Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela filer med varandra I hemmet "enkelt"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-28 16:58

Hej,

Har två Macbook Pro I huset och trådlöst nätverk. Vi skulle behöva dela filer med varandra.. filmer, musik etc som laddas ned mest.

Iaf det skulle vara möjligt att dela ut vissa mappar alt. dra över direkt till den andres HDD vore bra. Är ganska ny med OS X och har inte riktig koll på vad bonjour etc gör. Iaf ni har koll på någon bra guide eller dyl så läser jag gärna.

Iaf, en smidig lösning för fildelande någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 17:37
Ursprungligen av LarsW:

Iaf, en smidig lösning för fildelande någon?

Lars,

Om du har en Airport Extreme-router från Apple, så räcker det med att ansluta en hårddisk till den via USB. Hårddisken nås sedan, via ditt kabel/trådlösa nät, av alla Mac/PC i ditt nätverk!!

Läs mer på Apple's sidor om AirPort Extreme

Har du inte en Airport Extreme finns liknande lösningar för "nätverkshårddiskar" från ex.v.:

D-Link

LaCie

...och andra!!

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-28 17:56

Jag förstod det som du ville dela saker mellan de två datorerna från deras respektive hårddiskar och då behöver du inte någon av produkterna Torkel nämnde.

http://www.apple.com/macosx/features/bonjour/ beskriver en del övergripande och det finns länk till en pdf där som förklarar mer detaljerat.

Det verkar som det enda du behöver göra är att slå på "personal file sharing" och dela ut det du nu vill dela ut och den andra personen skall kunna komma åt det via connect to (äpple-k) i finder. Jag har även för mig att många ftp-klienter om du har sådana använder bonjour likaså...

Vill du dela musik tycker jag den inbyggda funktionen i iTunes är riktigt smidig, har du den påslagen dyker den andra användarens bibliotek (eller vad man valt att dela ut) upp i menyn och går att nå automagiskt. Skall fungera likadant med iPhoto mfl också men inte provat detta.

Vänta tills Leopard släpps. Fildelning är mycket bättre och förenklat i kommande OS X client,

1
Bevaka tråden