Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kawai R-50/R-100

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-02 01:43

Jag fick tag i en Kawai R-50e(tack zthee!) och började leka med den.
Intressanta ljud, 12-bitars vad jag förstår.

Av en ren slump så ramlade jag över följande:

PA-Decoder Expansion board 4 for Kawai R-50/R-100

Expansionen kom med fräckt plastetui + manual.

Vad jag förstått så är det en minnesuppgradering till R-50(och då R-100) som gör det möjligt att ha 4 gånger mer ljud än vanligt. (man kan alltså ha 4 stycken "ljud"-PROMs i samtidigt)

"e"-ljuden har jag redan i form av den 40 pins PROM som sitter i maskinen, och de vanliga ljuden i R-50 kan jag få tag i.. (tack volantiz!!)..

Fråga:

Är det någon som har information hur man kanske kan göra egna PROM:s med egna ljud?

Om någon är intresserad kan jag rita av schema på "expansionen".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 08:36

Kul maskin det där, eftersom man kan ändra alla parameter för varje trumslag. Går att göra rätt sjuka grejer med den!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-02 15:08

Går det?
Måste leka mer med den!
Eller kanske rentav ladda hem en manual om jag hittar en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 15:13
  • Medlem
  • 2007-09-02 15:18

Är det min gamla maskin som är ute på turne?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 15:25

Japp!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-02 22:17

Hehe.. ska man klistra på 99.se-sticker på den?

Jag ksa nog uppgradera den nån dag, så jag iaf kan få in E-ljuden samt A-ljuden samtidigt. Sedan är det ju två platser kvar för PROMs.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-03 14:26

Nu har jag läst manualen.. denna pryl kan ju en del.
Kul med noter över trumtakter som "Electro Pop" osv längst bak. Måste testas när jag kommer hem!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-12 07:04

Update:

Den gamla kraschade R-50 som jag har tillgång till var rensad på ljudchippet.
Så då kommer frågan:

Någon som vet var man kan få tag i/ ladda ner/ göra egna ljudproms till R-50?

Bump: har själv en R-100 med ljud-ROM från R-50e (tror jag). Skulle vilja fixa egna samplingar till den som någon pratat om i en annan tråd att man kunde. Finns det datasheet på ljudkretsen? Den heter MN234000KAB (och jag har googlat). Detta kan dock vara bara den till R-50e. Någon som har R-100 och kan kolla den?

Saddox: är schemat bara en massa passiva datalinjer eller kan man använda det till att lista ut vad de olika pinnarna gör?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-31 13:16

Som jag ser det i maskinen så är det ett enkelt minne som håller samplingarna, men jag vet inte hur den håller samplingarna.. dvs hur de är lagrade.. om det är nån viss ordning eller så..
Det får bli lite reverseengineering om jag hittar en ROM-fil.

Jojo, det lär bara vara ett rom och kanske en 24-platserstabell med offset och längd på samplingarna i början av rommet. Men jag hittar inte ens ett datasheet som säger vad som är datapinnar, clocka, chip select osv. Har mailat Kawai nu, men mtp att det är nyår lär det väl ta ett tag.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-02 00:28

Jupp.. det lär vara en TOC eller en bestämd längd.
Skulle man få tag i en ROM-fil kunde man ju med massa arbete leka detektiv.

Behöver fortfarande pinouten väl?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-03 14:45

sant!
Annars kan man anta att den är snarlik standard EEPROM/PROM och köra på det, vilket jag vill minnas att det liknande sist jag rotade i den.

1
Bevaka tråden