Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta på högtalare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-25 18:01

Ja, alltså inte yttermått, utan frekvensomfång. Hur gör man det? En bra mikrofon, en bra preamp, lite vitt brus ut i högtalaren och sen ett bra program för detta, någon som vet vad jag kan använda för program?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-25 18:06

Det största problemet är att rumets akustik påverkar enormt resultatet.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-08-25 18:30

mät utomhus på en fotbollsplan

Då får du ta hänsyn till vind och temperatur istället

Utan ordentlig mätutrustning ämnad för just sådant blir det väldigt svårt att få ens något sånär rätt resultat, och om du nu har det så säger det ju inte hur högtalarna låter, bara hur de låter i det specifika rummet...

du kan med fördel göra närfältsmätning, dvs, du placerar micken ca 1 meter framför lådan, då minimerarar du rummets inverkan. Program finns det en del, även gratis. Varför inte Googla lite? sitter på jobbet så jag har tyvärr inte tillgång till mina bokmärken.

Jag tycker att vi borde mer höra vad som spelas ur låderna än att behöva mäta sig fram - Det har väl andra redan gjort innam enstår med sakerna i örat och lyssnar

Ska man utveckla grejjerna så e det nog fel forum (?) sök upp ett där folk lyssnar mer på elementen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 17:54

Det finns ju en del program som man kan använda för att göra mätningar på högtalare, t ex:

http://www.etfacoustic.com/
http://www.trueaudio.com/
http://www.speech.kth.se/smptool/ (tombstone)

Om du bara vill mäta upp frekvenskurvan för högtalaren så skulle du behöva göra det i något väldigt väldämpat utrymme och nära högtalaren.
Det finns säkert en hel del matnyttigt att läsa på HiFi-forumet www.faktiskt.se om du inte redan har kikat in där!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-06 20:00

du behöver ett perfekt fritt fält där inte akustiken alls spelar in, vilket betyder att det enormt dämpade rummet också måste vara ca 18m åt alla håll då den lägsta ljudvågen är så lång. Sen måste du ha extremt korrekta mikrofoner, och även en ljudingenjörsexamen från typ KTH eller nåt. Inte ens vi i Piteå håller på så mycket med sånt där faktiskt...

Enklare att låta proffsen göra det; hör med en högtalartillverkare så kanske de kan hjälpa dig mäta

Ursprungligen av platon:

Ja, alltså inte yttermått, utan frekvensomfång. Hur gör man det? En bra mikrofon, en bra preamp, lite vitt brus ut i högtalaren och sen ett bra program för detta, någon som vet vad jag kan använda för program?

Det viktigaste är vad du ska mäta, ska du mäta frekvensgång i frifält så måste du ha ett ekofritt rum eller hänga upp den i en nog hög kran utomhus.
Tyvärr säger inte det så mycket om hur den egentligen låter.

Ett väldigt bra program att använda när man ska mäta ustrålad effekt från högtalaren (det är det som bäst liknar det örat hör) är Smaart som faktiskt finns till mac numera.
Har använt det sedan ver 3 och tycker att det fungerar utmärkt. Med detta program kan man använda musik som signalkälla

http://www.eaw.com/products/software/

Ha det bra
Mats B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 19:20

Vart tog Platon vägen då??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-14 19:36

Ja, säg det...har fullt upp Tack för svaren, jag har hittat några program, så när mitt nya väldämpade rum blir klart ska jag mäta lite. "Faktiskt" är ett spännande forum. Både folket här på 99 och där är intresserade av ljud, men ofta ur helt olika synvinklar.

1) Bor man i Piteå så reser man 6 mil norrut och lånar LTU:s ljudlabb. Prata med vilken MMT:are som helst, de kan säkert hjälpa dig

2) Har man nu inte tillgång till ljudlabbet där så kan man faktiskt göra en riktig närfältsmätning bara ett par centimeter från membranet, så får man en "okej" uppskattning. Detta eliminerar också de flesta rumseffekterna, iaf. för frekvenser >30Hz.

I de flesta program kan man då ställa in micken på "nearfield" eller något liknande, det behövs nämligen kompenseras lite för närfältet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-15 07:33

ska man fuskmäta lite sådär som ravenwing föreslår så är det ju en idé att använda en rundtagande mikrofon (duh) då den är rakare i frekvenssvar och inte har proximityeffekt. Men det extrema närfältet vid en högtalare är väl ganska konstigt vad gäller frekvenssvar och sådant, så man kanske får ojämförliga testresultat där, vad vet jag. Jag jobbar inte på B&W

Mitt tips är att du lånar/köper boken "Testing loudspeakers" av Joseph D'Appolito och läser kapitel 5 först och främst. Han är erkänt duktig snubbe, det finns flera metoder istället för de ekofria rummen som duger gott.

1
Bevaka tråden