- Roboboi
- Medlem ●
- Stockholm
Jag ska tjacka vocoder-synt för live-bruk och det ser ut som om det står mellan Alesis Micron och Novation K-station. Jag undrar vilken av dessa två syntar som har den bästa och "tydligaste" vocodern. Microns vocoder har 40 band och K-station bara har 12, vilket kanske talar för sig själv men man vet ju aldrig.
Jag gillar Micron för att den är snygg, men jag gillar K-station för att den är mer "hands-on" med alla knobbar på framsidan. Jag har fått för mig att K-station har ett råare sound också, men det är kanske för att jag inte testat Micron ordentligt.
Vad tycker ni?
/Roboboi
VS:
har haft en k-station och gillade den skarpt. har däremot aldrig testat en micron.
k-station är ju väldigt mycket mer än just vocodern också.
Gillade du vocodern? Kunde man höra vad man sa? Egentligen hade jag tänkt att köpa en Microkorg men den vocoden är så otydlig tyvärr...
jo, presic man får köpa nån efter vad en e ute efter, och levererar till en!
det e ju inte rena vokoodrar heller lixom ;]
Sant, jag har funtat på mjukvara också men vet inte vad som är bäst till Mac... Any ideas?
Nördmodularen har en riktigt bra vocoder tycker jag. Antagligen en av de bästa och roligaste. Min favorit, helt klart.
Testade vocodern snabbt hemma hos Sisältää på hans Ion och tyckte att vocodern i den inte var så tokig dock. Däremot så är den som en effekt och jag vet inte riktigt hur flexibel den är. Tydlig var den dock, trots en billig dynamisk mikrofon.
Kanske ska tillägga att jag aldrig testat K-station.
Nördmodularen har en riktigt bra vocoder tycker jag. Antagligen en av de bästa och roligaste. Min favorit, helt klart.
Testade vocodern snabbt hemma hos Sisältää på hans Ion och tyckte att vocodern i den inte var så tokig dock. Däremot så är den som en effekt och jag vet inte riktigt hur flexibel den är. Tydlig var den dock, trots en billig dynamisk mikrofon.
Kanske ska tillägga att jag aldrig testat K-station.
Det koola med Norden är ju att man kan mecka själv. Det finns några väldigt bra presets, både med vocodermodulen och några mer esoteriska varianter. Känner man för lite fler oscillatorer eller mer brus, ja då är det bara att bygga om lite.
En superviktig sak när det gäller vocoders: man måste alltid ha en kompressor som jämnar ut tal/sång innan vocodern. Eller man måste inte, men det hjälper enormt mycket. En stadig signal är A och O om man vill kunna höra vad som sägs. Har man det så är det inte så noga vilken mik man använder. Jag har en sunkig AKG-headsetmik till min NordModular och det fungerar alldeles utmärkt.
Förutom NM så kan jag varmt rekommendera Prosoniq Orange Vocoder. Fast den är lite smygdyr. För bara några hundralappar extra får man en Micro Modular och det är definitivt bättre spenderade pengar.
MS2000 låter fint annars... Likaså VC-10, men den är väl lite svårare att få tag på. Sen finns ju Novation A-station, som brukar ligga lite lägre i pris än K-station.
Eller kanske en Korg DVP-1?
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/216191-korg-dvp-1-vocoder.html?highlight=vocoder
Allright, tack för alla bra svar! Ska kolla upp Nord modular helt klart.
Jag kom att tänka på Waldorf Micro Q Keyboard som även den har en vocoder. Hur låter den?
Det är lite ironiskt att jag en gång ägde en Micro Q rack, men sålde den innan jag han testa vocodern.
Jag var inte speciellt imponerad av vocodern i MicroQ när jag hade en...och att hitta en key-variant blir nog inte så lätt...
Jag gillar inte heller Q-vocodern. Den låter plastigt och har för lite bett. Synd, för det är en riktigt bra synth annars.
Vocodern i micro-Q var ok tyckte jag. Fast det var inget jag gjorde robotröster med, utan mer för att vocoda trummor och liknande saker. Inte så bra tyckte jag alltså.
En annan viktig sak som sawtooth inte nämnde i sitt tips är att det ofta är extra bra att boosta diskanten på insignalen. Då får man en riktigt fin och jämn signal som en vocoder gillar, och får samtidigt fram tydligheten i de övre banden som kan saknas ibland.
En annan viktig sak som sawtooth inte nämnde i sitt tips är att det ofta är extra bra att boosta diskanten på insignalen. Då får man en riktigt fin och jämn signal som en vocoder gillar, och får samtidigt fram tydligheten i de övre banden som kan saknas ibland.
Okej, hur stor skillnad är det mellan en vocoder som har 12 band och en som har 40 förresten?
Okej, hur stor skillnad är det mellan en vocoder som har 12 band och en som har 40 förresten?
Detta är lite klurigt att svara på för att ljudet i varje vocoder skiljer sig markant beroende på
märke och modell.
vissa tycker att fler band är bättre andra att färre.
De flesta digitala vocoders är ganska nära orginalen sennheiser telefunken korg osv,
men många är inte värda namnet, många använder ofta en adaptiv codec och finputsar den
detta är det tråkigaste tilvägagångsättet andra gör ett utförligare arbete som prosoniq s
orange vocoder som sawtooth nämnde, den låter väldigt bra för att vara en emulation.
annars är korg radias vocodern väldigt välljudande blev väldigt överaskad av den.
ett problem som jag tycker bör nämnas är att som så mycket annat digitalt så är ljudkaraktären
i princip där men kärnan och tyngden är det inte, i vissa digitala emulationer hör man ibland
stepping (tidskvantisering) när man editerar men detta är nog en petitess i en mix, då hörs det
förmodligen knappt.
Om det ska vara billigt och låta bra orange vocoder om det ska vara the real deal utan hänsyn
om pengar sennheiser vsm 201.
Som alltid är det oerhört subjektivt vad som är bra eller inte, många köper det "proffsen" tycker är bra, andra experimenterar, prova så mycket du kan så hittar du säkert det som är rätt för dig.:)
I teorin så är skillnaden att en med 40 band har mer upplösning och bör därför vara mer detaljerad. Varje band hanterar en viss bredd av ett spectra. Om vi ska snacka metaforer så tänk dig två byggnader som båda är 100 meter höga. Den ena har 12 våningar och den andra har 40. Självfallet blir det så att det hus som har 12 våningar också har högre till tak på varje våning. Tänk dig nu att ljus strömmar in genom husens fönster. På varje våning analyseras ljuset och det är självkart så att i byggnaden med 40 våningar så blir analysen av varje "ljusblock" bättre då det är en mindre klump att analysera.
Ljuset är en metafor för ljudet och våningarna är från varje frekvens som bandpassfiltrerna i vocodern arbetar på. Antalet band är en inikation på hur brett varje band arbetar när det analyserar modulatorn (t ex prat). Analysen skickas senare vidare till carriern som är själva syntsignalen som genererar robotrösten
Nu är det ju dock så som det innan nämndes att det finns andra saker som påverkar hur bra en vocoder är mer än bara antalet band.
I teorin så är skillnaden att en med 40 band har mer upplösning och bör därför vara mer detaljerad. Varje band hanterar en viss bredd av ett spectra. Om vi ska snacka metaforer så tänk dig två byggnader som båda är 100 meter höga. Den ena har 12 våningar och den andra har 40. Självfallet blir det så att det hus som har 12 våningar också har högre till tak på varje våning. Tänk dig nu att ljus strömmar in genom husens fönster. På varje våning analyseras ljuset och det är självkart så att i byggnaden med 40 våningar så blir analysen av varje "ljusblock" bättre då det är en mindre klump att analysera.
Ljuset är en metafor för ljudet och våningarna är från varje frekvens som bandpassfiltrerna i vocodern arbetar på. Antalet band är en inikation på hur brett varje band arbetar när det analyserar modulatorn (t ex prat). Analysen skickas senare vidare till carriern som är själva syntsignalen som genererar robotrösten
Nu är det ju dock så som det innan nämndes att det finns andra saker som påverkar hur bra en vocoder är mer än bara antalet band.
Då hänger jag med, tack för en bra förklaring!
Om det inte måste vara digitalt så är väl detta det bästa jag har hört någonsin alla kategorier. Men lite dyrt, väldigt portabelt och snyggt.
Om du vill ha det bästa this is it.
SENNHEISER VSM 201
Om det inte måste vara digitalt så är väl detta det bästa jag har hört någonsin alla kategorier. Men lite dyrt, väldigt portabelt och snyggt.
Om du vill ha det bästa this is it.
SENNHEISER VSM 201
Offtopic;
Jo, vill man svetsa som KRAFTWERK eller Herbie Hancock så...
Den är förstås också min absoluta favvis...
Bränner och låter såå strömrikt så man får ståpäls...
Men självklart med en prislapp därefter förstås, as usual när det är äkta vara...
Ligger vocoderbudgeteten på 5500€ så är det ju köpläge där...
Såg en beg. precis för detta facibla pris...
Offtopic;
Jo, vill man svetsa som KRAFTWERK eller Herbie Hancock så... Också min absoluta favvis... Bränner och låter såå strömrikt så man får ståpäls...
Låter enormt bra men med en prislapp därefter förstås, as usual när det är äkta vara...
Håller med dig fullständigt, den låter så elektriskt och varmt att man börjar svettas och får
en att le som alldrig förr av välbehag;)
Håller med dig fullständigt, den låter så elektriskt och varmt att man börjar svettas och får
en att le som alldrig förr av välbehag;)
Offtopic igen;
EMS VOCODER är också en sådandär svettig våt drömströmvocoder förstås...
Aarrgegurgelharkel... (tuggar fradga..)