Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur raderar man Xcode?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har nyss installerat xcode. Tyckte det skulle vara kul att prova:p, men det visade sig att vara allt för avancerad för mina icke-existerande programmerings kunskaper så jag har bestämt mig för att ta bort det. Nu stöter jag på ett problem. Nämligen hur.
Har provat med appTrap och appDelete men det säger bara att det tar bort några få mappar. Då det värkar som om det har installerats rätt många saker och det tar upp rätt stor plats (tillsammans ca. 4gb) hade det varit fint om någon kunde berätta för mig hur jag gör?

Tacksam för alla svar:D /Tobbe

Förutsatt att du inte tagit bort Developer-mappen finns en avinstallerare med i Xcode. I senaste versionen för Tiger öppnar du Terminal och skriver "sudo perl /Developer/Library/uninstall-developer-folder.pl". Är du inloggad som administratör får du skriva in ditt lösenord och sedan tas allt som har med Xcode Tools bort.

Har du tagit bort Developer-mappen ska det finnas ett likadant skript bland installationspaketen för Xcode Tools.

Om du däremot använde den äldre Xcode 2.4.1 skriver du istället
sudo perl /Developer/Tools/uninstall-devtools.pl

Men kör du en annan version av Xcode brukar det stå i läs-mig-texten till Xcode som du hittar på skivavbilden med installationspaketen.

Senast redigerat 2007-08-26 12:13

Det gick!

Tack

Men vill du verkligen ta bort allt? Är det Xcode eller programmeringen som sådan som är knepig? Xcode är ett stökigt program, men det finns andra (t.ex. det som jag håller på med, se annan tråd). Xcode är såpass bökigt att somliga föredrar att kompilera från kommandoraden. Det säger en del.

Jag har aldrig programmerat nånting förut och vet därför väldigt lite om det (det enda jag vet är att en länk i HTML ska innehålla href typ:D ). Tycker dock att det låter "kul"

1
Bevaka tråden