Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad samplar ni med?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 01:52

Vad använder ni för prylar när ni är ute och spelar in ljud?

Och är det nån som har/vet en smidig liten sampler som är lätt att ta med sig?

huvet? ;]

Jag använder laptop med några mikrofoner till.. alternativt mobiltelefonen.

Mer smidiga lösningar är Zoom H2, Zoom H4, Korg MR1, Edirol R09 och M-Audio Microtrack.. finns säkert flera liknande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-26 22:33
Ursprungligen av Volantiz:

Mer smidiga lösningar är Zoom H2, Zoom H4, Korg MR1, Edirol R09 och M-Audio Microtrack.. finns säkert flera liknande.

Tack för tipsen. De där R09 och H2 tycker jag verkar vara riktigt intressanta. Men jag är lite inne på samma fråga som slakker där, vad ska man använda för mick. Duger de inbyggda eller finns det nån mini-mick som är bättre lämpad?

Sen undrar jag lite vad det finns för knep att på samplingsplatsen minimera kringliggande oljud som t.ex. biltrafik, sorl, vind whatever...?

Ursprungligen av T11:

Tack för tipsen. De där R09 och H2 tycker jag verkar vara riktigt intressanta. Men jag är lite inne på samma fråga som slakker där, vad ska man använda för mick. Duger de inbyggda eller finns det nån mini-mick som är bättre lämpad?

Sen undrar jag lite vad det finns för knep att på samplingsplatsen minimera kringliggande oljud som t.ex. biltrafik, sorl, vind whatever...?

Har och använder en Zoom H4 och de inbyggda mickarna är ruskigt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 04:40
Ursprungligen av Volantiz:

Jag använder laptop med några mikrofoner till.. alternativt mobiltelefonen.

Mer smidiga lösningar är Zoom H2, Zoom H4, Korg MR1, Edirol R09 och M-Audio Microtrack.. finns säkert flera liknande.

Har beställt en H2 nu, får se när den dimper ner:)

Om det är field recordings du menar så kör jag med en Mp3 spelare modell iRiver iFP -799 1gb, har inbyggd preamp, fick den för 2 veckor sen och jag är tokigt nöjd med den. Behöver dock en bra mikrofon till den, kör bara med en stereomygga nu, blir ok ljud iof men känner jag behöver nåt bättre, några tips? Helst inte för stora grejer...

Jag har en R09, och har kört lite med såväl de inbyggda mikrofonerna som med en extern Sony stereomik, med likartat resultat. Nu har jag ju flängt runt och försökt samla ambienser och allehanda vrickade ljud ur vardagen som knarrande dörrar, vågskvalp, snäckskal mot en klipphäll på Björkö osv. men jag tycker den brusar lite för mycket för sådana övningar. För mer högljudda ljudkällor är den dock finfin, så jag antar att jag behöver fixa en bättre mik och framför allt en bra portabel mikförstärkare. Osis att sådana är så jäkla dyra bara...

Svårt med omgivande ljud, bäst att se till att de inte finns. Min externa mik kan växlas mellan två lägen; 90 och 120 grader. Jag ställer den till 90 och ser till att vara så nära ljudkällan som möjligt, och hoppas på det bästa.

RtMI

hade en PS-04 i handen en stund
- mer eller mindre inspelade saker på smartmedia
- tror du vill köra mer polerat...
- jag skiter i den vinkeln

Använder också en H4. De inbyggda mickarna fungerar väldigt bra, om det man är ute efter är en bra rumsupptagning.

Jag har provat lite olika varianter för att få ett polerat ljud, vilket verkar vara vad du också är ute, och det bästa är nog att efterprocessa inspelningen. Jag har till och med lyckats få bort en jävla lastbil som körde förbi på gatan när jag stod och misshandlade utegrillen. Tror att det var Wavepad jag använde vid det tillfället.

Se till att få med mycket rumsbrus runt ljudet du är ute efter så brukar det gå att hitta ett stycke som sample för att filtrera bort bruset. Jag har som sagt fått fram väldigt bra resultat med den metoden.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-08-27 13:35

jag samplar med en casio sk-10 hehe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-27 17:18

Men inspelningsprylar för runt 5000:- bara för att själv stolt säga att man spelade in tåget som passerade när man kunde köpt en bra (säkert mer kompetent inspelad) sampling från t ex PowerFX för 20:- typ?

Ursprungligen av PF:

Men inspelningsprylar för runt 5000:- bara för att själv stolt säga att man spelade in tåget som passerade när man kunde köpt en bra (säkert mer kompetent inspelad) sampling från t ex PowerFX för 20:- typ?

...som låter exakt likadan som på någon annans produktion? Man hör sånt ibland.

Jamen PF, det är ju skôj att göra saker själv! Tåg är trevligt, jag är gärna nära inpå dem!
Sen kan man ju tänka: Varför skall man sitta och mecka musik själv när man kan köpa färdiga skivor av artister som har talang och gör saker o ting så mkt bättre än man själv någonsin kan hoppas göra? Varför köpa kokbok och laga mat när det finns såväl restauranger som färdigmat? Varför finns jag över huvud taget när det finns så många andra homo sapiens som finns så mycket billigare och bättre?

Resonemanget är fullt logiskt, men det är så ekonomerna ser på hela världen. Och vore man intresserad av den världssynen skulle iallafall jag ägna mig åt något mer lukrativt än konst och musik överhuvudtaget!

Jag kan tänka mig att köpa en tågsampling om jag behöver just den, men kanske tåget som finns jättefinfint samplat inte låter EXAKT som jag vill ha det?
Ett tåg kan låta på måååånga sätt.
Och så är det SKOJ att knalla runt och fånga ljud. Ungefär som att ha digitalkamera och springa runt och fota knäppa saker.

Är det skoj så är det rätt.

Nu ösregnar det i Visby, och det smattrar gôtt på plåttaket. SÅ BRA att jag har R09:an med mig!

/RtMI

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-27 21:34

Haha, okej, okej, du vinklar rätt. Inte riiiiktigt så jag menar förstås, klart man ska vara kreativ, det är ju det bästa som finns. Jag bara menade det att... jag gärna skulle ha en tocken där liten inspelare jag med...

Justja, apropå R09...
Det är en trevlig liten grej, stor som min lilla digitalkamera, och jag gillar den förutom en sak:

BATTERILUCKAN!
Det måste ha brunnit totalt i huvudet när de formgav den. Inte nog med att den är i plast och allmänt svajig att mecka upp, man måste öppna den inte bara när man skall byta batteri (den drar en del ström, så man får ha med reserv-accar ut på fältet!), utan varje gång man skall plonka in USB-snöret i datamaskinen! Och samma gäller om man skall ta ur minneskortet.
Helt vansinnigt. Det känns som om min 09:a kommer att ha en stor bit gaffatejp virad runt sig om inte alltför länge!

PF, klart du skall ha en liten inspelare! Ut och samla några säckar tomburkar och panta ihop till en!
Jättetrevligt att vara ute på vift, och i väskan har man en glapptop, en inspelare och en elektronkamera. (Förr i världen krävdes en väska till Nagran, en till väska till kameran, och datorn fyllde ett rum...) Fånga ljud och bilder i vardagen, och sedan sitta och kvällsmysa med en bild-eller ljudredigerare. Eller varför inte blanda? Bild + ljud! Brottstycken ur vardagen, audiovisuella kollage...
Nu har man ju för tusan lättillgängliga grejor för att göra allt man drömde om när man var ung och brann för något! Nu är det bara en själv som hejdar en från storverk. ATTANS - inga ursäkter kvar längre...

Finns det en marknad för tåg-samplingar tro? En kompis gjorde konsthuvudinspelningar av förbirusande malmtåg - helt underbara att avnjuta i hörlurar...

/RtMI

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-27 22:04

Panta burkar what a sight. Det är jag och härbärgerade Kalle Kula nejdå, jag har en MD, med bra mikrofon till. Dessvärre är micken så bra att när man kopplar den rätt på MDn så spelar den in själva diskettstationens rörelseljud, det som inte ens hörs när man lyssnar på apparaten då den går. Men det finns en liten förlängningssladds-stump någonstans. Får ta och lira in lite ljud med den någon gång. Även där är det problem med batteriluckan dock. Svart tejp eller ännu hellre gaffa löser sådant. MDn har inte fått användas mycket alls de senaste 10 åren, jag har mest kört den som budget-mikpreamp (så spelades låten Renew Me in för de som minns den).

Appropå tågljud...

Jag är intresserad av ett tågljud. Ett ljud som jag hörde när jag var liten. Och som jag letat efter sedan dess och aldrig hittat. Hittade ett i en låt som en gammal hacker gjorde för lääääänge sedan, men det var inbakat i en, förövrigt väldigt bra låt.

Det är ett typ: Da dunk a dunk paaaaaaus Da dunk a dunk ---------- ljud...
Ni vet från de gamla sj tågen och de gamla spåren som var med träsplipprar.
Och ljudet är alltså innifrån när man åker i tåget.

Det är ingen som har ett sånt ljud?
Vad jag förstår är det väldigt svårt att göra numera då tågen moderniserats.
Kanske ifall man åker till ryssland eller nåt.

Ursprungligen av Soulmachine:

Appropå tågljud...

Jag är intresserad av ett tågljud. Ett ljud som jag hörde när jag var liten. Och som jag letat efter sedan dess och aldrig hittat. Hittade ett i en låt som en gammal hacker gjorde för lääääänge sedan, men det var inbakat i en, förövrigt väldigt bra låt.

Det är ett typ: Da dunk a dunk paaaaaaus Da dunk a dunk ---------- ljud...
Ni vet från de gamla sj tågen och de gamla spåren som var med träsplipprar.
Och ljudet är alltså innifrån när man åker i tåget.

Det är ingen som har ett sånt ljud?
Vad jag förstår är det väldigt svårt att göra numera då tågen moderniserats.
Kanske ifall man åker till ryssland eller nåt.

Träslipers eller inte, så kom det nog av skarvarna i rälsen, som är obefintliga nuförtiden, eller så kör de bättre
Men jag håller med dig om ljudet i sig, vore gött o göra en låt av, men det har säkert gjort förr

Ja det är skarvarna som gör en najsig rytm liksom.
Jo, det har nog gjorts förr kan jag tänka mig. Men skulle ändå vilja hitta ett sådant ljud.
Det liksom är en avslappnande rytm, skulle villja göra något chillout "spår" av det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-28 10:37

Hmm, Jarre's Concerts in China-platta innehåller väl nåt dadunk-tåg. Likaså Kate Bush's Hounds of love, om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-28 22:24

OT:

hörde ett av de schysstaste ljuden någonsin igår...
[på tal om tåg]

gick igenom en tunnel där ett tåg precis åkte över.
dova smällar som kom med jämna mellan rum.
de ekade igenom hela gången [gjord i betong].

måste banne mig spela in det ljudet någon gång...

Ursprungligen av leere:

OT:

hörde ett av de schysstaste ljuden någonsin igår...
[på tal om tåg]

gick igenom en tunnel där ett tåg precis åkte över.
dova smällar som kom med jämna mellan rum.
de ekade igenom hela gången [gjord i betong].

måste banne mig spela in det ljudet någon gång...

Coolt, ja för fasen, bare att spela in

Olivetti: det räcker att åka till Norge, deras tåg verkar vara byggda på femtiotalet.

Ursprungligen av plastocid:

Olivetti: det räcker att åka till Norge, deras tåg verkar vara byggda på femtiotalet.

Ok! Inbokat till nästa semester, eller så tar jag det över en helg.
Samplingsweekend i Norge

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-02 02:40

Nu har jag kanske inga nya prylar men:

Jag hade en sådan där Yamaha SU-10:
http://www.loopers-delight.com/tools/SU10/yamahaSU10.html

Begränsad som få men skoj! Går på batteri och väger ingenting.

Det fungerade ypperliggt att sampla med den och sedan sampla över til min ESI-4000.

Kör en Sony MD med en stereomikrofon från samma märke. Fungerar klockrent. Det och ett par monitor-lurar så är man hemma!

oh yes, sampla med minidisken är trevligt, känner för att fixa något nytt till den lilla. Någon som har en trevlig (läs enkel ) mic för under 700 spänn för lite fältinspelningar och liknande att rekomendera?

Önskar jag hade nåt billigt portabelt. DAT'en, en UPS och SM-57'or låter inte så lockande

Rättare sagt så HAR jag något annat. En Iriver 799, men den har ju det där förbannade knakljudet i inspelningen när man kör 320kbps...(var det någon som hade den optimala mjukvaran til den här???)

1
Bevaka tråden