Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återkommande krasch av OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-09-05 09:22

Har någon konstig krasch som kommer med ett par dagars mellanrum, och som pågått i ett par månader nu. Känns som en kernelpanic men så är inte fallet. Går oftast att fortsätta arbeta i programmet som är öppet, men ej öppna några nya fönster.

Alla ikoner i menyraden som på något sätt tillhör sytemet (WLAN, tid, ljud, bluetooth etc) genererar en badboll om man för muspekaren över dem. Det går heller inte att öppna några nya program.

Enda sättet är att starta om via strömknappen. Jag kan få upp Stänga av-menyn men valen där genererar inget.

Som sagt, händer alltid med 2 till 3 dagars mellanrum. Har kört allehanda underhållsrutiner, men inget hjälper.

Någon kanske kommer med bättre förslag snart, men vad jag kan tänka mig är att dra igång Aktivitetskontroll innan problemet inträffar, och lägga dess fönster så att du kan se det när felet inträffar. Antagligen är det bäst att sortera efter kolumnen % processor, eftersom en process som hänger sig ofta drar kraft av processorn.

På så sätt kanske man kan komma underfund med vad det är för process som spökar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 14:54

Är det Finder som hänger sig kanske? Kan du få upp "tvångsavsluta" (cmd-alt-esc) och välja "starta om finder"?

  • Medlem
  • 2007-09-05 15:12

Det låter som att någon hårdvara kan vara trasig. Det kan vara allt från trasigt minne till en USB- eller Firewire-disk/kabel. Kör Apple Hardware Test. Eller så är det något program, men ärligt talat är inte det särskilt vanligt. Möjligen kan vissa drivrutiner som förlitar sig på Rosetta krångla. Men kontrollera dina processer, för att se om något verkar hänga sig eller dra märkligt mycket CPU eller minne.

1
Bevaka tråden