärkare, med en helt annan signalnivå och inre motstånd än hörlursuttag. Det kan ju inte vara det du menar???

Har du bild och/eller teknisk specifikation på din dator nånstans så länka hit så kan jag kolla om du vill.

Min bärbara Sony cd-spelare har ett hörlurssuttag samt en linjeutgång med fast nivå (t.ex. till stereon), men kontakterna är helt lika. Vill man lyssna med ett par extra hörlurar är det bara att plugga i där, men volymen blir ganska låg. Kan det vara nåt sånt du har fast med olika kontakter?

mvh/A

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard:Finns det något annat sätt att få ut ljudet i full skala?

Ja, köp ett PCI-ljudkort med riktiga RCA-kontakter!

(Sitter standard i min Power Mac 7600 (förutom att det inte är ett PCI-kort).)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Hm, ja lite märkligt är det. Min Tibook har enbart en analog ljudutgång (förutom de inbyggda högtalarna) och det är ett vanligt hörlursuttag. Den använder jag både till stereon med en sådan kabel som du beskriver samt till hörlurar naturligtvis.

När du skriver "kontakt för högtalare" tänker jag på "riktiga" högtalarkontakter som man har baktill på hifi-förstärkare, med en helt annan signalnivå och inre motstånd än hörlursuttag. Det kan ju inte vara det du menar???

Har du bild och/eller teknisk specifikation på din dator nånstans så länka hit så kan jag kolla om du vill.

Min bärbara Sony cd-spelare har ett hörlurssuttag samt en linjeutgång med fast nivå (t.ex. till stereon), men kontakterna är helt lika. Vill man lyssna med ett par extra hörlurar är det bara att plugga i där, men volymen blir ganska låg. Kan det vara nåt sånt du har fast med olika kontakter?

mvh/A

Har inga tekniska specifikationer, men de torde vara lika dana för de senaste G4:orna. Vad kostar ett sånt där kort med "riktiga" RCA-kontakter? Skjortan?

• Oregistrerad
  • 2003-05-02 09:58

M-Audio Audiophile 24/96 kostar i dagsläget under 2000 SEK, eller där omkring. Då får du även med en "specialversion" av Logic plus en del annat, plus digital in/ut, MIDI in/ut.

• Oregistrerad
  • 2003-05-02 10:42

En Griffin PowerWave USB, för $99 / 1250 SEK borde väl vara det mest prisvärda alternativet i dag. Den finns hos din favoritmachandlare!

[edit: en bild är alltid bra å ha!]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-02 11:59

Se till att alla signalsladdar är så korta som möjligt. Ju längre sladd desto sämre ljudvalitet blir det.

Det är mycket dåligt av Apple att spara på den fronten och erbjuda oss de undermåliga ljudkontakter.
Speciellt med tanke på Apples priser på stationära datorer. I massproduktion skulle det öka produktionskostnader med max 100 kr/dator att sätta in riktiga ljudkontakter.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-05-19 12:25

Det är olika signalstyrka i anslutningarna beroende på vad de ska driva (tex ett par hörlurar). Du ska använda rätt uttag för rätt sak. Med andra ord ska du inte koppla hörlursuttaget till den vanliga signalingången på stärkaren. Om du inte har rätt kontakter på macen får du helt enkelt skaffa ett ljudkort med rätt kontakter (och prestanda). Du verkar ha fått några bra tips. M-Audio säljer väldigt bra och prisvärda ljudkort, både externa och interna. Köper du ett internt ska du tänka på att försöka sätta det så långt bort som möjligt från andra kort (för att slippa störningar från andra kort). Har du fullt med kort i macen kan det ju i och för sig bli problem. Du kan även få störningar från bildskärmskortet. Det yttrar sig då som blippande (knastrande) ljud när du rör muspekaren över visa ställen på skärmen.

Lycka till!

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-05-19 12:43

Jag kanske ska förtydliga mig lite...
Både hörlursutgången och utgången för datorhögtalare har ungefär samma signalstyrka som en linjeutgång, men båda är gjorda för att driva något form av mebran (hörlursmembran eller högtalare-element ) vilket innebär att dom måste klara olika impedanser och högre strömstyrkor. Det medför i sin tur att dessa utgångar brusar betydligt mera än en dedikerad linjeugång dvs en utgång som är tillverkad för att skicka linjesignal till en förstärkare. Men om du går på tipsen du fått ovan kanske det blir tillräckligt bra (det är ju du som ska lyssna på det och därmed bestämmer var din smärtgräns går). Annars är det bara att tjacka ljudkort.

Tack för tipsen Conny.
Tyvärr måste jag ligga lite lågt med budgeten för tillfället, så just nu måste jag nog dra gränsen vid en femhundring. Låter som att man hellre ska vänta med att köpa något än att kasta bort de pengarna på något kasst.

Den där Griffin-prylen, PowerWave, verkar annars ganska intressant.

Nu går ni till överdrift, grabbar!

Det räcker gott och väl att koppla från hörlursutgången till line in/aux/tape på förstärkaren! Han skall ju inte bygga en musikstudio!

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-20 10:54

en kompis köpte en liten radiosändare som man kopplar in i audio out. sen är det bara att ratta in frekvensen i stereon.

Belkin TuneCast FM Transmitter for iPod, kolla http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/72501/wo/e91XVAMA4GGu3gwo1WL2ZV1Y448/0.0.5.1.0.5.9.0.ThirdPartyListTileCoverPage.1.3.0.7.5.1.1.0

Senast redigerat 2003-05-20 11:04
  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 14:30

Är det inte så att det går att köpa någon liten usb-förstärkare och koppla in ett par storhögtalare direkt till dem?

• Oregistrerad
  • 2003-05-21 11:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Nu går ni till överdrift, grabbar!

Det räcker gott och väl att koppla från hörlursutgången till line in/aux/tape på förstärkaren! Han skall ju inte bygga en musikstudio!

Håller fullständigt med. Om man bara vill ha lite ljud utan krusiduller från sin dator till stereon duger denna lösning fint. Använder den själv på min Pismo PB varje dag till en "bergsprängare" och det är helt OK. Sen kan man ju alltid diskutera vad för kvalitet man då får/vill ha, men det beror ju också på vad stereon kan, och då blir det ju en helt annan diskussion?

• Medlem
  • 2003-05-21 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av martin
en kompis köpte en liten radiosändare som man kopplar in i audio out. sen är det bara att ratta in frekvensen i stereon.

det där är inte lagligt... Men vem är laglig i alla lägen... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-05-24 15:47

Höll också på att mecka med det där och jämförde resultat från andra vad det gällde ljudkvalitet på mp3, aac. och cd-kvalitet.
Kom fram till att det mest har att göra med kvalitet på högtalare och stereon.
Hade sladd med förlängningssladd när jag började jämförelesen, och bytte till en hel sladd, det enda som det gjorde var att jag slapp vrida upp ljudvolumen så mycket.
Så mitt råd om du vill ha bäst musikkvalité, tänk mest på din ljudanläggning, och investera där i framtiden. Givetvis en bra sladd, men det kostar inte mer än en 100-200:- för 15m. Bra högtalare kostar däremot lite mer, och det är där den verkliga ljudskillnaden görs.

• Oregistrerad
  • 2003-05-24 17:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard

Förutom de tips som redan har framkommit kan jag tipsa om M-audio Sonica (http://www.m-audio.com/products/consumer/sonica_page1.php) eller M-audio Sonica Theatre (http://www.m-audio.com/products/consumer/sonicaTheatre_page1.php) lite beroende på hur på vad vill.

Båda har bla optisk utgång vilket möjliggör att man kan använda macens interna dvd-spelare tillsammans med ett surroundsystem. Båda klarar Dolby Digital (upp till 5.1 för Sonica och upp till 7.1 för Sonica Theatre), DTS och spelar upp 24 bit/96 kHz (Theatre spelar även in med den upplösningen). Sonica klarar även ProLogic II, vilket Sonica Theatre verkar sakna. Dock är ProLogic II inget större säljargument.

Mao, vill du få bättre stereoljud (det räcker dock hyfsat långt med den interna analoga kopplingen om du inte är "så noga") alternativt vill koppla datorn till ditt surroundsystem, och inte har några pci-platser, så är detta ett rätt så schysst alternativ.

Bla Musikbörsen har båda dessa dosor.

MF

PS! Bör väl tillägga att jag INTE har testat någon av dessa dosor än så länge. Jag skall dock köpa en av de ganska snart, och återkommer då med ett test här i 99mac.com DS!

1
Bevaka tråden