Hej!
Min far ska ta över min Powerbook G4 då jag ska byta upp mig. Men för att han ska kunna få användning av den så behöver han ha igång Canvas 3.0.2. Jag har haft lite problem med att få det att rulla fint på G4:an.

Det första problemet som uppstod var när jag skulle föra över programmet för då använde jag ett fat-16 formaterat USB-minne. Detta kom jag snart underfund med och formaterade det med ett mac filformat så då kunde jag föra över programmet och med lite meck få det att starta.

Men med tanke på att det är min far som ska använda datorn vill jag helst att det ska gå lätt och smidigt att öppna programmet. I dagsläget kan jag inte bara dubbelklicka på canvas ikonen och på så sätt öppna det för då öppnas manusredigeraren. På apples hjälpsidor läste jag att man under visa info ska kunna välja öppnas alltid i classic läge. Detta valet finns inte tillgängligt när jag försöker. När jag ska öppna programmet så måste jag först starta ett annat classic program eller på något annat sätt ta mig in till classic läget och därifrån sedan använda äpple menyn (med de klassiska färgerna) och öppna programmet från det aliaset som jag lagt där. Då startas programmet.

Det verkar inte som datorn uppfattar Canvas 3.0.2 som ett program för när jag tar en fil som är skapad i canvas och försöker välja öppna med så är inte canvas aktivt. Trots att jag valt aktivera alla program.

Ska jag behöva skriva ett applescript för att kunna öppna det på ett relativt smidigt sätt eller har någon något annat "enklare" tips på hur man ska kunna lösa mitt problem.