Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigabit Ethernet-kontakt inte samma som 100?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick vänta i flera dagar för att få min beställda 100 meter Cat. 6 kabel. Den ska vara certifierad för Gigabit Ethernet och vara mer tålig om man ska skarva. Bättre överföring osv. sades det vara. Fick sladden i dag.

Vilken korv!

Inte trodde jag det skulle vara sån skillnad. Den är jättetjock och de vanliga Cat.5 kontakterna verkar inte passa. De i pc-butiken jag köpte grejorna av verkade inte veta om detta. Såpass nytt är det visst med Cat. 6.

Fyra olika "fack "ligger de små sladdarna inuti kabeln i, avskiljda av ett "plastkors".

Ack, ja. Jag som idag tänkte få ordning på nätverket i denna lägenhet...

Är det någon av er 99macare som har koll på skillnaden mellan Cat 5 och Cat 6?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-30 22:22

Vet bara att den ska klara 200Mhz bandbredd..
cat 5 behöver bara klara 100Mhz

cat 6 har ju RJ45 kontak också, precis som cat 5

• Oregistrerad
  • 2003-04-30 22:54

Det är klart det är skillnad på Cat5 och Cat6, men i praktiken går det bra att köra Gigabit Ethernet på Cat5 och Cat5e. Cat6 skall klara betydligt mer än Gigabit i framtiden.
Vi praktisk mätning fick vi full hastighet med Gigabit Ethernet på en Cat5-kabel med 93 meters längd förlagd i vanlig väggkanal tillsammans med elkablar (EKK). Kunden behövde alltså inte byta ut kablagen.

Cat6 kan alltså vara ren "överkurs" i många sammanhang.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Vet bara att den ska klara 200Mhz bandbredd..

På min kabel (eller ska jag säga vajer?) står det t om 250 MHz. Kan också säga att den verkar väldigt hållbar (seg). Jag tog ut en av de små sladdarna och började böja den fram och tillbaka. Jag tröttnade innan den gick av...

Menar ni alltså att jag borde kunna sätta fast en Cat. 5 kontakt på en Cat. 6 kabel?
Jag tänkte ju göra egna sladdlängder med det verktyg (tång) jag har för detta ändamål. I så fall begriper jag inte hur man ska få in Cat. 6 sladden i kontakten. Det där "plastkorset" är liksom i vägen.

Blir det för mycket meckande så känns det lite synd eftersom det ändå verkar köra så bra med "vanlig" Cat. 5.

1
Bevaka tråden