Har suttit och tröstat en god vän till mig som har kommit i kläm med sin arbetsgivare.
En del frågor kom upp som jag inte hade några svar på, så jag vänder mig med förtroende hit.
Min vän är anställd som tekniker sedan förra hösten och har sedan 2001 haft egen firma vid sidan om vanliga anställningar. I forman har han producerat grafiskt material och webbsidor, och det har såklart varit ett skönt tillskott till lönen.
Min väns nuvarande arbetsgivare är datorleverantör och har som sagt anställt min vän som datortekniker sedan förra hösten. Nu visar det sig, efter drygt ett år, att min vän och hans arbetsgivare har gemensamma kunder - dvs. min vän jobbar grafiskt åt samma kunder som han är datortekniker. Detta borde inte vara något problem tycker jag, då arbetsuppgifterna är väldigt olika i de två arbetsformerna. Det är inte direkt så att du kan ta en grafiker och sätta att konfigurera en server med DNS, mail osv. (och vice versa).
Men min väns arbetsgifare sätter sig emot att min vän arbetar på sin fritid åt samma kunder som arbetsgivaren levererar konsulttjänster och datorer åt - trots att de båda "delat" kunden ovetandes i flera år. Alltså, min vän har inte fått kontakt med kunden genom sitt nuvarande arbete.
På min väns anställningsintyg står det klart och tydligt "Tekniker", och tittar man på AMS beskrivning av yrket står där inget om grafiskt arbete, webbsidor m.m.
Min fråga är: har arbetsgivaren någon rätt att säga upp min vän baserat på detta?
Eller, har arbetsgivaren något utrymme inom lagen att kräva att anställningsformen görs om så att den innefattar ovan nämnda saker?
Jag tyckte att det verkade långsökt, och sa åt min vän att inte oroa sig, men jag känner mig ändå tveksam.
Märk väl att min vän inte har utbildning inom det grafiska (eller som tekniker). Anstälningsformen är heltid.
What say thee? Ge mig era 5c.