- Real Parakeet
- Medlem ●
Eftersom jag aldrig lär mig av misstag funderar jag på att köpa en racksampler igen. E64:an jag hade åkte ut eftersom den var för avancerad för mig. Nu funderar jag på en Akai S3000XL. Vad finns det att veta om den? Den enda Akai-sampler jag använt heter X7000 och det är ungefär lika många år sedan den var ny. 7000 alltså. År.
Det finns något som heter Mesa. Vad är det? Styr man samplereländet från datorn? Det verkar råda delade meningar om programmats funktionalitet. Vissa jämnställer det med ett virus som får datorn att låsa sig.
Egentligen är jag ute efter en sampler för lite trummor, främst en Linn handclap. Jag har en Korg ES-1 som bore fixa detta, men jag har liksom aldrig satt mig in i den. Den verkar vara byggd runt sin sequencer och jag sequencar allt på PC:n. Är det bättre/mer bang för stålarna att lägga till ett par tusenlappr och köpa en S5000 och koppla den via USB till datorn och sköta allt därifrån?
Säkert 1000:e gången du får den här frågan, men om du sequencar från PC:n och bara vill köra lite trummor, varför använder du inte en mjukvarusampler istället? Bör inte upplevas som speciellt blodigt, speciellt inte om det inte är tänkt att du ska rodda så mycket i samplingarna. Annars tror jag nog din ES-1:a kan fixa det du vill, som du själv beskriver. Mesa funkar inte bra med XP, är min erfarenhet, funkade utmärkt med 98SE.
Ahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Windows 98!!! Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Windows 98... *spott, fräs, blää* Jag skall aldrig mer tänka tanken att köpa en Akai och köra Mesa!
Anledningen till att jag inte kör mjukvara är... att jag inte begriper mig på sånt och att jag kör på en gammal fulkopia av Emagic Logic Audio 5.02. Typ hur gammalt som helst. Men visst vore det smidigt. Finns det någon gratis/billig modell av mjukissampler som funkar till min gamla PC-sequencer? Det vore ju smidigt att ha det i datamaskinen. Då kan man smidigt säkerhetskopiera sitt samplingsbibliotek och eventuella konfigurationsfiler.
Men det ser inte lika kul och tryggt ut som fet hårdvara. Dessutom är ju en gammal hårdsampler billigare än mjukvara. Men jag är, hör och häpna, öppen för förslag. Snart kör väl jag också Reason.
Hur kopplar man in samplern till datorn för att styra den via Mesa då? SCSI? MIDI? Telepati?
Alltså, om jag minns rätt var problemet att få SCSI-kopplingen att fungera med MESA (MESA hittar inte SCSI-anslutningen i Windows XP). MESA med kommunikation via MIDI funkar nog i XP utan problem. Och att överföra samplingar över MIDI vet vi ju hur kul det är (om man inte kör Elektrons prylar).
En pre-S5/6000 Akai känns verkligen som att krångla till det. AkSys är nice, men dom maskinerna är ju löjligt overkill för trumsamplingar.
Finns massor av gratis trumsamplers på tex. http://www.kvraudio.com/ och Logic har ju inga problem med VSTi... Och just att bolla ljudfiler är ju en dator helt överlägsen på.
En pre-S5/6000 Akai känns verkligen som att krångla till det. AkSys är nice, men dom maskinerna är ju löjligt overkill för trumsamplingar.
Finns massor av gratis trumsamplers på tex. http://www.kvraudio.com/ och Logic har ju inga problem med VSTi... Och just att bolla ljudfiler är ju en dator helt överlägsen på.
Det är just sånt här som gör att jag ogillar datasyntar - man får sitta och leta efter ett dataprogram och har inte en aning om vad man skall leta efter. När man väl hittat något som verkar vara något i den stilen man letar efter måste man begripa om man kan använda det eller inte. Jag har tappat orken långt innan dess.
Kan någon ge ett konkret tips på en gratis trumsampler som passar migg gamla Logic?
Som ett brev på posten låg denna på Blocket.
http://www.blocket.se/vi/13205812.htm?ca=11_s
Hårdvara is the shit!
Vart tror du jag fick idén om en S3000XL ifrån?
Det kanske var den här annonsen på Vendolin i Juli som lockade först?
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5136460
Om det är samma maskin kanske det finns prutmån?
Jo, men en S900 kostar ungefär lika mycket som en S3000xl. Eller så kollar man in en gammal S1000 eller S1100. De kostar ju också som en påse jordnötter.
Jag kör 3000XL med XP och MESA.
Det är lite problem att få igång SCSI med XP, men det funkar finfint med rätt lilla DLL fil, som jag för övrigt trycker på om du vill ha.
Med andra ord MESA+XP+SCSI+S3000XL = lirar hur bra som helst.
Den är lätt och snabbjobbad. Se bara upp för om displayen är svagt upplyst = dyrt byte! Det är egentligen den enda du behöver se upp med.
Se bara upp för om displayen är svagt upplyst = dyrt byte! Det är egentligen den enda du behöver se upp med.
30$ på ebay, dyrt?
Efter lite övervägande inser jag att jag skall hålla mig till min ES-1 och lägga stålarna på något som är genuint skitskoj istället, till exempel en liten analogsynt att finspela på söndagar. Men lite kul är det ju ändå med sådana här pryttlar...
Efter lite övervägande inser jag att jag skall hålla mig till min ES-1 och lägga stålarna på något som är genuint skitskoj istället, till exempel en liten analogsynt att finspela på söndagar. Men lite kul är det ju ändå med sådana här pryttlar...
Hejdlöst kul med Electribe sampler! Du kanske ska byta upp dig till en ESX-1 istället?
RP: Det är snuskigt lätt att seq:a ES-1an från vilken sequencer som helst!
1.) Släng över önskad sampling på ditt fina minneskort
2.) Kötta in det i ES-1
3.) Ladda in samplingen på 1/ST eller valfri plats (SAMPLE/PILUPP/SNURRA!)
4.) Gå in på GLOBAL/MIDIch och tryck på 1/ST för att se vilken Midkanal den latjar på
5.) Dona iorning din sequencer på d0tan å pilla ihop en pattern å fixa så att du har rätt midikanal
6.) Sätt GLOBAL/CLOCK på INT så tror jag inte den drar igång sin interna seq när du trycker på play i din d0ta sequencer.
7.) Handclap!
I helgen blir det tapetsering i vardagsrummet och Linn-clap från ES-1:an.
För övrigt vill jag nog tillägga att det är ingen större ide att köpa en S3000 utan FX kort o max minne, gjorde det för nåra år sen och då sitter man där med en mojäng som inte är komplett och då börjar man beställa en massa minne och jaga FX kort. Slutade med att jag köpte en S2000 bara för att strippa den på FX kortet och sälja den dan därefter, minnen beställde jag från ebay i Kanada så det blir rena cirkusen om samplern inte är komplett.
slakker: Är det du som har prylar ute på tradera? en S3000XL bl a...