Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfunderad över min nya bärbara dator

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 00:56

Hej, trodde allt skulle bli frid å fröj med min nya bärbara..

Denna

Men tappar helt hakan när jag idag märkte, efter en dags användande, att den inte orkar köra illustrator. Rita några grejer å sen e den helt slut. Kan vektor grafiken i Illustrator ses som väldigt påfrestande? Det trodde inte jag. Min stationära klarar detta iaf som är hur gammal som hälst. Den har inget eget grafikkort utan delar grafikminne med internminne, är det där skon klämmer? Tycker dom flästa bärbara i detta prissegment verkar göra det, och hade verkligne inte råd att hosta upp 20 för nått men fett grafikkort, trodde lixom det skulle gå bra ändå, med modern processor och allt.

Vidare kommer den lastad med massa skit, 75 processer igång från start i aktivitets hanteraren och inte följer det med nån xp skiva så man kan installera xp rent utan bara en recovery funktion som som återställer datan med allt skräp igen på.

Har endast testat reason i musik väg och det ska väl funka på alla datorer iaf, men känner på mej att risken att man snabbt blir begränsad även finns där. Fattar inte det inte bara. Tycker att det på pappret ser bra ut.

Handlar allt detta bara om att optimera den eller orkar inte en dator av denna klass av illustrator och photoshop osv? Är det ett måndags exemplar ja kan ha fått eller vad. Ska gråta ut på Lenovos support linje imorrn.. "Trodde ni gjorde bra datorer ... snyft .. "

Kan också säga att misco.se är en risig firma utan support eller sympati.:'(

Jag köpte en VAIO-laptop en gång och den var seg som sirap. Ominstallerade en piratat xp och den gick som en racerbil.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-28 01:04

Försök rensa bort bakgrundsprogram är mitt tips. Illustrator är inte krävande, ej heller Reason. När det kommer till det sistnämnda programmet så hänger all prestanda på hur man ställer in ljudet. En PC klarar inte Reason med inbyggt standardljudkort såvida man inte kör ASIO4ALL, googla på det och installera. Strunta i supportlinjen tror jag, förvisso, det kan nog bara bli förvirring såvida du inte får tag på någon som verkligen förstår hur man löser problem av det här slaget.

Ja, bort med all skit. Så rent XP som möjligt är inte bara kraftbesparande, det minskar också risken för framtida krascher. Köp mer minne till den också, så mycket du har råd med.

Det är nog inget fel på hårdvaran. Installera AutoRuns http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/Utilities/AutoRuns.mspx och stäng av vissa program och services som startas automatiskt. Eller som sagts ovan, installera ett rent XP.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-28 09:53

du kan stänga av autiostartade grejer genom att klicka av de du inte behöver ... start >> kör/run >> skriv in "msconfig" >> sen tjänster och autostart o klickar av det du inte gillar (du kan också välja att gömma mircosoft-tänster, så du inte strular till ngt, hehe)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 10:21

75 aktiva processer låter lite väl. jag röstar också på en ominstallation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 14:47

Steg nummer 1 när man köper en PC med förinstallerat OS är att formatera disken och installera om Windows, en fullständigt oundviklig regel..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-07 16:44
Ursprungligen av ntity:

Steg nummer 1 när man köper en PC med förinstallerat OS är att formatera disken och installera om Windows, en fullständigt oundviklig regel..

Fullständigt omöjligt idag eftersom datorerna inte levereras med Windows på installationsskiva/skivor som förut, utan enbart på en partition.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 15:22

Ok Tack!!
Kommer ihåg för några år sen, då gick min dator med ca 10 processer, känndes slim å bra. De största processerna låg på 10-15 mbyte. Nu låg illustrator på 110 mb. Hursomelst, detta verkar bra. Lite risigt att man itne får en xp skiva med men ska leta upp en oem version av xp och installera. Gillar datorn i övrigt, förutom dålig batteritid tyvärr.

Nu simmar jag i sirap men, illustrator använder väl veKtorgrafik som ej accelereras av grafikkortet? Så isåfall är det väl minne/processor som skall få så mycket utrymme som möjligt. Plus att det kanske går bättre med en dualcorevers av illustrator?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-06 16:49

Kan man inte lämna tillbaks den om man inte tycker att den funkar bra? Det är väll inte meningen att man ska behöva hålla på att tycka det är segt om man köpt en ny dator...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-07 21:30

och microsoft undrar varför folk piratar deras os...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-09 12:41

Har försökt ladda ner en OEM version av XP .. 2 st olika faktiskt men får det inte att funka. När man bootar från cdn å kör setuppen så står det att den inte hittar nån hårddisk. Är riktigt jävla trött på detta nu.. visst kan köra med den som den är nu .. men känns risigt när det ska gå bättre. Har väl också lärt mej att jag borde tagit en data med ett ordentligt grafik kort..

Ska testa reklamera, den håller faktiskt inte vad som lovats .. å tycker inte det ska behöva trimmas som tusan bara för att det ska flyta på bra ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-09 13:36

Nihad tack för ditt tips ang.msconfig, har lyckats få ner antalet processer radikalt nu och plötsligt känns allt rätt ok faktiskt.. synd att man har så dålig koll på vad man kan stänga av osv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-09 14:13

Fast en PC där som man inte kan ominstallera Windows på känns helt jobbigt. Personligen hade jag aldrig accepterat det. Vad säger de på supportern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 16:41

pja vet inte, orkar nästan inte tänka på det nu .. får se då den dagen kommer .. köra en recovery går ju bra .... å sen plocka bort det som inte behövs ..

Kanske jag som laddat ner konstiga versioner av win .. eller nått. Aninges tröttsamt hela cirkusen. Finns en täck lucka för nått kort också som ramlat av .. ett liten insticks plastbit som ska klickas fast men som bara ramlar ur. Datorn är nu snabb och listen å lätt men byggkvaliteten har man ju trott att Lenovo ska va bra men det gäller tydligen bara thinkpad. Nä kan hända att ja tar en macbook om grafiken blir lite bättre.

1
Bevaka tråden