Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken dator ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 20:07

Nybörjar fråga.
Hur mycket ram behöver jag i min Macpro för att rendera och göra annat redigerande hyffsat snabbt? Hur kraftig processor behöver jag? Duger grafikkorten man får till?

Det vore snällt om någon kunde länka en prisvärd begagnat alternativt ny dator som finns till salu.
mvh
Dagge

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-28 20:38

Jag är inte så insatt i videoproduktion och vad som krävs för rendering, men av ditt inlägg förstår jag att du har en Mac Pro. Och i den kan du ju få plats med mycket minne, gott om hårddiskutrymme och kan byta ut grafikkort om det önskas.

Vad har du för processor, grafikkort och hur mycket minne har du i din Mac Pro?

Senast redigerat 2007-08-28 21:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 23:42

Tack för svaret.
Jag råkade visst missformulera mig.. Jag har ingen Mac Pro utan ska köpa en.. Vad jag har förstått behöver man minst 2 gig minne men går det fort då? Måste man verkligen köpa nytt grafikkort? Duger inte det man får med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-29 00:06

Ok, ingen fara. Jag var lite osäker på vad det var, men misstänkte att det var felformulerat.

En Mac Pro med 2,66 eller 3,0GHz Dual-core är tillräckligt när det gäller processorer.

Angående minne, så blir det väldigt dyrt att välja mer minne till den konfiguration du köper. Minne kan du köpa billigare i efterhand och sätta in. Precis som hårddiskar. Apple har väldigt höga priser om man vill uppgradera standardkonfigurationen vid nyköp av dator.

Ju mer minne du har, destu bättre. Speciellt i krävande situationer, såsom redigering av film, musik och foto. Och 2GB är väl i underkant. 4GB minne eller mer skulle jag tippa på för att det ska flyta på bra. Macoteket och Komplett har rätt typ av minnen till Mac Pro.

Hårddiskar till bra pris finns på datorbutiken.

Angående grafikkort så tror jag det räcker med 2x7300 GT 256MB eller XT1900X 512MB.

Slutligen, köp en 2,66 eller 3,0GHz med standardkonfiguration (det som är förvalt), förutom grafikkortet som du då kör dubbla 7300 GT 256MB eller ett XT1900X 512MB. Och sedan köper du minne och hårddiskar från de andra ställena.

Undrar du mer så ställ frågorna i respektive forumdelar så svarar jag eller andra trevliga medlemmar.

Senast redigerat 2007-08-29 00:34
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-29 00:17

Tips...

Minnen till Mac Pro ska vara i parvis. 2x512, 2x1GB och 2x2GB. Där är 8 st platser för minnesmoduler. Maximalt kan du ha 8x2GB.

I standardkonfigurationen så medföljer en 250GB hårddisk. Där finns plats för totalt 4 st hårddiskar. Den hårddisk som medföljer kör du som systemdisk, dvs du har själva OS X-systemet installerat på den. Och i efterhand köper du en hårddisk till som du använder som lagringsdisk, med valfri storlek.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-29 07:45
Ursprungligen av Reisan:

Minnen till Mac Pro ska vara i parvis. 2x512, 2x1GB och 2x2GB. Där är 8 st platser för minnesmoduler. Maximalt kan du ha 8x2GB.

Jag har hört folk säga att 4GB-stickorna ska fungera bra också; dvs 8x4GB är max...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-29 10:02
Ursprungligen av Timber:

Jag har hört folk säga att 4GB-stickorna ska fungera bra också; dvs 8x4GB är max...

Jo, jag har också läst om dem, tror det är Crucial som har såna. Jag valde att inte nämna dessa, för jag är inte säker på hur det ligger till med dessa 4GB modulerna.

Ska du jobba med film så ska du fylla datorn med diskar. Separera mediafiler och scratchfiler för bästa möjliga prestanda. Tänker du jobba med HD kan det vara läge att titta på en snabb extern raidlösning.

1
Bevaka tråden